این قاتل خانگی را دست کم نگیرید!

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: در مورد تداخلات دارویی با درجه اهمیت بالا، اگر درمان سریع و فوری صورت نگیرد، خطر مرگ وجود دارد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر فاطمه سلیمانی  در مورد تداخلات دارویی و آیا اینکه این تداخلات می تواند اثر مرگ آور داشته باشد گفت: بسته به نوع دارو، زمان مصرف دارو و شرایط بیمار، تداخلات دارویی تظاهرات متفاوتی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه بطور کلی تداخلات دارویی به سه دسته مختلف  تقسیم می شود افزود: هر کدام از این دسته بندی ها باز هم زیر گروه هایی دارد، ولی عملاً تداخلات دارویی به لحاظ اهمیت و شدت بروز به گروه های کم اهمیت، دارای اهمیت متوسط و اهمیت بالا طبقه بندی می شوند.
 
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو درباره علت این طبقه بندی تصریح کرد: ضرورت دارد در مورد برخی از این گروه ها، داروها و تداخلات دارویی ،خیلی سریع عمل شود و در مورد آنها اقدام مناسب درمانی صورت گیرد .
 
وی در مورد تداخلاتی که درجه اهمیت بالا دارند گفت: در این نوع تداخلات دارویی به دلیل اینکه زمان بروز اثر آنها سریع و فوری است، اگر  بیمار شرایط خاصی مثل مشکلات کبدی یا کلیوی داشته باشد، یا سن بیمار بالای ۶۵ سال و یا کودک باشد، ممکن است به عوارض جبران ناپذیری منجر شود. اگر درمان سریع و فوری صورت نگیرد، ممکن است حتی جان بیمار نیز از دست برود.
 
سلیمانی با بیان اینکه میزان بروز تداخلات دارویی از این دست که تهدید کننده حیات هستند کم است خاطر نشان کرد: لازم است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، دقت لازم را در مورد تجویز داروها داشت تا این تداخل و همزمانی ایجاد نشود.
 
همچنین وی در مورد برخی شایعات که مصرف برخی از داروها از جمله مصرف مفنامیک اسید و قرص ال دی باعث مرگ خواهد شد و یا اینکه مصرف شربت دیفن هیدرامین با شیر بسیار خطرناک است گفت: بطور کلی در مورد مصرف یکسری از داروها با محدودیت مصرف با شیر و لبنیات همراه است و منجر به کاهش اثر دارو خواهد شد، اما اینکه شخص را به کما ببرد بسیار بعید است. همچنین مصرف بسیاری از داروها با داروهای ضد بارداری اثر دارو را کاهش خواهد داد، اما هیچ کدام از این تداخلات نمی تواند به مرگ قطعی منجر شود.
 
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو تصریح کرد: با این حال گروهی از داروها که روی پر فشاری خون و یا سیستم قلبی و عروقی تاثیر گذارند، در صورت بروز تداخلات، اثر لازم درمانی را نخواهد داشت و از سوی دیگر، چون تداخل هم ایجاد عارضه می کند ممکن است فرد را دچار مشکل کند.
 
وی توصیه کرد: بیماران در صورتی که دارویی را مصرف می کنند هنگام مراجعه به پزشک حتماً آن را به اطلاع  پزشک و داروساز برسانند که آنها بتوانند موضوع تداخلات دارویی را مد نظر داشته باشند.
 
سلیمانی خاطر نشان کرد: البته برخی مواقع، تداخلات دارو و غذا را نیز داریم و بعضی از مواد مثل شیر و لبنیات جزو غذاهایی هستند که با یکسری ازداروها تداخل دارند و باید با آنها فاصله زمانی داشته باشند، طوری که دارو باید دو تا چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف لبنیات استفاده شود.
 
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با بیان اینکه علم داروسازی پیچیدگی خاص خود را دارد گفت: حتی در مورد مصرف داروهای بدون نسخه نیز باید آن را با مشاوره داروساز مصرف کرد و توجه داشت که مصرف خود سرانه دارو ممکن است ایجاد تداخلات دارویی کند و عارضه جدی تری به دنبال داشته باشد.

منبع: سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.