رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان ؛

افزایش قابل توجه میزان مبادلات ترانزیتی با ترکمنستان

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از افزایش میزان مبادلات ترانزیتی با ترکمنستان به 1000 دستگاه کامیون تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رحمت ا... خرمالی در ملاقات با رئیس سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی در مشهد اظهارکرد: با بهره برداری از پل دوم سرخس بر روی رودخانه تجن, تا پایان سال جاری, شمار کامیون های ترانزیتی در این محور به 1000 دستگاه خواهد رسید که با این امر شاهد افزایش مبادلات تجاری با این کشور خواهیم بود.

وی افزود: همچنین در راستای تسهیل مبادلات تجاری با این کشور, با انجام هماهنگی و توافق با گمرک ترکمنستان, افزایش ساعت کاری و 24 ساعته کردن گمرکات نیز در دست اقدام است.

خرمالی تصریح کرد: از هفته گذشته, گمرک سرخس به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است.

وی افزود: پرواز مستقیم عشق آباد –مشهد و عشق آباد -تهران نیز پس از افتتاح فاز 2 فرودگاه بین المللی عشق آباد, برقرار خواهد شد که زمینه افزایش مبادلات و همکاری بین المللی دو کشور را فراهم می کند.

خرمالی با اشاره به اینکه در سال 94 نسبت به سال 93, مبادلات بین دوکشور کاهش یافته است, گفت: وابسته بودن به درآمد های ترکمنستان و کشورهای CIS و کشورهای حوزه خلیج فارس به دلار و افت شدید قیمت ارز, بر میزان مبادلات این کشور با جهان و ایران تاثیر گذاشته بطوریکه صادرات ایران به ترکمنستان از بیش از 800 میلیون دلار در سال 93 به بیش از 700 میلیون دلار در سال 94 کاهش یافته است.

وی گفت: مقاطع فولادی, مصنوعات فولادی, کلینکر سیمان, سیب زمینی و محصولات پلاستیکی, عمده ترین اقلام صادراتی از ایران به این کشور و غلات, پلی پروپیلن و ... عمده ترین اقلام وارداتی از این کشور بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش حجم مبادلات با این کشور, تمرکز منابع مالی و سرمایه گذاری این کشور بر میزبانی المپیک جام ملت های آسیا و به تبع آن کاهش منابع ارزی این کشور می باشد.

خرمالی بر لزوم توجه تجار به رعایت اخلاق حرفه ای و ایفای تعهدات تجاری به عنوان شروط اولیه مبادلات تجاری تاکید کرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.