رویترز: انگلیس پس از برکسیت به راهکار "هتل کالیفرنیا" نیاز دارد

رویترز در مطلبی به بررسی راهکارهای پیش روی انگلیس پس از رای آوردن طرح خروج از اتحادیه اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در مطلبی نوشت: پس از رای آوردن برکسیت به وسیله مردم انگلیس، اکنون از بهترین راهکار این کشور برای محدود کردن پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن، به عنوان مدل "هتل کالیفرنیا" یاد می‌شود. هتل کالیفرنیا نام ترانه موفق گروه موسیقی "ایگلز" است که در شعر آن آمده است: "تو هر زمانی که بخواهی می‌توانی به رفتن فکر کنی؛ اما هرگز نمی‌توانی بروی."

پس از گذشت مدتی از انتشار خبرهای برکسیت، انگلیس می‌تواند "به رفتن" از اتحادیه اروپا "فکر کند". اما این کشور می‌تواند با عضویت در منطقه اقتصادی اروپا، تا حدی به فعالیت‌هایش در داخل اتحادیه اروپا ادامه دهد. با این اقدام، انگلیس می‌تواند مذاکرات برای افزایش همکاری‌های سیاسی در زمینه‌های سیاست خارجی و امنیت را آغاز کند. انگلیس حتی می‌تواند در برخی از این مسائل نفوذ کند؛ ولی احتمال کسب حق رای برای این کشور پایین خواهد بود. با این حال، ممکن است راه حل‌های دیگر برای انگلیس چندان موفقیت‌آمیز نباشد.

تغییر منافع ملی برای انگلیس و ایجاد موازنه بین اتحادیه اروپا و خواست مردم که در همه‌پرسی 23 ژوئن (3 تیر) اعلام شد، ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. به همین دلیل است که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس بلافاصله پس از اعلام نتایج برکسیت "به رفتن فکر نکرد" و اجرای ماده 50 پیمان اتحادیه اروپا را به اجرا نگذاشت. اجرای این ماده نزدیک به 2 سال مذاکره برای جدایی از این اتحادیه را به همراه خواهد داشت.

اکثریت قریب به اتفاق جامعه مالی و کسب‌و‌کار جهانی علاقه‌مند به داشتن دسترسی بدون محدودیت به بازار پرسود اروپا هستند. در نتیجه، باقی‌ماندن در حصار قوانین اتحادیه و اجازه عبور و مرور مهاجران و کارگران خارجی برای انگلیس عاقلانه‌تر خواهد بود. از آنجایی که هزینه‌های حزب محافظه‌کار به وسیله همین جامعه مالی تامین می‌شود، آن‌ها باید بر نخست‌وزیر آینده انگلیس نفوذ داشته باشند.

این در حالی است که مردم انگلیس عمدتا به دلیل نارضایتی‌‌‌ از وضع مهاجرت به این کشور، به خروج از اتحادیه‌ای که از سال 1973 در آن عضو بوده‌اند رای دادند. آن‌ها خواستار بازپس گرفتن قدرت محافظت از مرزها و قانونگذاری در کشورشان هستند.

حال، دیوید کامرون مسئولیت اجرای ماده 50 و شروع مذاکرات جدایی از اتحادیه را به جانشین خود سپرده است. رقبای اصلی برای جایگزینی وی به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر انگلیس که برای انتخابات 9 سپتامبر (19 شهریور) آماده می‌شوند نیز برای اجرای ماده 50 آمادگی ندارند.

"مایکل گاو" – وزیر دادگستری انگلیس و "تِرِزا مِی" – وزیر کشور انگلیس هر دو اعلام کرده‌اند در صورت رسیدن به سمت نخست‎‌وزیری، امسال برای خروج انگلیس از اتحادیه اقدامی نخواهند کرد. آن‌ها خواستار مذاکرات غیررسمی با اتحادیه هستند تا دریابند چه شرایطی ممکن است برای روابط آینده انگلیس با کشورهای دیگر اتحادیه پیشنهاد شود.

با این حال، 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا خواستار روشن شدن هرچه سریع‌تر این تردیدها هستند که در تمامی امور تاثیر منفی گذاشته است. آن‌ها خواستار حل شدن قطعی این مسئله پیش از انتخابات پارلمان اروپا که در سال 2019 برگزار خواهد شد و دیگر انگلیس در آن نقشی نخواهد داشت -- هستند.

حال احتمال موفقیت راه حل‌های باقی مانده برای انگلیس چنان اندک است که فرض موفقیت راه حل "هتل کالیفرنیا" بسیار ساده‌تر به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار