پیکر سید حسین انوری امروز در کابل به خاک سپرده می شود

پیکر استرجنرال سید حسین انوری از رهبران بزرگ جهادی، رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهور در امور نظامی امروز در کابل به خاک سپرده می شود.

پیکر سید حسین انوری امروز در کابل به خاک سپرده می شود
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، پیکر استرجنرال سید حسین انوری از رهبران بزرگ جهادی، رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهور در امور نظامی امروز در کابل به خاک سپرده می شود.

هم اکنون هزاران نفر از هواداران آقای انوری و شهروندان کشور برای اشتراک در مراسم تشیع جنازه وی در حوزه عملیه خاتم النین در شهر کابل حضور یافته اند.

آقای انوری روز سه شنبه هفته گذشته (۱۵ سرطان) به دلیل بیماری طولانی که عاید حالش شده بود در دهلی نو هندوستان دار فانی را وداع گفت.

روز گذشته (۱۸ سرطان) پیکر ایشان از دهلی نو به کابل انتقال یافت و هزاران هواداری وی در مراسم استقبال پیکر این رهبر بزرگ جهادی در میدان هوایی کابل حضور یافتند.

آقای انوری که در طول چند دهه اخیر از چهره های شاخص جهاد و مقاومت بود، پس از سقوط طالبان بعنوان وزیر زراعت و سالها بعنوان والی ولایت هرات به ایفای وظیفه پرداخته و کارنامه های خوبی از خود بجا گذاشت.

ایشان در انتخابات پارلمانی شش سال قبل، بعنوان منتخب مردم کابل وارد مجلس نمایندگان شد و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری، به حیث وکیل مردم کابل در شورای ملی حضور داشت.

آقای انوری که پس از ترک فعالیت سیاسی از جانب آیت الله محسنی، به رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان رسید، ظرف ماههای اخیر با بیماری کبد (جگر) دست و پنجه نرم می کرد و چندین ماه برای تداوی در دهلی نو به سر می برد؛ وی در مقطعی از جریان مداوا، که گفته میشود پیوند جگر انجام داده، سلامتی خود را بازیافت و اوایل بهار با استقبال گسترده مردمی به کابل بازگشت و طی محفل بزرگی در کابل به تبیین مواضع سیاسی خود پرداخت و از کارکردهای حکومت فعلی گلایه کرد.

آقای انوری در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری گذشته، پس از کش و قوس های فراوان از جمله حامیان اشرف غنی احمدزی شد اما ظرف ماههای اخیر، دل خوشی از وی نداشت.

ظرف روزهای اخیر، بیماری آقای انوری عود نموده و ایشان مجبور به سفر درمانی به دهلی شد که روز سه شنبه، دار فانی را در آخرین روز از ماه مبارک رمضان وداع گفت.

سید حسین انوری، در دوره جهاد برضد ارتش سرخ و نیز مقاومت ضدطالبانی از چهره های درخشان محسوب می شد و دستاوردهای بزرگی داشت.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در پیامی به مناسبت درگذشت آقای انوری گفت:" روان شاد استرجنرال سید حسین انوری از جمله شخصیت های بزرگ جهادی بود که سالهای زیادی از عمرش را در راه خدمت به وطن و دفاع از کشور گذراند".

آقای غنی بیان داشت:"مرحوم انوری در دوران جهاد مردم افغانستان در چوکات حزب حرکت اسلامی از فرماندهان مهم مجاهدین بود که بخاطر آزادی کشور از قشون سرخ شوروی تلاش ها و مجاهدت های زیادی را انجام داد. پس از فروپاشی رژیم طالبان موصوف به عنوان وزیر زراعت و مالداری در دولت انتقالی و مدتی به صفت والی کابل ایفای وظیفه کرد، مدتی هم به عنوان والی هرات اجرای وظیفه نمود و در دو انتخابات سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ ولسی جرگه به عنوان نماینده مردم کابل به شورای ملی راه یافت".

وی تصریح نمود:"روان شاد انوری در راستای وحدت ملی و به ثمر رسیدن صلح و مصالحه در کشور تلاش های خستگی ناپذیری را انجام داد، خدمات وی قابل قدر بوده و مرگ او یک ضایعه بزرگ است".

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز در پیامی به مناسبت درگذشت آقای انوری گفت:"مرحوم آقای انوری یکی ستون پایه‌های جهاد ومقاومت٬ یار و همسنگر قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود و از رهبران سیاسی فعال و تاثیرگذار کشور ما بود و در چهارده سال اخیر نیز در موقعیت‌های بلند اداری و دولتی برای مردم و کشورش خدمت صادقانه کرد. فقدان این شخصیت، دوست و همراه روزهای سخت و دشوار جهاد و مقاومت بی‌گمان ضایعه‌ای جبران ناپذیر است".

داکتر عبدالله تاکید کرد که یاد و خاطره رشادت‌ها٬ مبارزات و تلاش‌های صادقانه مرحوم انوری برای آزادی و استقلال کشور و تعهد استوار او به ارزش‌های جهاد و مقاومت همواره در دل تاریخ زنده خواهد ماندد. نسل امروز و فردای کشور فداکاری‌های او در راه دین و آزادی کشور و خدمت گذاری صاددقانه به وطنش را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد.

در همین حال شماری زیادی از رهبران جهادی، چهره های سرشناس ملی و سیاسی با ارسال پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت آقای انوری، رحلت ایشان را ضایعه بزرگ برای کشور خوانده اند.
برچسب ها: افغانستان ، کابل ، انوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار