معترضان افغان مقیم اروپا طوماری به طول ده ها متر به نشست وارسا می فرستند

صدها تن از مهاجران افغان مقیم اروپا در طوماری به طول ده ها متر امضا کرده و آنرا قرار است فردا زمانیکه اجندای نشست سران ناتو در وارسا در باره افغانستان است به رییس و اعضای این نشست بفرستند.

معترضان افغان مقیم اروپا طوماری به طول ده ها متر به نشست وارسا می فرستند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، کریم انتظار، از ستاد برگزاری تظاهرات وارسا می گوید که این طومار را صدها هزار مهاجر افغان در کشورهای مختلف اروپا امضا کرده اند.

آقای انتظار گفت: "در این طومار به فساد گسترده، عدم شفافیت در پروژه های ملی، تبعیض و عدم توسعه متوازن در افغانستان اعتراض شده است."

طوماری که قرار است به سران ناتو فرستاده شود در کشورهای سویدن، آلمان، فرانسه و چندین کشور دیگر اروپایی در چند ماه گذشته دست بدست شده و معترضان در آن امضا کرده اند.

فردا همزمان با اجندای نشست وارسا در باره افغانستان قرار است تظاهراتی نیز در نزدیکی این نشست برگزار شود.

به گفته کریم انتظار این تظاهرات از ساعت یازده پیش از چاشت تا ساعت سه بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

گفته شده صدها معترض از سویدن، آلمان، اتریش، هالند، فنلند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، دنمارک، ناروی، سویس، بلژیک، جمهوری چک و چندین کشور دیگر راهی وارسا شده اند.

انتظار می گوید که مردم افغانستان از همکاری و کمک های جامعه جهانی به ویژه پیمان ناتو در قسمت تامین امنیت افغانستان سپاسگذاری می کنند اما به گفته او جامعه جهانی تا هنوز نتوانسته فشار لازم را به حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد و رعایت اصل توازن در پروژه های توسعه وارد کنند.

 شماری از مهاجران افغان مقیم اروپا در طوماری به طول ده ها متر امضا کرده و آنرا قرار است به نشست سران ناتو در وارسا بفرستند


او در این باره گفت: "تجربه دولتداری طی یک و نیم دھه ھمکاری ھای جامعه جھانی، به شمول دوره حکومت وحدت ملی نشان می دهد که دولت ھای افغانستان در قبال این ھمکاریھا در حل بحران امنیتی، اقتصادی و سیاسی افغانستان برخورد مسولانه نکرده اند.

از بحران رو به وخامت اوضاع امنیتی گرفته تا فساد گسترده اداری و دولتی در سکتور اقتصادی، تا عزل و نصب های مقام ھای ارشد دولتی، تا نا برابری تعمدی در توزیع پروژه ھای انکشافی و تا به بن بست کشیدن انتخابات به عنوان ابزار و مجرای اصلی مشروع سازی نظام و تأمین ثبات در کشور، ھمه حکایت از برخورد غیر مسؤولانه رھبران دولت به شمول رھبران دولت وحدت ملی دارد."

انتظار می گوید که در تظاهرات فردا اعتراض شان را نسبت به تبعیض در پروژه های توسعه ای به گوش شرکت کنندگان نشست سران ناتو خواهند رساند.

این معترض گفت: "یکی دیگر از ویژگی ھای بارز دولتداری در افغانستان، علاوه بر فساد گسترده، اعمال تبعیض در اجرای پروژه ھای ملی است. به عنوان مثال، مناطق مرکزی و عمدتا ھزاره نشین در طی یک و نیم دھه گذشته به طور سیستماتیک وھدفمند از سوی رھبران دولتی، در محرومیت نگھداشته شده است.

مردم مناطق مرکزی به رغم حمایت و پشتیبانی ھمه جانبه از پروسه ھا و پروژه های ملی ھمچون مشارکت در انتخابات، مبارزه با تروریسم و خشونت، حمایت از نظام سیاسی و جلوگیری کامل از کشت تریاک، متاسفانه از دسترسی به ھر نوع پروژه ھای زیربنایی انکشافی دور نگھداشته شده اند."

او می گوید که نمونه بارز این تبعیض تغییر مسیر خطوط برق ترکمنستان است که دولت وحدت ملی به رغم محاسبات شرکت آلمانی مسوول این پروژه آنرا از بامیان به مسیر سالنگ تغییر مسیر داده است.

انتظار تاکید کرد که به عنوان یک افغان ادامه این رفتار و سیاست تبعیض آمیز دولت و رھبری سیاسی افغانستان را خطرناک و بر ضد منافع ملی می داند.

نامه به اعضای نشست وارسا


کریم انتظار می گوید که تظاهرکنندگان فردا علاوه بر طوماری که به سران کشورهای عضو ناتو می فرستند، نامه ای اعتراضی نیز ترتیب داده و این نامه را در اختیار شرکت کنندگان نشست قرار خواهند داد.

در این نامه از سران کشورهای عضو ناتو خواسته شده است که به دولت وحدت ملی فشار بیاورند تا به فساد گسترده در ادارات دولتی و سیاست تبعیض توسعه ای خاتمه بدهند.

در بخشی از این نامه آمده است: "رھبران دولت وحدت ملی، برای داشتن اجندا و استراتژی مشخص و تعریف شده برای سرکوب تروریزم در همه اشکالش و تأمین صلح و ثبات پایدار تحت فشار قرارگیرند.

دولت افغانستان را موظف سازند تا اصل برابری حقوق ھمه اتباع کشور و انکشاف متوازن را که در قانون اساسی افغانستان ضمانت شده است، رعایت کرده و به صدای مردم و نظر کارشناسان خارجی، مبنی بر عبور لین برق از مسیر بامیان - میدان وردک، پاسخ مثبت دھد."

دوری از سیاست های قوم محورانه بخشی دیگر این نامه است که به گفته معترضان دولت وحدت ملی برای تحقق اهدافش به شکل گسترده به شکاف قومی در افغانستان دامن می زند.

بخدی نوشت: معترضان همچنان از سران ناتو خواسته اند که در قبال کمک های شان به دولت افغانستان تجدید نظر کنند و این کمک ها را به حسابدهی شفاف و رعایت توسعه متوازن در سراسر افغانستان مشروط کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار