یاسوج؛

آبی شدن 840 هکتار از اراضی کشاورزی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر استان گفت: با بهره برداری از پنج پروژه ایستگاه پمپاژ و شبکه انتقال آب در مناطق عشایری استان 840 هکتار از زمین های کشاورزی این قشر مولد آبی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛مجید علی پور گفت: با بهره برداری از این پروژه ها، آب مورد نیاز برای احداث و توسعه باغ ها و زمین های کشاورزی 550 خانوار مناطق عشایری این استان تامین خواهد شد.

وی اظهار داشت: این پروژه ها شامل آب پمپاژ طسوج چرام، مور زرد زیلایی، پشت کوه باشت و حبیب آباد شیبانی است.

علی پور افزود: از این تعداد پروژه، ایستگاه پمپاژ پشت کوه باشت و حبیب آباد شیبانی با اعتباری بیش از 28 میلیارد ریال آماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این تعداد طرح 240 هکتار از اراضی کشاورزی این دو منطقه تامین آب خواهد شد افزود: این پروژه ها در سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به افتتاح خواهد رسید.

علی پور ابراز کرد: ایستگاه آب پمپاژ طسوج چرام و مور زرد زیلایی با پیشرفت فیزیکی 70درصد و اعتباری بیش از50میلیارد ریال در دست اجراست.

علی پور گفت: با بهره برداری از این طرح ها 450 هکتار از زمین های کشاورزی عشایری زیر آب خواهد رفت.

وی ساخت 50 منبع ذخیره آب، بهسازی 80 مورد چشمه، دو شبکه انتقال آب با اعتباری بیش از 12 میلیارد ریال را از دیگر پروژه های در دست اجرای این اداره کل ذکر کرد وگفت: این تعداد طرح تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

علی پور ابراز کرد: در راستای حمایت از تولید این قشر مولد 41 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای این قشر در نظر گرفته شده که در حال توزیع است.

وی بازگشایی جاده عشایری، ساخت مرمت جاده و ایل راه های عشایری ، احداث ابنیه فنی و پل ها و بازگشایی جاده عشایری به اعتباری بیش از هشت میلیارد ریال را از دیگر اقدامات این اداره در سالجاری اعلام کرد.

علی پور آبرسانی سیار به مناطق عشایری با اعتبار شش میلیارد ریال، ساخت یک حلقه چاه عمیق جهت تامین آب آشامیدنی عشایر با اعتبار هشت میلیارد ریال، توزیع و تولید علوفه دام به میزان دو هزارو 800 تن درسال از سوی کارخانه خوراک دام عشایری کهگیلویه و بویراحمد، خرید جو داخلی به میزان دو هزار تن به منظور حمایت از تولیدات داخلی را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

وی بیان کرد: توزیع سالانه 730 تن آرد در بین عشایر، و توزیع سوخت سفید شامل نفت سفید و کپسول گاز مایع در بین عشایرا از دیگر برنامه های این اداره کل است.

وی ابراز داشت: تاکنون چهار هزار 640 هکتار باغ در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است.

علی پور با اشاره به اینکه حدود 45هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان در قلمرو جامعه عشایری است گفت: عشایر استان نقش مؤثری در حفاظت از منابع طبیعی دارند.

وی افزود: تاکنون 13 کانون توسعه اسکان عشایر در مناطق مختلف این استان ساماندهی و بیش از دو هزار نفر در آنها اسکان داده شده است.

وی گفت: 11هزار و 120 خانوار با جمعیتی افزون بر 70 هزار و 762 نفر معادل 12 درصد جمعیت استان را عشایر کوچ رو تشکیل می دهد.

علی پور عنوان کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون راس دام به عنوان ذخیره دام ژنتیکی مولد در کشور محسوب می شود که سالانه هفت هزارو 600 تن معادل 54درصد گوشت و 20 درصدشیر را تولید می کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد 35 درصد صنایع دستی شامل 10هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می کند، ابراز داشت: ساماندهی عشایر و ایجاد بازار مناسب برای فروش تولیدات آنها مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.