شناسایی گوزن‌های باختری در شمال افغانستان

یک تیم از فعالان بخش محیط زیست موفق شده‌اند در جریان یک پژوهش در افغانستان گروهی از گوزن‌های باختری را مشاهده کنند.

شناسایی گوزن‌های باختری در شمال افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وبسایت دانشگاه امهرست که در ایالت ماساچوست آمریکا است گزارش می‌دهد که هیجان هواداران محیط زیست از دیدن گروهی از گوزن‌های باختری در افغانستان برانگیخته شده‌است.

این دانشگاه گفته‌است یکی از دانش‌جویان مقطع دکترای این دانشگاه که با شماری از هم‌کاران‌شان در مورد حیات وحش در افغانستان پژوهش می‌کنند، در این جریان موفق به پیداکردن یک دستۀ کوچک گوزن‌های باختری شده‌اند.

زلمای محب، دانش‌جوی رشتۀ نگه‌داری محیط زیست در دانشگاه امهرست در رهبری گروهی از محافظان محیط زیست در افغانستان فعالیت دارد.

او گفته‌است که در سال‌های دهۀ هفتاد میلادی ساحۀ دریای پنج برای گوزن‌های باختری در شمال افغانستان یک منطقۀ حفاظت‌شده به حساب می‌آمد اما جنگ‌های چهار دهۀ اخیر همه چیز را دگرگون کرده‌است.

براساس این گزارش، گوزن‌های کم‌یاب باختری در نواحی اطراف دریاهای شمالی افغانستان زنده‌گی می‌کنند اما به دلیل جنگ‌های جاری در افغانستان در چهار دهۀ اخیر، از سال ۱۹۷۰ خورشیدی به این‌طرف در افغانستان دیده نشده بودند.

هرچند مشخص نشده این گوزن‌ها در کدام بخش شمال افغانستان دیده شده‌اند اما با یادآوری از رود پنج، باید این حیوانات نادری در دامنه‌های هندوکش در بخش‌هایی از بدخشان ویا تخار باشند.

در گزارش آمده‌است که گوزن‌ها به دلیل شکار آن‌ها و هم‌چنان کوچک‌شدن زیست‌‍گاه‌های‌شان جمعیت‌شان رو به انقراض است و در سال‌های ۱۹۶۰ تنها حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ گوزن باختری تنها در بخش‌های محافظت‌شدۀ افغانستان وجود داشتند.

شمار گوزن‌های باختری در آسیای مرکزی به دلیل قوانین سخت‌گیرانۀ شوروی سابق از ۴۰۰ تن تا سال ۲۰۱۱ به دو هزار رسید اما نسل این حیوان نادر در افغانستان هم‌چنان رو به انقراض است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار