اصفهان؛

خشک شدن نیمی از چشمه های سمیرم

نیمی از چشمه های این منطقه کوهستانی در طول سال های خشکسالی اخیر خشک شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر امور منابع آب شهرستان سمیرم  اظهار کرد: طبق آمار زمستان گذشته این اداره تعداد چشمه های آب داراین خطه به یکهزارو 500 چشمه کاهش یافته است.
شنتیا زاهدیان خاطرنشان کرد: در حالی که طبق آمار سال های گذشته شمارچشمه سارهای این شهرستان افزون بر سه هزار و 600 دهنه بود که با گذشت این سال ها و ادامه خشکسالی شاهد خشکی بیشتر از نیمی از این چشمه ها بوده ایم.
وی همچنین درباره وضعیت ذخیره سدهای فعال این منطقه هم گفت: سدقره قاچ در شمال سمیرم با ظرفیت کلی 21 میلون متر مکعب دارای 13 میلیون مترمکعب آب ذخیره است.
به گفته زاهدیان، حدود پنج میلیون متر مکعب از ذخیره این سد قابل بهره برداری برای حفظ وضع موجود باغ های زیردست سد است.
مدیر امور آب منطقه ای سمیرم وضعیت سد کمانه در جنوب غرب سمیرم را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این سد دارای پنج میلیون متر مکعب ذخیره وبه همین میزان دارای منابع آب است.
وی وضعیت سدحنا با حدود شش میلیون مترمکعب ذخیره آبی را بحرانی عنوان کرد و گفت: حجم ذخیره این سد 50 میلیون متر مکعب است و امسال با این روند منفی تنها 2/3 دهم میلیون متر مکعب آب آن را می توان برای زراعت و باغداری وارد شبکه توزیع کرد.
این مسئول تاکید کرد: دو و نیم میلیون متر مکعب آب باقی مانده نیز غیرقابل استفاده و تنها برای نگهداری خود سد ذخیره می ماند.
زاهدیان وضعیت شبکه توزیع آب بخش پادنای بزرگ سمیرم را تا اندازه ای خوب ارزیابی کرد و گفت: در این بخش سالانه افزون برهشت میلیون متر مکعب توزیع آب کشاورزی داریم.
مدیر امور منابع آب منطقه ای سمیرم درباره وضعیت چاه های مجاز و غیرمجاز این منطقه نیز خاطر نشان کرد: یکهزار و 39 پرونده چاه مجاز در این شهرستان وجود دارد.
به گفته وی 480 پرونده قضایی حفر چاه غیرمجاز نیز به دادگستری ارجاع شده است که عمده این چاه ها در بخش مرکزی سمیرم و بخش وردشت حفر شده اند.
مدیر آب منطقه ای سمیرم تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور در بخش کشاورزی صدور مجوز جدید برای حفر چاه نداشته ایم و تخصیص های قبلی نیز در صورت اجرا نشدن طبق قانون لغو می شود.
شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی (دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می شود و دارای 36 هزار هکتار باغ، 22 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.