بوسنی در جنگ دهه 1990 نیمی از جمعیت خود را از دست داده است

سرشماری بوسنی هرزگوین نشان می دهد این کشور از زمان جنگ داخلی دهه 1990 یک پنجم جمعیت خود را از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس نتایج اولین سرشماری که پس از جنگ سال های دهه1990 در بوسنی هرزگوین انجام گرفت، در فاصله زمانی بیست و دو سال این کشور یک پنجم جمعیت خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سارایوو، بر اساس این سرشماری، مسلمانان بوسنی هرزگوین بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. این در حالی است که مسئولان صرب بوسنی هرزگوین نتایج این نظر سنجی را نمی پذیرند.

به گفته مسئولان صرب بوسنی هرزگوین حدود دویست هزار نفر که اساسا مسلمان بوسنیایی هستند در خارج از کشور اقامت دارند و نباید در فهرست سرشماری قرار می گرفتند مسئله ای که موجب می شد تا سهم جامعه مسلمانان بوسنی به زیر پنجاه درصد برسد.

 بر اساس نظرسنجی انجام شده، این جمهوری یوگسلاوی سابق که سال 1992 استقلاش را به دست آورده است سه میلیون و 531 هزار و 159 نفر جمعیت دارد این درحالی  است که جمعیت این کشور در سال 1991، یک سال قبل از آغاز جنگ داخلی این کشور که حدود یکصد هزار کشته بر جا گذاشت و به آوارگی بیش از دومیلیون نفر در داخل و خارج از کشور منجر شد، نزدیک  به چهار میلیون و چهارصد هزار نفر بود.

در فاصله زمانی بیست و دو سال، نزدیک به هشتصد و بیست و چهار هزار نفر از جمعیت بوسنی هرزگوین کاسته شد که معادل نوزده ممیز سه دهم جمعیت این کشور قبل از جنگ به حساب می آید.

این کشور منطقه بالکان که پس از توافقنامه صلح دیتون به دو بخش صرب و کروات- مسلمان تقسیم شده است نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار بوسنیایی مسلمان دارد که پنجاه ممیز یازده صدم درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

این در حالی است که نزدیک به یک میلیون و یکصد هزار صرب که مسیحی ارتدوکس هستند سی ممیز هفتاد و هشت صدم درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

به علاوه پانصد و چهل و چهار هزار و هفتصد و هشتاد نفر، کروات مسیحی کاتولیک هستند.
براساس سرشماری قبلی در سال 1991 در بوسنی هرزگوین 43.47 درصد مسلمان بوسنیایی، 31.21 درصد صرب و 17.38 درصد کروات وجود داشته است.

این نتایج، عواقب پاکسازی قومی و آوارگی مردم در زمان جنگ داخلی بوسنی هرزگوین را تایید می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار