در پی ابقا 3 تن از فقهای شورای نگهبان از سوی رهبر معظم انقلاب؛

از تدریس حجت‌الاسلام شب‌زنده‌دار در حوزه علمیه تا تألیف کتاب‌های متعدد

در این گزارش نگاهی کوتاه و اجمالی به زندگی نامه یکی از فقهای شورای نگهبان خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکام جداگانه‌ای، حجت‌السلام والمسلمین مهدی شب‌زنده‌دار  را در عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا کردند.

بر این اساس برآن شدیم تا مروری بر زندگینامه حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار کنیم تا بیشتر این عضو فقهای شورای نگهبان را بشناسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی شب‌زنده‌دار در سال 1332 در داراب متولد شد؛ او فرزند آیت‌الله حاج شیخ حسین شب‌زنده‌دار جهرمی از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) و نوه مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین شرعی شیرازی است.

حجت‌الاسلام شب‌زنده‌دار در سال 1345 تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و دروس مقدمات و سطح را نزد پدر بزرگوارش و حضرات آیات و حجج‌اسلام سیدحسن طاهری خرم آبادی، علی مشکینی، محمد مؤمن، احمد جنتی، جعفر سبحانی، مرحوم مصلحی اراکی و مرحوم ستوده فرا گرفت؛ وی دروس فلسفه و کلام را از محضر حضرات آیات و حجج‌اسلام مرحوم سیدرضا صدر، جوادی آملی، حسن زاده آملی، ابراهیم امینی و انصاری شیرازی بهره برد،درس وی جزء پرجمعیت ترین دروس خارج قم می‌باشد.

اساتید برجسته او در دروس خارج فقه و اصول، آیات عظام مرحوم شیخ کاظم قاروبی تبریزی، مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، حاج شیخ حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی و حاج آقاموسی شبیری زنجانی بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شب‌زنده‌دار سال‌های متمادی دروس سطح و مقدمات حوزه علمیه قم را تدریس کرده‌اند و قریب 10 سال است به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارد.

وی همچنین تألیفات متعددی در فقه و اصول دارد که اهم آنها کتاب «ذبایح» از مجموعه الموسوعه الفقیهه (10 جلد)، شرح بخش‌هایی از تحریرالوسیله، الجامع فی الاصول و تقریرات آیات عظام شیخ کاظم تبریزی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی است.

عضو جدید فقهای شورای نگهبان از اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین حوزه علمیه است و نمایندگی شورایعالی را در هیئت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور را نیز بر عهده دارد؛ حجت‌الاسلام شب‌زنده‌دار با شورای نگهبان نیز بی ارتباط نبوده و از اعضای مجمع مشورتی - فقهی این شوراست.

همچنین طرح نوین آموزش دروس خارج حوزه علمیه قم در موسسه آموزشی - تحقیقاتی بقیه‌الله‌الاعظم (عج) تحت اشراف و مدیریت این روحانی اندیشمند اجرا می‌شود.



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار