مشهد؛

انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي مرهون تلاش رسانه ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت : انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي يك اتفاق ارزشمند و مباركي است كه بايد تلاش هاي فراواني براي حفظ اين عنوان انجام داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسين زارع صفت در نشست خبري با اصحاب رسانه افزود: يكي از مهمترين موضوعاتي كه در حال حاضر مطرح است برگزاري رويداد مشهد 2017 است كه در برنامه ريزي هاي خود در اين حوزه حتما از اين ظرفيت به نحو مطلوب استفاده خواهيم كرد.

وی با تشريح برنامه ها و اهداف اين اداره كل پس از انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي گفت: درهمين ارتباط دبيرخانه مشهد شهر جهاني سنگ هاي قيمتي تشكيل و مسئول آن نيز معرفي شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: مشهد مقدس داراي ظرفيت هاي بي نظيري در حوزه توليد، فروش، عرضه وصادرات سنگ هاي قيمتي است و انتخاب اين كلانشهر به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي يك فرصت بسيار مغتنم و ارزشمند است كه بايد از اين رويداد مهم به خوبي پاسداري كرد و با اجراي برنامه هاي مهم توسعه اي اين عنوان ارزشمند و پر افتخار را حفظ كرد.

زارع صفت گفت: برنامه‌های متعددی برای این مناسبت در نظر گرفته شده است که به تناوب اجرا خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه بخش هاي مختلفي در اين خصوص نقش داشته اند افزود: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي مرهون تلاش بخش هاي مختلف خصوصا رسانه هاست و اعتقاد داريم كه رسانه ها در اين خصوص تلاش هاي بسيار زيادي را انجام داه اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در مشهد 16 هزار نفر در این عرصه مشغول به کار هستند و مراکز آموزشی و مرکز زمین‌شناسی منطقه‌ای را داریم که در کنار وجود لابراتورهای سنگ‌های قیمتی و در کنار آن توجه ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی و کامل بودن خوشه جواهرات در مشهد و وجود بازار مصرف تمام سنگ‌های قیمتی در اینجا، موجب ارتقاء مشهد در عرصه بین‌المللی شده است.

زارع صفت با بيان اينكه دانشگاه هاي ما نيز در اين خصوص داراي ظرفيت هاي بسيار زيادي است افزود: ضمن اينكه خوشبختانه در مشهد هنرستان رشته سنگ هاي قيمتي نيز وجودا دارد كه يك مزيت بسيار مطلوبي است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما مراکز بزرگی مثل بازار رضا(ع) را به عنوان قطب فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد داریم که ظرفیت بی‌بدیلی است.

وی افزود: باید توجه کنیم که مزیت‌های نسبی سنگ‌های قیمتی موجب تحرک و فعالیت در عرصه صنایع دستی و گردشگری می‌شود که به همین جهت باید بیش از پیش به جایگاه آن توجه کرد.

زارع صفت عنوان کرد: سنگ‌های قیمتی می‌توانند با زحمت کم شغل ایجاد کنند و حتی به عنوان یک شغل خانگی می‌تواند مطرح باشد که نقدینگی بالایی را ایجاد می‌کند که این موضوع در کنار هزینه سرمایه‌گذاری اندک آن بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بيان اينكه فعالان حوزه سنگ‌های قیمتی رفتار خود را بايد حرفه‌ای تر کنند گفت: از اين به بعد بايد به سمت رفتارهايي با استاندارهايي جهاني برويم يعني اينكه در توليد، فروش و صادرات بايد از استانداردهاي جهاني الگو گرفت.

زارع‌صفت اظهار کرد: باید در حوزه دانش فنی و تجهیزات این عرصه باید تلاش خودمان را بیشتر کنیم و انسجام و هماهنگی خود را نیز افزایش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باید در طراحی و تنوع تولید نسبت به گذشته بیشتر فعالیت کنیم و حوزه فعالیت را از صرف انگشتر خارج کرده و عرصه‌های نوینی را در این حوزه ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تنوع مصرف سنگ‌های قیمتی در جهان امروز بسیار افزایش پیدا کرده و در مبلمان، ظروف، پوشاک و... به کار گرفته می‌شود که ما باید به تمام آن‌ها ورود پیدا کنیم.

زارع‌صفت خاطرنشان کرد: در آسیا هند و تایلند رقبای ما بودند و تقاضای گرفتن این عنوان را داشتند اما خوشبختانه ما توانستیم از بمبئی و بانکوک پیشی بگیریم و به عنوان گزینه مورد نظر تیم نظارت قرار بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بيان اينكه فضاي شهري از اين به بعد بايد به موضوع شهر جهاني سنگ هاي قيمتي بيشتر توجه كند ودر اين خصوص مديريت شهري بايد به كمك ما بيايد افزود: ما در دو سطح استانی و ملی تقاضای ارزیابی مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی را داده‌ایم اما این عنوان به شهرداران شهرها تفویض می‌شود و به همین دلیل مدیریت شهری مشهد این موضوع را هم در فضاسازی شهری و هم در معرفی شهر مد نظر و مورد توجه قرار خواهد داد.

وی عنوان کرد: باید تسهیلاتی را در این حوزه برای هنرمندان و بخش خصوصی فراهم کنیم تا بتوانند از توانایی بالای خود بهره ببرند.

زارع‌صفت با بیان اینکه برنامه‌های خوبی را برای آینده در نظر گرفته‌ایم با بيان اينكه جشن انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي در مردادماه سال جاري برگزار خواهد شد اضافه كرد: سند چشم‌انداز توسعه سنگ‌های قیمتی را پیگیری خواهیم کرد و طرح‌هایی هم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سنگ‌های قیمتی در جوار یکی از گمرکات استان، تاسیس شهرک هنرهای مربوط به سنگ‌های قیمتی و بازار تخصصی سنگ‌های قیمتی از جمله طرح‌های آینده ما هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بیش از 54 هزار دلار صادرات سنگ‌های قیمتی استان در سال 94 بوده است و خوشه جواهرات ارزش صادرات خود را در سال گذشته 200 میلیارد تومان اعلام کرده است.

وی گفت: صنایع دستی لوکس استان در سال گذشته 6/3 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که البته رقم دقیقی نیست چون بخش قابل توجهی از تولیدات استان، از خارج استان صادر می‌شود.

زارع‌صفت تصریح کرد: باید تلاش کنیم که کالای خام را در این عرصه وارد کنیم و آن را مجدد با ارزش افزوده فعالیت هنرمندانمان، صادر کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به رويداد مشهد 2017 اژخاطر نشان كرد: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي و همزماني آن با رويداد مشهد 2017 يك اتفاق مباركي است كه در برنامه ريزي هاي خود حتما از اين فرصت به نحو مطلوب استفاده خواهيم كرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار