کارنامه یک ساله برجام /16

از نامه فدایت شوم کری تا روز اجرایی برجام

پیش از فرا رسیدن موعد اجرایی برجام، طرف مقابل نقض فاحشی را انجام داد که سعی کرد با یک نامه، آن را جبران کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها چند روز از بسته شدن پرونده PMD ، اولین صدای ناکوک بدعهدی به گوش رسید.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده - اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

اینکه چرا ایران هم رده کشورهای جنگ زده‌ای مانند سوریه و عراق قرار گرفته و چرا نامی از عربستان برده نشده موضوعی است خود جای بحث دارد که پیش از این به آن پرداختیم.بیشتر

تحریم هوشمندانه برای هدف گرفتن اقتصاد ایران از سوی آمریکا طبق برجام نقض آن به شمار می آید( بند 29 برجام: آمریکا و اتحادیه اروپا مطابق با قوانین خود باید از هرگونه اقدامی که مستقیما یا غیرمستقیم بر روی عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بگذارد، خودداری کنند).

با به ثمر نشستن این دسیسه، نامه‌ای به در وزارتخارجه آمد با این محتوا " تعهد می‌دهم، نگران نباشید!"

نعهن

بر همین اساس، حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی قریب به ده روز مذاکره سخت و فشرده وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی و اروپایی، در نیویورک، وین، بروکسل و تهران، در خصوص قانون جدید ویزا در کنگره آمریکا که با تلاش لابی صهیونیستی به عنوان قسمتی از لایحه بودجه تصویب شده بود و تقریبا امکان وتو را از رییس جمهور گرفته بود، نهایتا آقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای کری در نامه خود تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است. آقای کری همچنین تاکید کرده است که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید و بالاخره آقای کری تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رئیس جمهور می‌شود.

"سید عباس عراقچی"  رییس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز گفت: وزیر امورخارجه امریکا نامه ای را نوشت که یک تعهد حقوقی به شمار می اید و انچه برای ما مهم است این خواهد بود که، به برجام با هیچ خدشه ای وارد نشود اما  اگر مشکل ایجاد شود کمیسیون مشترک را برگزار خواهیم کرد.این قانون با روح کلی برجام در تناقض است و نامه ای که برای ما نوشته شده حاوی امضای مهمی است که تعهد حقوقی و‌سیاسی  دارد.

از سوی دیگر در این بازه زمانی لغو پی ام دی و روز اجرایی برجام موضوعات مهم دیگری چون بررسی تمدید بسته تحریم‌های ضد ایرانی از سوی سناتور های آمریکایی مزرح شد.

 این قانون که به " قانون تحریم‌های ایران " معروف است، شامل مفادی می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران و نیز موشک‌های بالستیک و بخش انرژی کشور ما را هدف قرار خواهد داد.

سناتور "بن کاردین" نیز از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش از شروع تعطیلات کنگره در مصاحبه با نشریه "هیل" گفت که "فکر می‌کنم کنگره احتمالا سال آینده اقدامی را در این خصوص انجام دهد".

نعهن

"روز اجرایی" را می توان گفت مرجله آخر از  شاهنامه هسته ای است که در آن برنامه جامع اقدام مشترک رسما وارد مرحله اجرایی شد که این مهم امروز صورت گرفته و به سرانجام رسید.

بیانیه نهایی و اعلام ورود به اجرایی شدن برجام نیازمند گزارش نهایی آژانس بود که با تاخیر چند ساعته منتشر شد.

وکیو آمانو - مدیر کل آژانس انرژی اتمی طی گزارشی تایید کرد که ایران گام‌های لازم را در راستای اجرای برجام برداشته است.


بیانیه یوکیو آمانو بدین شرح است:

امروز من طی گزارشی تائید کردم که ایران گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تائید کردند ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام را انجام  داده است.

این امر راه را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هموار می‌کند تا راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران طی توافق را آنطور که از سوی شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده و مجوز آن از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده بود،‌ آغاز کند.بیشتر

در نهایت نیز "محمدجواد ظریف" وزیرامورخارجه کشورمان و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور آغاز روز اجرایی برجام بیانیه مشترکی را صادر کردند.

امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا،  و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)،  1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.بیشتر

ادامه دارد...

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار