اصفهان؛

درمان یبوست بیماران آسیب نخاعی با چوب مسواک طبیعی در اصفهان

محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک طرح تحقیقاتی اقدام به درمان یبوست بیماران آسیب نخاعی با چوب مسواک طبیعی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: بیماران آسیب نخاعی به دلیل قطع اعصاب نخاعی به طور معمول دچار یبوست‌های مزمن و سمج می‌شوند که در قالب یک طرح پژوهشی توانستیم با چوب مسواک طبیعی، یبوست آنها را درمان کنیم.

ابراهیم اسفندیاری بیان داشت: محققان اصفهانی در تحقیقات خود روی چوب مسواک طبیعی به این نتیجه رسیدند که مسواک زدن با چوب مسواک مکه موجب تسریع حرکات روده و اجابت مزاج می شود و بدین ترتیب با تحریک رفلکس «دهان روده‌ای»، می توان بیماران دچار یبوست را درمان کرد.

مدیر گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اخیرا تحقیقی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته که ثابت می‌کند کلید حرکات دستگاه گوارش در بن دندان قرار دارد به طوری که درجریان مسواک زدن با چوب مسواک مکه و یا تمیز کردن دندان ها با نخ دندان این کلید روشن شده و به طور رفلکسی موجب تشدید حرکات و تنظیم عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

وی تصریح کرد: برای انجام این تحقیقات در ابتدا دو گروه ۵۲ نفری از دانشجویان را انتخاب کردیم و به یک گروه نخ دندان دادیم و از آنها خواستیم به مدت ده روز پس ازهر غذا از آن استفاده کنند به طوریکه نخ تا عمق خندق لثه در اطراف دندان را تحریک کند، و از گروه دوم هم خواستیم تا در مدت ده روز بعد از هر غذا تنها مسواک معمولی خود را بزنند.

اسفندیاری بیان داشت: پرسشنامه‌هایی در بین هر دو گروه توزیع شد و از آنها خواستیم پس از استفاده از نخ و یا مسواک در صورتی که ظرف یکی دو دقیقه علائمی دال بر افزایش فعالیت دستگاه گوارش اعم از تخلیه هوای معده، و یا احساس دفع ادرار و یا مدفوع کردند، در پرسشنامه علامت بزنند.

وی اعلام کرد: نتایج تعجب برانگیز بود، یعنی گروه اول که نخ دندان زده بودند همگی علائم افزایش حرکات دستگاه گوارش را احساس کردند ولی در گروه دوم هیچ کس چنین احساسی را نداشت که این نتایج نشان داد که تئوری فوق اثبات شده است.

اسفندیاری ادامه داد: سپس بر این اساس طرح بزرگتری را پی ریزی کردیم و این آزمایش را در مورد بیماران قطع نخاعی تکرار کردیم، تا مشاهده شود با تحریک لثه‌ها با استفاده از نخ دندان آیا افزایش حرکات روده در این گروه بیماران رخ می‌دهد. چرا که این افراد به علت قطع اعصاب نخاعی معمولا دچار یبوست‌های سمج و مزمن می‌شوند.

وی بیان داشت: در این گروه بنا به علتی به جای این افراد نخ دندان از چوب مسواک استفاده کردیم و نتایج بسیار عالی به دست آمد و افرادی که مشکلات فراوانی از این نظر داشتند و به داروهای مربوطه نیز مقاوم شده بودند، درمان شدند و مشکل آنها به طور کلی حل شد.

مدیر گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یبوست در دو گروه سنی اطفال و افراد مسن در جامعه، شایع است و این هم به علت ضعف عضلات کف لگن، در این دو گروه سنی است.

وی اعلام کرد: یبوست خود موجب بروز بیماری‌های دیگر گوارشی، مثل بواسیر، شقاق، فیستول و حتی افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده، است، یعنی یبوست خود علت العلل است بنابراین بسیار ضروری است که فرهنگ استفاده از چوب مسواک مکه، توسط متولیان سلامت، و رسانه‌ها در کشور رایج شود و این سنت حسنه به عنوان «ضامن سلامت دستگاه گورش» تبدیل به جزیی از سبک زندگی مردم شود.

ابراهیمی گفت: استفاده از چوب مسواک طبیعی باعث تخلیه هوای معده که مانع هضم غذا و همچنین موجب نفخ است، خارج می‌شود و ثانیا ظرف چند دقیقه احساس دفع دست داده و شادابی خود را بازمی یابند.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از چوب مسواک طبیعی باعث تحریک دستگاه گوارش شده و همچنین موجب احساس دفع که این آثار گوارشی همان نتیجه‌ای است که از اجرای کارآزمایی بالینی بر روی دانشجویان و بیماران قطع نخاعی کسب کردیم.

اسفندیاری بیان داشت: چوب مسواک به واقع چوبی است که به آن چوب درخت «اراک» می گویند و معمولا در عربستان، یمن، جنوب ایران، آفریقا و هند می روید این چوب حاوی مقادیر زیادی کلرورسدیم، فلوئور، ویتامین «ث» و مواد آنتی اکسیدان است و همچنین تانن و فالونوئیدها است که نقش بسیار موثری در رفع بوی بد دهان، جلوگیری از پوسیدگی دندان و اثر ضد میکروبی و ضد التهابی روی لثه و مخاط دهان دارد.

وی ادامه داد: چوب مسواک طبیعی همچنین در جرم گیری و سفید کردن دندان ها اثر قاطعی دارد لذا هم به طور فیزیکی و هم به لحاظ وجود مواد فوق الذکر به طور شیمیائی نیز موجب تمیز کردن دندانه و لثه است. به عبارت دیگر چوب مسواک مکه خمیر دندان خود را درون خود دارد. از این جهت قبل از شروع مسواک زدن باید دهان شسته شود و ولی بعد از مسواک زدن نباید دهان شسته شود تا مواد چوب مسواک مدت بیشتری بر روی دندان‌ها، مخاط لثه، دهان، و حلق و گلو بماند و اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی خود را اعمال کند.

مدیر گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: اگر استفاده از چوب مسواک مکه در جامعه رایج شود، علاوه بر برکاتی که برای سلامت لوله گوارش خواهد داشت، حتمآ موجب ارتقاء شاخص‌های بهداشتی دندانپزشکی در جامعه، و به طبع کاهش هزینه‌های سنگین دندانپزشکی خواهد شد. کما اینکه طی بررسی‌های انجام شده بعضی از  کشورهای عربی به لحاظ اینکه مسواک زدن با این روش جزء سبک زندگی آنها شده است، بهترین دندان و سالم‌ترین لثه را در بین کشورهای جهان دارند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار