گاردین: آیا آمریکا در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش داشت؟

یک روزنامه انگلیسی در مطلبی به بررسی ادعای بی‌اساس بی‌بی‌سی درخصوص نقش دولت کارتر در پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

گاردین: آیا آمریکا در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش داشت؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت «گری سیک،» یکی از کارکنان دولت «جیمی کارتر» درخصوص گزارش اخیر بی‌بی‌سی فارسی و یا به اصطلاح افشاگری این شبکه ضدایرانی معتقد است اظهارات «کامبیز فتاحی» درخصوص اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که مدعیست دولت وقت آمریکا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشت، موضوع تازه‌ای نیست و اطلاعات چندان جدیدی ارائه نمی‌دهد. 

در ادامه گزارش آمده است مقامات ارشد ایران با جعلی خواند این اسناد، به شدت چنین ادعاهای [واهی و بی‌اساسی] را رد می‌کنند و آن را توطئه برنامه‌ریزی شده از سوی انگلیس برای خدشه وارد کردن به چهره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی رحمت‌الله علیه، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، می‌دانند. 

در ادامه گزارش از جنایت‌های اروپائیان در ایران و دخالت‌های سیاسی و نظامی قدرت‌های غربی در این کشور در دوران جنگ سرد، از دلایل بدبینی مردم کشورمان به کشورهای غربی و سوءظن به طرح توطئه از سوی این کشورها، عنوان شده است. 

در ادامه گزارش آمده است: آیا گزارش اخیر بی‌بی‌سی واقعاً شواهد جدیدی درخصوص نقش دولت کارتر در سرنگونی شاه معدوم و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ارائه کرده است؟ نگارنده گزارش در پاسخ به این پرسش می‌نویسد: کارتر چنین طرحی را وتو کرده بود. 

در ادامه گزارش آمده است: در آن زمان درخصوص چگونگی برخورد با این مسئله چنددستگی در دولت کارتر بوجود آمده بود. بسیاری خواهان حمایت از شاه معدوم بودند. از سوی دیگر، «ویلیام سولیوان،» سفیر وقت آمریکا، از موافقان توقف حمایت از محمدرضا پهلوی بود. مشاور امنیت ملی آن زمان کاخ‌سفید پیشنهاد اقدام نظامی را علیه انقلاب اسلامی ایران مطرح می‌کرد. وزیر امور خارجه آمریکا از طرفداران طراحی کودتا در ایران بود. 

در ادامه گزارش با اشاره به حمایت و امید کارتر به در قدرت نگاه داشتن شاه معدوم، ادعا شده است پس از آنکه وی مطمئن شد تاریخ مصرف محمد رضا شاه در ایران به پایان رسیده، از حمایت وی دست برداشت. 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید اما این دلیل نمی‌شود که دولت کارتر در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشت. وی تنها طرح کودتا در ایران را در آن دوران اجرا نکرد. در این گزارش همچنین آمده است دولت کارتر در واکنش به تحولات ایران بسیار کند عمل کرد.   


چندی پیش نیز مؤسسه آمریکایی «گیت استون» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود و با طرح ادعاهایی واهی و بی‌اساس نوشت: «طبق اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه، کارتر از وقوع کودتای نظامی که برای ممانعت از بازگشت «امام خمینی» [رحمت‌الله علیه] از فرانسه طراحی شده بود، جلوگیری کرد. وی تصور می‌کرد با [سرنگونی] محمدرضا شاه [معدوم] و پیروزی انقلاب اسلامی ایران منافع آمریکا در منطقه حفظ خواهد شد و متحدان واشینگتن در امنیت خواهند بود ... متأسفانه [جمهوری اسلامی ایران] به اقدامات تروریستی خود ادامه داد و دولت‌های پس از کارتر نیز برای متوقف کردن این کشور تلاشی نکردند.» 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جعفر شفیع
۲۱:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
کسانی که این یاوه ها را میگویند حافظه تاریخی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۱:۰۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون از اینهمه دروغ.خدابه هممون رحم کنه با این رسانه های آشغالی
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۲۱:۲۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
بی بی سی یک دروغگویی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
امريكا هيچ کارى نمىتواند بكند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر صهیونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۲ تير ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم اونجلیستی و یهودی مرگ بر فراماسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۵
آفرین کارتر از اینکه هیچ اقدامی نکردی . اتفاق ناکام طبس را حتما عمه جان کارتر انجام داد. بمب گذاری هفت تیر را حتما عمه جان بعدی کارتر انجام داد. حمایت از صدام را حتما عمه جان دیگر کارتر انجام داد و .... وای دارم خسته می شوم چون این کارتر اینقدر عمه جان دارد که قابل گفتن و نوشتن نیست . جالبه خود کارتر ماند اما عمه هایش به علت ناکارآمدی یکی پس از دیگری توسط کارتر کشته شدن تا هویت و ماهیت کارهای برادر زاده افشا نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۲ تير ۱۳۹۵
حالاچراگیردادی به عمه؟خاله جون دائی جون....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۲ تير ۱۳۹۵
آمريكا در پيروزي انقلاب نقشي نداشت . ولي مي توانست جلو انقلاب را بگيرد كه بنا به دلايل متعددي نكر د!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۲ تير ۱۳۹۵
هم توغلط کردی هم آمریکا
United States of America
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۲ تير ۱۳۹۵
شبکه های ماهواره ای شوم و نحس شما همیشه دنبال سند سازی بودین و هستین و خواهید بود چند وقت قبلم شما درباره امام راحل ما اقدام به سند سازی کردین الانم بازم ی جور دیگه دارین این کار رو می کنید برین خجالت بکشید انقلاب اسلامی ایران با خون صد ها هزار شهید پیروز شد نه چیز دیگه ما جوانان امروز هم تک تکمون برای این انقلاب پدرانمون و ولایت خون خودمون رو میدیم تا انقلاب ما هر زمان بزرگتر و قدرتمند تر از قبل بشه به کوری چشم شما.
آخرین اخبار