گیلان؛

راهکارهای گسترش روابط ایران با جهوری آذربایجان در رشت

گسترش روابط ایران با جمهوری آذربایجان امروز در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گیلان بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛

در این نشست که با حضور سفیر جدید ایران در باکو برگزار شد استاندار با اشاره به اینکه به دلیل هم مرزی گیلان با جمهوری آذربایجان، نقش این استان در توسعه روابط تجاری 2 کشور مهم  است افزود  : با اتصال راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان و تکمیل 2 کیلومتر خط ریلی این مسیر در ایران ،  تحول بزرگی در روابط 2 کشور بویژه در بخش صادرات ایجاد می شود .
 محمد علی نجفی وجود هزار و 200 پزشک متخصص و فوق تخصص و بیمارستان های مجهز و بین المللی در گیلان را زمینه ای مناسب برای توسعه گردشگری سلامت عنوان کرد و گفت : استفاده از ظرفیت های بندری و تجاری بویژه در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی از دیگر توانمندی های گیلان در توسعه روابط با کشورهای حاشیه خزر بویِژه  جمهوری آذربایجان است.
جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز هدف از این نشست را آشنایی با توانمندی های استان گیلان و بهره گیری از این توانمندی ها برای تقویت روابط 2 کشور ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت : باید تلاش شود با رفع موانع موجود و ایجاد راهکارهای کارشناسانه و عملی، ارتباطات 2 کشورد به بالاترین سطح ارتقا یابد.
هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی ، کشاورزی و صنعت و معدن گیلان هم با اشاره به راه اندازی اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت : این مرکز با حضور فعال استان های گیلان ، اردبیل و آذربایجان های شرقی و غربی تشکیل شده که با تشکیل آن و توسعه روابط تجاری2 کشور ، میزان صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان از آغاز سال 2016 تاکنون   66 درصد افزایش یافته است.
در این نشست که داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی حضور داشت جمالی نماینده شهرستان رودبار درخانه ملت به تلاش های نمایندگان برای توسعه مجالس کشورها اشاره و گفت  : با بررسی و رفع نیازهای 2 طرف می توان گام های بزرگی برای توسعه روابط همه جانبه برداشت.

انتهای پیام/ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.