اهواز؛

مرکز توانبخشی اهواز قطب علمی جامع تعادل کشور

معاون مرکز تحقیقات توانبخشی، اسکلتی، عضلانی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: سعی می‌کنیم در بخش فنی آزمایشگاه ابزارهای کوچک را خودمان بسازیم.

مرکز توانبخشی اهواز؛ قطب علمی جامع تعادل کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد مهرآور با بیان این‌که مرکز تحقیقاتی علوم حرکتی و توانبخشی اسکلتی عضلانی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در راستای ارتقای کیفی و کمی پژوهش‌های حوزه توانبخشی در خوزستان ایجاد شده است، اظهار کرد: سعی بر آن است که در این مرکز طرح‌های تحقیقاتی توانبخشی دانشگاه در راستای نیازهای درمانی و بالینی هدایت شوند.

وی افزود: بخشی از اهداف این مرکز در راستای کمک به تسهیل توانبخشی مبتنی بر شواهد، هم در بخش فناوری برای ارزیابی‌ها و هم در بخش انجام تحقیقات کار‌آزمایی بالینی مانند تحقیقات آینده‌نگرها و تعیین ریزفاکتورها تعریف شده است.

مهرآور خاطرنشان کرد: همچنین نیاز به ایجاد یک پل ارتباطی میان رشته‌های مختلف و همکاری‌های بین‌رشته‌ای هم در حوزه علوم پزشکی و حوزه‌های فناوری و مهندسی احساس می‌شود. یک هدف کوتاه‌مدت نیز این است که این ارتباط با دانشگاه‌های درون استان برقرار شود چراکه در حال حاضر این پل ارتباطی تنها با دانشگاه‌های خارج استان مانند شریف و امیرکبیر وجود دارد.

معاون مرکز تحقیقاتی علوم حرکتی و توانبخشی اسکلتی عضلانی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار داشت: در‌صدد راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی و رجیستری مشکلات حوزه توانبخشی به‌ویژه مشکلات مربوط به توانبخشی عصبی، ورزشی، توانبخشی حوزه تعادل، سالمندی و گفتار و زبان در استان هستیم.

مهرآور درباره کیفی‌سازی پژوهش‌ها و دستیابی به استانداردهای بین‌المللی در این مرکز، اظهار داشت: امکانات وسیعی در زمینه علوم حرکت و تعادل در مرکز وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از این امکانات در حوزه ارزیابی و درمان استفاده کنیم؛ به‌طور مثال خرید یک سیستم پوسچروگراف چهار سال به طول ‌انجامید که اکنون تنها سیستم کامل آن در خاورمیانه در این مرکز وجود دارد.

وی با بیان این‌که 2 پروژه تحقیقاتی بین‌المللی با آمریکا و هلند در حال انجام است، عنوان کرد: ارتباطات این پروژه‌ها اکنون به‌صورت فردی است درحالی‌که روندهای دانشگاهی باید امکان انجام پژوهش‌های بین‌المللی را فراهم کند؛ ما انتظار داریم نخست بین مراکز داخل ایران برقرار و سپس ارتباط با مراکز جهانی بیشتر شود. بخش دیگری از مشکلات مربوط به استانداردهای توانبخشی مبتنی بر شواهد است؛ یعنی بیماری که به چند مرکز درمانی مراجعه می‌کند انتظار دارد یک درمان مشخص از سوی تمام آن‌ها توصیه شود.

معاون مرکز تحقیقاتی علوم حرکتی و توانبخشی اسکلتی عضلانی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تلاش‌ها برای ورود به کارهای بین‌رشته‌ای، تصریح کرد: این کار باید از حوزه‌های علوم پزشکی آغاز شود چراکه بیماران برای درمان به مجموع این دانش‌ها نیاز دارند.

مهرآور گفت: آزمایشگاه جامع تعادل مرکز به‌تازگی افتتاح شده که تجهیزات حوزه ارزیابی و درمان و بانک اطلاعاتی از مشکلات بیماران تعادلی در آن جمع‌آوری شده است‌ اما ارزش این ابزارها زمانی مشخص می‌شود که متخصصان حوزه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. ما سعی می‌کنیم در بخش فنی آزمایشگاه ابزارهای کوچک را خودمان بسازیم به‌طوری‌که اکنون دستگاه پوسچروگراف پورتابل و سیستم اعمال اغتشاش کنترل‌شده در آستانه ثبت اختراع هستند و درصدد هستیم عنوان قطب علمی جامع تعادل را برای مرکز اخذ کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های بزرگی مانند شیوع‌سنجی مشکلات گفتار و زبان و مشکلات اسکلتی عضلانی در سنین پایین باید تعریف شوند که هماهنگی برای آن‌ها کمی دشوار است‌ و در حوزه اجرایی باید هماهنگی بیشتری با مسئولان حوزه‌های مختلف انجام شود؛ به‌طور مثال برای بررسی مشکلات اسکلتی عضلانی در سنین پایین باید مسئولان آموزش‌و‌پرورش همکاری لازم را داشته باشد.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این‌که مرکز به نیروهای متخصص به‌ویژه نیروهای بومی نیاز دارد، گفت: کسانی که مسئول سیاستگذاری حوزه دانشگاه هستند باید بتوانند اهداف مشخص بلندمدتی تعریف کنند که در این راستا هیأت‌علمی جذب شود تا بتوان برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد چراکه با هربار تغییر مسئولان این سیاست‌ها نیز تغییر می‌کند؛ اکنون یک برنامه استراتژیک سه ساله برای همه‌ی مراکز دانشگاه تدوین شده و در مرحله بازبینی است.

مهرآور با بیان این‌که مرکز در سال 95 از لحاظ دستاوردهای علمی رشد خواهد کرد، تصریح کرد: این مرکز در چند سال گذشته رشد سخت‌افزاری خوبی داشته و اکنون به دنبال رشد نرم‌افزاری (افراد متخصص) از لحاظ کمی و کیفی هستیم تا بتوان تحقیقات را توسعه داد؛ در حال حاضر تحقیقات و پروژه‌های بسیار زیادی با انجمن MS در زمینه کیفیت زندگی بیماران، تعادل، راه‌رفتن و روش‌های نوین توانبخشی در حال انجام است.

وی با اشاره به تعداد زیاد مقالات در دست داوری و چاپ محققان مرکز، گفت: پژوهشی در رابطه با یک داروی گیاهی مربوط به بیماران MS با گروه نورولوژی در حال انجام است که در مرحله آزمون قرار دارد؛ داروی مشابه این دارو نیز وجود دارد اما به دلیل عوارض زیاد آن بیماران ترجیح می‌دهند از این دارو استفاده نکنند؛ همچنین برای بیماران دیابتی دارای مشکل تعادلی چند روش توانبخشی در منزل به شکل اثربخش تعریف کرده‌ایم چرا‌که اغلب این بیماران مشکلات مالی دارند و نمی‌توانند به‌طور مرتب به مراکز توانبخشی مراجعه کنند.

معاون مرکز تحقیقاتی علوم حرکتی و توانبخشی اسکلتی عضلانی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: کارهای بسیاری در زمینه خوشه‌بندی (Classification) بیماران کمردردی در ایران زیر‌نظر ریاست دانشکده توانبخشی انجام شد زیرا در منطقه صنعتی خوزستان انواع مختلفی از کمردرد وجود دارد که دسته‌بندی نشده‌اند و هر کدام درمان خاص خود را دارند‌ و ‌یک درمان برای تمام انواع آن پاسخگو نیست.

مهرآور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی پروژه در این زمینه در حال انجام است و انواع خوشه‌بندی در دنیا در حال بررسی است. این مطالعات در مناطق مختلف دنیا به موازات در حال انجام است و علی‌رغم علاقه به همکاری‌های بین‌المللی بیشتر، مشکلات حقوقی و مالی و مشکلات قانونی بین‌المللی زیاد است که انتظار داریم مشکلات محلی با همت مسئولان مربوطه رفع شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.