نگاهی نو به نمایش‌های مونولوگ در «سزارین»

نمایش سزارین داستان مردی را روایت می‌کند که حرفه و شغلی نامتعارف دارد و در حین بازگویی و شخم زدن خاطرات دوران کودکی‌اش دلیل انتخاب این شغل را بازگو می‌کند.

محمدرضا تک زارع، کارگردان نمایش «سزارین» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: متن نمایش سزارین در سال 92 بر اساس طرحی از آرین لطف‌علیان نویسنده نمایش، نوشته شد و ایده ای اولیه آن هم  از یک داستان کوتاه 50 کلمه ای شکل گرفت.

وی در رابطه با نام نمایش و ارتباط آن با شخصیت اصلی داستان اظهار کرد: سزارین عملی غیرطبیعی است، این آدم هم شخص سزارینی است یعنی همه کارهایش غیر طبیعی است حتی داستان به دنیا آمدن‌اش. در داستان به دنیا آمدن او می‌بینیم، همسر باردار و فرزند صاحبخانه می‌میرند؛ صاحبخانه در مسیر بازگشت از بیمارستان لک لکی را در حال کشیدین چیزی می‌بیند و ادامه داستان روایت می شود.

تک زارع خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه بهره بردن از المان‌های مربوط به دهه 60 است که در اثر به کار گرفته شده، این مسئله در کارتون‌های آن دوره هم وجود داشت. کارتون‌هایی که همه ایدئولوژیک بودند، این شخص از تمام این موارد استفاده می‌کند تا به خواسته خود برسد.

این کارگردان جوان افزود: این اثر داستان مردی را روایت می‌کند که حرفه و شغلی نامتعارف دارد که در حین بازگویی و شخم زدن خاطرات دوران کودکی‌اش دلیل انتخاب این شغل را بازگو می‌کند، البته شغل این فرد کتک خور است و مردم به او پول می دهند تا کتک بخورد.

وی تاکید کرد : این نمایش به شیوه مونولوگ در حالی اجرا می‌شود که نگاهی نو و تازه به نمایش مونولوگ دارد. هدف گروه بر این اصل بوده است که دیدی تازه به مقوله تک‌گویی در تئاتر داشته باشد، با این اصل محوری که در حالی که شخصیت در دنیای سوبژکتیو خود به سر می‌برد، تماشاگر را نیز به داوری و قضاوت بنشاند و با او به صحبت بنشیند در حالی که در دنیای ذهنی و درونی خود سیر می‌کند.

تک زارع خاطر نشان کرد: نمایش سزارین از 10 تیر به مدت 18 شب در ساعت 19:30 در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه میرود و آرین لطف‌علیان علاوه بر نویسندگی کار به عنوان تنها بازیگر ،این نمایش را اجرا می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار