قزوین؛

حلیم با چاشنی صبر یارهمیشگی سفره افطار قزوینی ها

حلیم قزوین از معروف ترین حلیم های ایران به حساب می آید و این آش خوش طعم مهمان همیشگی سفره های افطار قزوینی هاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ شاید برخی ها قزوین را فقط به باقلوا و قیمه نثارش می شناسند اما کسانی که طعم حلیم آن را چشیده اند لذت این آش خوش طعم را هیچگاه فراموش نمی کنند.
حلیم با چاشنی صبر یارهمیشگی سفره افطار قزوینی ها
بگفته ی گلناری مسول اتحادیه کباب و آشپزان استان ، در حال حاضر  13 حلیم پزی در قزوین مشغول به فعالیت اند .

* حلیم عبید زاکان

دم غروب و ساعتی مانده به لحظه افطار به یکی از حلیم پزی های معروف در محله  قدیمی عبید زاکان قزوین سری زدم.

دیگ های روی آتش وعطر خوش بلغور و دارچین خبر از یک غذای آش خوشمزه میدهند
مردم برای خرید این آش سنتی قزوین صف کشیده اند ، یکی از بانوانی که یک ربعی در صف ایستاده می گوید: در ماه رمضان حتمن چندین وعده حلیم برای افطار تهیه می کند.

یکی دیگر از مشتریان گفت: حلیم همیشه طرفدار دارد ولی  در ماه رمضان بیشتر .

به گفته ی یکی از مشتری هایی که در صف  طولانی این حلیم پزی ایستاده : طعم و کیفیت آش حلیم عبید زاکان در هیج جای قزوین نیست .

* شهرت و آوازه حلیم قزوین فرا استانی است .

یکی از مشتریانی که از تهران آمده می گوید : آش حلیم قزوین زبانزد است و در استان تهران به نام آش قزوین به فروش می رسد و مردم برای خرید این آش در صف های طولانی می ایستند.

خانمی هم از چهارباغ کرج آمده می گوید: هر سال 3 تا 4 خانواده برای خرید این آش خوشمزه، خوش عطروبا کیفیت به قزوین می آییم .
حلیم با چاشنی صبر یارهمیشگی سفره افطار قزوینی ها
*حلیم و صبور

جالب است بدانید حلیم به معنی صبور است و چون پختن آن به صبر و حوصله ی زیاد نیاز دارد به آن حلیم می گویند.

محمد قدیم آبادی ها که 35 سال عمر خود را در این حرفه گذرانده است می گوید : برای پختن حلیم 36 ساعت زمان لازم است و به خاطر همین طعم و کیفیت حلیم های بیرون بالاتر ازحلیم های خانگی است.

این حلیم پز زبده قزوینی مواد اولیه این آش لذیذ و پرکالری را گندم، جو، گوشت ، آرد و روغن بیان کرد و درباره طرز تهیه حلیم  گفت:ابتدا گندم های پاک شده را از شب قبل خیس داده و در یک قابلمه جدا گانه میپزم بعد گوشت را خرد شده را با پیازبه همراه کمی آب و نمک میپزم و پس از پخت، می کوبم تا ریش ریش شود.

قدیم آبادی ها می گوید: چون بلغور گندم در حال جوش سنگین است، مدام ته نشین می شود به همین خاطرهرچند دقیقه یکبار حلیم راهم میزنم تا « ته» نگیرد.

علی کاظمی که به مدت 17 سال در این حلیم پزی پا به پای آقای قدیم آبادی ها  مشغول به کار است و لعاب گیری و گوشت ریختن را از استادش به خوبی یاد گرفته می گوید: پس از گذشت 24 ساعت گوشت ریش ریش شده را داخل بلغور صاف شده ریخته و زیر شعله را متوسط می کنم و تا جا افتادن مدام با قاشق چوبی هم می زنم.

حلیم با چاشنی صبر یارهمیشگی سفره افطار قزوینی ها

محمد الموتیان هم یکی دیگر از حلیم پزان شهر قزوین میگوید: نزدیک به 12 سال است که در این حرفه فعالیت می کند  وراز و رمز شهرت ، عطرو کیفیت حلیم پزی  را لطف و عنایت خداوند و همچنین برکت حضور مردم می داند.

این آشپز ماهرنمک، دارچین، شکر و کره آب شده را از همراهان حلیم نام برد و گفت: این چاشنی ها طعم و بوی خوشی به حلیم میدهند و اکثر مردم قزوین حلیم را با نمک میخورند.

به گفته الموتیان هم زدن به موقع بلغور گندم، تازه وگرم بودن گوشت وهمچنین کوبیدن گوشت باعث کش آمدن و کیفیت هرچه بهتر حلیم می شود.

این سرآشپز نکته جالبی هم برای گرم کردن مجدد حلیم گفت: باید در5 دقیقه به قدری حلیم را هم زد که به جوش و قل قل بیفتد نه اینکه فقط داغ شود اگر اینگونه نباشد دوباره به حالت اول بر می گردد.
حلیم با چاشنی صبر یارهمیشگی سفره افطار قزوینی ها

*فواید وارزش تغذیه ای حلیم برای روزه داران

پوران اسعدی پور کارشناس تغذیه، حلیم را به عنوان منبع عالی پروتئین و یک غذای مناسب در ماه مبارک رمضان می داند.

اسعدی پور گفت: حلیم ازغذاهای دیر هضم است به همین علت مصرف آن در سحر موجب می‌شود روزه دار تا مدت‌ها احساس گرسنگی نکند.

_حلیم سرشار از آهن و فیبر

بگفته این کارشناس تغذیه حلیم به علت داشتن گندم و گوشت، سرشار از آهن است و برای زنان، دختران جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

او می گوید:فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول،فشارخون ولخته شدن خون ارتباط دارد و باعث سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

* لذت خوردن حلیم قزوین را از دست ندهید

حلیم یک غذای سالم و بسیار مقوی است ، کسانی که به قزوین سفر می کنند و یا سفر کرده اند و گذرشان به حلیم پزی نیفتاده ، برای یکبارهم که شده طعم و مزه خوش حلیم  قزوین را تجربه کنند زیرا این غذای پرطرفدار و مقوی منحصر به ماه خاصی نیست واین غذای خوشمزه رامی توانید درهر روز از سال تهیه کنید.

انتهای پیام/



برچسب ها: حلیم ، چاشنی ، سفره ، افطاری ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار