باید از پتانسیل دریای خزر برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها بیشتر استفاده کرد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛دستیار رهبرمعظم انقلاب و رئیس هیات مدیره انجمن ژئوپولیتیک ایران در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه  تاکنون نگاه ما به خزر نگاه گردشگری بوده نه نگاه اقتصادی گفت : اکنون باید روی حوزه ژئوپلتیک دریای خزر و افزایش ارتباط  با کشورهای حاشیه آن به ویژه روسیه کار کنیم.
سردار رحیم صفوی با اشاره به این که ژئوپلتیک روابط و تعامل سه حوزه قدرت ، سیاست و جغرافیاست افزود : انجمن ژئوپلتیک ایران می تواند به افزایش ارتباطات ایران  با کشورهای روسیه ، ازبکستان ، قزاقستان ، آذربایجان ، اروپا و چین کمک کند.
وی با بیان اینکه محور روسیه - ایران – عراق- مدیترانه و همچنین محور روسیه - ایران - خلیج فارس راهبردی است خاطر نشان کرد : اکنون دوران افزایش مبادلات اقتصادی است.
مشاورعالی و دستیار رهبرمعظم انقلاب و رئیس هیات مدیره انجمن ژئوپولیتیک ایران با اشاره به این که ملاقات پوتین رییس جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب روابط  2 کشور را بسیار نزدیک کرد افزود : ما در حوزه ژئوپلتیک دریای خزر ارتباطات خودمان را در درجه اول با روسیه و سپس با سایر کشور ها برنامه ریزی می کنیم.
سردار رحیم صفوی با اشاره به امضای پیش نویس تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : 70 درصد گردشگران روسی به ترکیه می روند و ما باید نگاهمان به جذب این گردشگران باشد.
وی گفت :  انجمن ژئوپلتیک ایران می تواند درگسترش روابط بین 2 کشور ایران و روسیه تاثیرگذار باشد.
مشاور عالی و دستیار رهبرمعظم انقلاب و رئیس هیات مدیره انجمن ژئوپولیتیک ایران  در خصوص همکاری های حقوقی این انجمن با سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص ارائه مشاوره ، کمک برای توسعه روابط تجاری ، آموزش کارکنان  و برگزاری همایش ها اعلام آمادگی کرد.
سردار رحیم صفوی گفت : منطقه آزاد انزلی مرکزی برای توانمند کردن گیلان در عرصه های اقتصادی و روابط بین الملل است.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی هم با اشاره به لزوم توسعه روابط بین کشورهای حاشیه دریای خزرگفت  :باید تلاش کنیم همانند شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس شورای همکاری کشورهای خزر تشکیل شود.
رضا مسرور افزود : برای این کار از سفرای 4 کشور دیگر حاشیه خزر را دعوت شده تا این موضوع رو با مقامات کشورشان در میان بگذراند.
وی با بیان اینکه تجارت در مسیر کریدور شمال – جنوب موسوم به نوستراک هم کم هزینه تر است و هم اقتصادی تر است خاطر نشان کرد :  به دنبال این هستیم که منطقه آزاد انزلی  را به مرکز داد و ستد کشورهای حوزه خزر تبدیل کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به بندر در دست ساخت کاسپین است هم اشاره کرد و گفت : پس از بازدید رییس جمهور از این طرح در سال گذشته توانستیم حدود 300 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را برای ساخت این بندر جذب کنیم.
رضا مسرور با بیان اینکه ساخت موج شکن غربی این بندر ۶۲ درصد و موج شکن شرقی آن ۷۸ درصد پیشرفت دارد اعلام کرد : ساخت موج شکن شرقی امسال به پایان می رسد.
وی گفت : بندر کاسپین با هدف توسعه صادرات به ویژه به کشور روسیه ساخته می شود.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی در سال 82 تاسیس شد.
محدوده این منطقه 9 هزار و 600 هکتار است.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.