گسترش خرابکاری‌های بین‌المللی داعش علی‌رغم شکست‌های پی در پی

یو‌اس‌ای تودِی در مقاله‌ای به گسترش نفوذ گروه تروریستی داعش در اقصی نقاط جهان پرداخت.

گسترش خرابکاری‌های بین‌المللی داعش علی‌رغم شکست‌های پی در پی
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یو اس ای تودی در مطلبی نوشت: حملات تروریستی شب گذشته در بنگلادش، دلیلی بر قدرت گرفتن نیروهای تکفیری داعش و اعمال رعب و وحشت در نقاط مختلف جهان است.

حملات تروریستی داعش در بنگلادش و استانبول نشان می‌دهد این گروه تکفیری به ایجاد سلول‌های تروریستی در سراسر جهان همت گماشته است و علی‌رغم از دست دادن سلطه خود بر بخشی از شهرهای عراق و سوریه، همچنان قادر است حملات مرگبار تروریستی را سازمان‌دهی کند.

جان برنان –رئیس شورای روابط خارجی سازمان سیا—اوایل هفته جاری اظهار داشت: گروه تروریستی داعش ده‌ها هزار نیرو در خاورمیانه، غرب آفریقا، جنوب شرقی آسیا و فراتر از آن دارد.

در آخرین حمله تروریستی داعش، گروهی متشکل از 9 فرد مسلح جمعه‌شب به رستورانی در یک منطقه دیپلماتیک در پایتخت بنگلادش حمله کرده و پس از تبادل آتش با نیروی‌های امنیتی، تعدادی از حاضران در رستوران را به گروگان گرفتند. در این حمله تروریستی 6 مهاجم کشته و 13 اسیر نجات یافتند. 

پاتریک جانستون – تحلیلگر تروریسم از موسسه رند— درباره جهندگی گروه تکفیری تروریستی داعش می‌گوید: بنگلادش کشوری مسلمان است و این روند می‌تواند تکفیری‌های داعش را برای حضور در این کشور مصمم کند. این گروه با تداوم حضور خود در کشورهایی همچون بنگلادش سعی در بهره‌برداری از اوضاع نابسامان این کشورها دارند. افراط‌گرایی مذهبی در حال حاضر یکی از نگرانی‌های بزرگ دولت‌ها است.

افراط گرایان مذهبی در بنگلادش در حال انجام حملاتی علیه وبلاگ نویسان و فعالانی هستند که تحمل بیشتری در مواجهه با مسائل گوناگون دارند.

همچنین با اینکه حضور گروه تروریستی داعش در خاورمیانه پررنگ‌تر است، در سال‌های گذشته داعش در نقاط مختلف آسیا در حال گسترش بوده است. داعش در لیبی حدود 6000 عنصر دارد.

حال، حضور جهانی برای مبارزه با داعش باعث شده است این گروه تروریستی راهبرد خود را به انجام حملات تروریستی سنتی‌تر برای انتقام گیری از کشورهایی که در عراق و سوریه با آن‌ها مبارزه می‌کنند تغییر دهد. هنگامی که 2 سال پیش داعش در سوریه شکل گرفت، با تحت نظر گرفتن قلمروهای گسترده، خود را از دیگر گروه‌های تروریستی متمایز کرد. با این حال، داعش ارتشی را تحت فرمان خود گرفت که نسبت به حملات هوایی ائتلاف آمریکایی مبارزه با این گروه تروریستی آسیب‌پذیر بود.

حملات هوایی و زمینی صورت گرفته علیه داعش، به نفوذ این گروه تروریستی در عراق و سوریه آسیب زیادی رسانده است. به طوری که از سال گذشته، داعش در عراق 45 درصد و نیز در سوریه 20 درصد از قلمرو تحت نظارت خود را از دست داده است.

ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا چندین نفر از سران گروه تروریستی داعش را به هلاکت رسانده است. پنتاگون روز جمعه اعلام کرد یک حمله هوایی در 25 ژوئن و در نزدیکی موصل 2 نفر از عناصر کلیدی داعش را به هلاکت رساند.

حمله مذکور «بسیم محمد احمد سلطان البجری،» معاون وزیر جنگ داعش و «حاتم طالب الحمدونی،» یکی از فرماندهان این گروه در موصل –دومین شهر بزرگ عراق- را هدف قرار داد. اما به گفته مقامات اقدامات انجام شده هنوز نتوانسته‌اند از گسترش حملات تروریستی این گروه در دیگر مناطق جهان جلوگیری کنند.

برنان در این خصوص گفت: «من هنوز هم نگران توان داعش برای انجام حملات تروریستی خارج از خاک سوریه و عراق هستم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار