تورم تک رقمی چه بر سر بازار می آورد؟

روند نزولی نرخ تورم با کاهش شدید قیمت جهانی نفت همزمان شد که این امر به رکود اقتصادی کشور دامن زده و مانع از لمس اثرات مثبت تک رقمی شدن تورم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی یک ماه گذشته اکثر مسئولین با خوشحالی خبر از تک رقمی شدن نرخ تورم پس از تلاش سه ساله دولت دادند اما این درحالی است که رکود اقتصادی، شیرینی آن را به کام مردم تلخ کرده است.

روند نزولی نرخ تورم با کاهش شدید قیمت جهانی نفت همزمان شد که همین مسئله به رکود اقتصادی کشور دامن زده و مانع از لمس اثرات مثبت تک رقمی شدن تورم و ورود آن به زندگی مردم عادی جامعه شده است.

اما باید دید که تک رقمی شدن نرخ تورم تأثیری بر روند افزایش قیمت ها دارد یا خیر؛ در همین ارتباط مجید رضایی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: با تک رقمی شدن تورم قیمت ها کاهش پیدا نمی کند بلکه روند افزایش قیمت متعادل تر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به این موضوع که تورم هم چنان موجود است، توقع کاهش قیمت ها بی جاست چراکه تورم منفی موجب کاهش قیمت می شود.

رضایی هم چنین اذعان داشت: با توجه به اینکه از تورم 40 درصدی در عرض سه سال به تورم 9 درصدی رسیدیم، در حال حاضر به جای دو برابر شدن قیمت ها شاهد افزایش قیمت متناسب با تورم و قابل قبولی خواهیم بود.

وی درمورد نرخ تورم ایده آل اظهار داشت: در صورتی که کاهش تورم موجب توقف رشد اقتصادی نگردد بسیار ایده آل است تا تلاش کنیم و نرخ تورم را به 5 درصد برسانیم.

این کار شناس اقتصادی درخصوص اینکه آیا در بازار می توان اثرات کاهش تورم را شاهد باشیم بیان کرد: در حال حاضر تأثیر نرخ تورم تک رقمی را می توان بر روند افزایش قیمت مواد غذایی ، پوشاک و سایر اقلام که به طور طبیعی تغییر قیمت دارند شاهد باشیم که افزایشی حدود 9 درصد و متناسب با تورم خواهند داشت.

****رونق اقتصادی از آثار مثبت تورم تک رقمی

غلامرضا سلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تک رقمی شدن نرخ تورم نتیجه سه سال تلاش دولت برای کاهش آن است که در نهایت موفق شد تا تورم 40درصد را تک رقمی کند و از اثرات آن کاهش سرعت افزایش قیمت هاست.

وی در ادامه اظهار داشت: خبر بدی که در ادامه کاهش نرخ تورم در اقتصاد کشور توجه را به خود جلب می کند رکودی است که به موجب کاهش تورم به وجود آمده و در این شرایط اثرات مثبت آن تا حد زیادی از بین می رود.

سلامی با اشاره به این موضوع که در صورت ایجاد رونق اقتصادی بدون تورم ، آثار مثبت این امر به مرور برای مردم  ملموس می شود گفت: تنها راه دستیابی به رونق اقتصادی ،ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه گذاری و در پی آن اشتغال زایی است چرا که سهم عمده رکود اقتصادی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم پدیدار شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر که با کاهش قیمت نفت مواجه شده ایم، دو راه برای افزایش سرمایه گذاری ها پیش روی ما قرار گرفته که نخست می توان به جذب سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و در کنار آن جاذبه سرمایه گذاری برای سرمایه داران داخلی ایجاد کنیم تا به مشارکت در تولید وارد شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: بالا بودن نرخ تورم بیشترین آسیب ممکن را به اقتصاد کشور وارد کرد؛ اما کاهش نرخ تورم با کاهش قیمت جهانی نفت هم زمان شده و همین امر با توجه به فشاری که به بودجه دولت وارد آورد موجب شدیدتر شدن رکود حاکم بر جامعه می شود.

سلامی اذعان داشت: دولت با به امضا رساندن برجام و ایجاد امکان سرمایه گذاری خارجی در ایران و ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه گذاری داخلی سعی دارد رونق اقتصادی را تا حدی به کشور بازگرداند و باید به این نکته اشاره کنیم که سرمایه بدست آمده از رونق تولید سالم تر از درآمد حاصل از پول نفت است.

وی در پایان بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی در صورتی برای اقتصاد مؤثر واقع می شود که خود به خود ایجاد شود اما در صورتی که کاهش سود بانکی بر اساس تصمیم گیری های سیاسی اتفاق افتاده باشد ضرر آن بیشتر از منفعتش در اقتصاد کشور نمود پیدا می کند.

****موانع داخلی عامل رکود اقتصادی کشور

علیرضا ابراهیمی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمی توانیم به زودی تأثیر تک رقمی شدن نرخ تورم را  بر قیمت های بازار مشاهده کنیم چرا که عوامل دیگری مانند افزایش تولید، رونق تولید و کاهش قیمت مواد اولیه و همچنین تسهیل در ورود مواد اولیه بر کاهش قیمت ها اثر گذار است.

وی در ادامه افزود: از طرفی کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن می تواند بر افزایش رکود هم اثرگذار باشد و اگر به جای کاهش تورم بر کاهش نرخ سود سپرده بانک ها مانور دهیم  تا باعث رونق تولید شود در آن زمان می توان اثرات مثبت کاهش نرخ تورم را شاهد باشیم.

ابراهیمی عنوان کرد: از لحاظ زمان بندی این اتفاق در زمان مناسبی رخ داد اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که شیوه محاسبه و کاهش نرخ تورم که به شیوه دستوری اعمال شده باعث می شود آثار آن را به وضوح در جامعه شاهد نباشیم.

وی در پایان اذعان داشت: رکود اقتصادی فراگیر در دنیا حدود 20 درصد بر رکود اقتصادی داخل کشور اثر گذار بوده و این موضوع قابل ذکر است که هم زمانی کاهش نرخ تورم و قیمت جهانی نفت به طور هماهنگ نمی تواند عامل رکود اقتصادی باشد بلکه موانع داخلی اثرگذاری بیشتری بر این پدیده دارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
تورم تک رقمي ما ناشي از رکوده نه بهبود وضع اقتصادي
Saudi Arabia
ناشناس
۱۸:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۵
سلام . مس گر گوید طلایم بشنو و باور مکن . شما فرض براین بگیرید که دولت اعلام کرده تورم 1% است . اما مردم تورم 50% را در سر سفره هاشان لمس می کنند . تورم 50% + رکود اقتصادی = فقر اقتصادی جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۳ تير ۱۳۹۵
این افزایش قیمتها در اب و برق و گاز به وفور دیده می شود انهم سرسام، اونوقت می گویند تک رقمی وقتی مردم پول ندارند شکمشان را سیر کنند توقع دارید باور کنند تک رقمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ تير ۱۳۹۵
جذب سرمایه خارجی؟مسوولا فیشاشون رو بتکونن کلی سرمایه جمع میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۴ تير ۱۳۹۵
این تورم تک رقمی دقیقا کجاست که لمس نمیشه؟!
هنوزم افزایش قیمت ناگهانی اونم تو اقلام ضروری زیاده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۴ تير ۱۳۹۵
واقعا دستتون درد نکنه صبح تا شب این همه زحمت چرا آخه این همه زحمت می کشید ما چجوری ازتون تشکر کنیم!!!
تورم تک نرخی با زبان آسونه ولی توعمل هیییییچ فقط واسه اینه که حقوق ما نیروهای قراردادی ادارات رو کم و کمتر کنند هنوز حقوق من به یک میلیون تومان در ماه نرسیده ولی خرج زندگی حداقل در ما 2000000 تومانه نخور و بمیر زندگی می کنیم
آخرین اخبار