شیراز؛

فارس رتبه نخست عملکرد قضایی و اداری در کشور

دادگستری فارس از نظر عملکرد قضایی و اداری رتبه نخست را در بین استان های کشور کسب کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: آمار ورودی زندانیان در سال 94 ،12  درصد کاهش و آزادی آنان 23 درصد افزایش یافته است .
علی القاصی با گرامی داشت هفته قوه قضائیه بیان کرد : در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها  اقدامات ویژه ای در قالب کار گروه  هیئت های تخصصی جهت  بررسی مسائل و مشکلات زندان‌های استان با اتخاذ تمهیدات و راه کارهای قانونی و مدیریتی انجام شد.
وی با بیان اینکه اجرای عدالت بر اساس موازین اسلامی بوده و اعتماد و رضایت مندی مردم از عملکرد دستگاه قضایی به عنوان اولویت اساسی و منشور اخلاقی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در زمان دادرسی از همه ظرفیتهای قانونی و مدیریتی برای رسیدن به این هدف مهم استفاده شده است .
این مسئول عالی قضایی  ادامه داد: با تشکیل40  جلسه مستمر کمیته رفع اطاله دادرسی و گذراندن 60 مصوبه معضل اطاله دادرسی آسیب شناسی و راه کارهای لازم اتخاذ و اجرایی شد ،که در نتیجه این اقدامات میزان موجودی دادگستری در سال 93 به 16 هزار و 791 کاهش و در سال 94 این میزان به 6هزارو 223 رسید که  معادل 8و 4 دهم درصد از آمار موجودی پرونده های مانده قبل در دادگستری کسر شده است.  
 
وی تصریح کرد: در سال 94 تعداد هفتصد و 15 هزار و 429فقره پرونده به واحدهای قضایی دادگستری استان وارد شده  که از این تعداد  به هفتصدو21هرازو 972 پرونده رسیدگی و مختومه شده که موجودی دادگستری نیز در طی 2 سال گذشته از 90 هزار فقره پرونده به 67هزارو 789 پرونده کاهش یافته است.
 
رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین بیان کرد : در اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم نیز مجموعه قضایی استان در حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی برنامه های متعددی  در بخش های مختلف تدوین و با استفاده از ظرفیت همه دستگاهها به نحوی عمل شده که با تبیین شرح وظایف برای کلیه دستگاهها و نهادها،  توجه به آنها در امر پیشگیری افزایش یافته است.  
 
وی از کاهش 18 درصدی سرقت در سال 94 نسبت به سال قبل در استان خبر داد و گفت :
در بحث اجرای طرح پیشگیری از تصرف غیر قانونی اراضی ملی و تغییر کاربری غیر مجاز یا تبیین 130 وظیفه برای  15 دستگاه متولی و مرتبط، 400 هزار متر مربع رفع تصرف و تعداد 1 هزار و 800 باغ شهری نیز که برخلاف قانون تغییر کاربری پیداکرده بودند به حالت اول اعاده شد و در نتیجه اقدامات پیشگیرانه در سال 94 شاهد کاهش 9 درصد این جرایم و تخلفات به نسبت مدت مشابه هستیم .
 
وی اضافه کرد: در بحث مدیریت منابع آب و جلوگیری از هدر رفتن این سرمایه حیاتی 100 وظیفه برای 12 دستگاه متولی تعیین شده که خروجی اجرای این برنامه ها و طرح ها موجب شد پارسال 47 میلیون لیتر مکعب آب صرفه جویی شود.
این مسئول عالی قضای افزود: در حوزه پیشگیری های وضعی انتظامی و حقوقی نیز طرح ها و برنامه های مختلف در بخش های متعددی از جمله کاهش ورودی پرونده های طلاق و جرایم امنیتی انجام گرفته است که نتیجه آن موجب کاهش ورودی 11و 4 دهم درصدی پرونده طلاق به دستگاه قضایی استان بوده است .
وی با اشاره به یکی دیگر از اولویت ها و برنامه های ویژه مدیریت دستگاه قضایی استان ادامه داد: رصد و پیگیری پرونده های مربوط به جرایم خاص و خشن در سطح استان در اولویت  قرار دارد  و با تدوین دستورالعمل آن در شورای برنامه ریزی استان و راه اندازی دبیرخانه مرکزی در دادگستری استان و ایجاد هماهنگی با تمام واحدهای قضایی ، جرایم مهم از قبیل آدم ربایی ، سرقت های مسلحانه و به عنف، قتل های پیچیده، اسید پاشی و تجاوز به عنف، جرائم کلان باندی ، مفاسد اقتصادی و مواد مخدر کلان و عمده از بدو وقوع و تشکیل پرونده فرآیند تحقیق و رسیدگی و صدور حکم و مراحل اجرای آن تحت نظارت  قرار گرفته و با تمهیدات و هماهنگی ویژه خارج از نوبت، مورد رسیدگی قرار می گیرد.  
القاصی اضافه کرد: انجام صلح و سازش 24 پرونده قتل و حصول مصالحه و سازش در 36 هزارو 835فقره پرونده معادل 30و 7دهم درصد پرونده های وارده به شورا از اقدامات برجسته  و صورت گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان فارس  با اشاره به اینکه  پارسال در راستای تسهیل  دسترسی مردم به مسئولین قضایی  برنامه ملاقات مردمی و اختصاص یک روز کاری هفته به این امر مهم در همه حوزه های قضایی اجرا و در سال 94 ،34 دیدار مردمی هزار و 837  نفر ملاقات حضوری چهره به چهره برگزار  و دستورات قضایی در خصوص مشکلات قضایی افراد صادر شده است.  
وی افزود: در راستای هدایت مجموعه دستگاه قضایی به سمت دادرسی الکترونیکی و استفاده از سیستم سمپ و نظارت سیستمی بر فرآیند رسیدگی ها  در پارسال تلاش های گسترده ای از سوی کارکنان قضایی و اداری صورت گرفته که موجب ارتقاء عملکرد قضایی و اداری دادگستری فارس شده است .
انتهای پیام/ن
برچسب ها: فارس ، نخست ، عملکرد ، کشور ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار