وال استریت ژورنال: چیستی روابط ترکیه و اسرائیل/ نظارت بر ایران، عامل نزدیکی دو طرف

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی بر این باورند توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی به این جهت حاصل شده است که دو طرف افزون بر منافع اقتصادی و امنیتی مشترک، بر فعالیتهای ایران نظارت کنند.

وال استریت ژورنال: چیستی روابط ترکیه و اسرائیل/ نظارت بر ایران، عامل نزدیکی دو طرف
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی بر این باورند توافق ترکیه و اسرائیل به این جهت حاصل شده است که دو طرف افزون بر منافع اقتصادی و امنیتی مشترک، ضرورت مانع شدن از گسترش جنگ سوریه و نظارت بر فعالیتهای ایران در منطقه را مد نظر داشته باشند.

بنابر این گزارش، رژیم صهیونیستی و ترکیه پس از 6 سال خصومت تصمیم گرفته اند روابط کامل دیپلماتیک را ازسرگیرند که این اقدام زمینه را برای آغاز مجدد همکاری این دو متحد آمریکا و کاهش محاصره نوار غزه بوسیله صهیونیست‌ها فراهم می کند. مقامات دو طرف اواخر روز یکشنبه اعلام کردند در مذاکرات رم به توافقی دست پیدا کرده اند که روز دوشنبه در بیت المقدس و آنکارا به طور عمومی اعلام خواهد شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: تلاش برای آشتی میان ترکیه و اسرائیل در حالی صورت گرفته است که تهدیدهایی برای هر دو طرف وجود دارد. جنگ سوریه در مرزهای خود، ظهور گروه تروریستی داعش و آنچه به ادعای این گزارش، بسیاری از دولت های منطقه خط مشی نظامی و سیاسی تهاجمی ایران توصیف می کنند، روبرو هستند.

ترکیه بنابر این مصالحه که به چند ماه بن بست پایان داد، اجازه می یابد از طریق بندر «اسدود» کمک هایی به غزه ارسال کند. این کشور همچنین اجازه خواهد داشت یک بیمارستان 200 تختخوابی، نیروگاههای جدید، ساختمانهای مسکونی و دیگر تأسیسات زیر بنایی به شدت مورد نیاز را در نوار جنگ زده غزه احداث کند. یک مقام ارشد ترکیه گفت: اسرائیل همچنین این امکان را برای ما فراهم خواهد کرد تا اجرای طرح های مهم توسعه ای را در کرانه غربی رود اردن آغاز کنیم.

مذاکرات دو طرف پس از تیرگی روابط آنکارا با مسکو - یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه _ آغاز شد. ترکیه از آن زمان درصدد تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و نیز کاهش وابستگی به گاز روسیه بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه و اسرائیل در زمان مذاکرات خود، در خصوص پیشنهاد احداث یک خط لوله صحبت کردند. این خط لوله گاز اسرائیل را به ترکیه و از آنجا به اروپا منتقل می کند. این طرح جزو توافقی که روز دوشنبه اعلام می شود نیست. در عین حال، پیش بینی می شود مذاکرات در مورد احداث این خط لوله ادامه یابد.

بنابر اعلام مقامات اسرائیلی، ترکیه متعهد شده است به غیر از این توافق، کاری انجام ندهد که موجب شود حماس به اجرای برنامه ریزی یا هدایت  فعالیت نظامی علیه اسرائیل بپردازد. این در حالی است که مقامات ترکیه اعلام کردند در این توافق به حماس اشاره ای نمی شود. آن‌ها همچنین گفتند هیچ تعهدی برای مهار کردن حماس را تأیید نمی کنند.

«رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه در استانبول با «خالد مشعل،» رئیس دفتر سیاسی حماس، دیدار کرد تا رئوس این توافق را به اطلاع وی برساند. مقامات ترکیه گفتند اردوغان به مشعل اطمینان خاطر داد آنکارا با وجود دست برداشتن از درخواست خود مبنی بر پایان یافتن محاصره غزه، به حمایت از فلسطینی ها ادامه خواهد داد. 

بنابر این گزارش، «احمد یوسف،» از مقامات حماس، به خبرگزاری «معان» فلسطین گفت: «اردوغان به حماس اعلام کرد هر کاری ممکن بوده برای لغو یا کاهش این محاصره انجام داده است.»

در انتهای این گزارش آمده است: پیش بینی می شود افزایش دسترسی ترکیه به غزه موجب اجرای طرح های مهمی شود. «سولی اوزل،» استاد دانشگاه «قدیر هاس» استانبول، گفت: «این وضع به ترکیه امکان می دهد اعلام کند دست کم محاصره فلسطینی ها در غزه را کاهش داده است و به این شکل وجهه خود را در منطقه بهبود دهد.» در عین حال، کادر رهبری ترکیه مجبور است در بحبوحه مخالفت های مردم با اسرائیل، به پیامدهای داخلی این موضوع در ترکیه نیز رسیدگی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۷ تير ۱۳۹۵
آخر،نوکری آمریکا راعلنی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ تير ۱۳۹۵
روابط نزدیک دولت اقای اردوغان با رژیم جنایتکار و کودکش صهیونیستی هیچ تغییری نکرده بود که امروز دچار بهبود شده و نیاز به اعلام آن باشد .!!!!!!!
دولت آقای اردوغان در خدمت استکبار غرب و دست نشانده های پلید ان در منطقه بوده و هست !!!!!! منتهی برای این دغل کاری ها نیاز به حفظ ظاهر هم دارد .
مهم این است که مردم ترکیه ، در انتخاب شخصیت های سیاسی افرادی انتخاب کنند که به وحدت و تعالی امت اسلامی و پیروزی حق بر باطل اعتقاد دارند و برای رسیده به این مهم تلاش می کنند .
اقای اردوغان برادر صهیونیست هاست ، نه فلسطینی و رعایت ظاهر کمک به فلسطین تابلوئی برای جذب آرا ست !!!!!!
آخرین اخبار