جروزالم پست اعلام کرد؛

اسرائیل مدعی پیروزی نسبی در پرونده کوه معبد یونسکو

در پی کودتای نافرجام ترکیه، اسرائیل تعویق رای‌گیری درباره ارتباط یهودیان با کوه معبد را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "جروزالم پست"، کودتای نافرجام ترکیه باعث شد رای یونسکو که می‌تواند ارتباط یهودیان با حرم شریف را رد کند، به تعویق بیافتد.

پس از اتمام 40 جلسه بحث درباره این مسئله در استانبول ترکیه، 21 عضو کمیته میراث جهانی می‌بایست در روز 20 ژوئیه برای رای گیری در این باره گرد هم می‌آمدند. اما درپی کودتای نافرجام در ترکیه، این کمیته جلسه را کوتاه کرده و تنها تعداد محدودی از مسائل را به بحث خواهد گذاشت. این در حالی است که علی‌رغم این برنامه ریزی فشرده،  فلسطین، لبنان و پرو به این کمیته فشار آوردند تا نتیجه را تا روز یکشنبه هفته آینده اعلام کنند. اما اتحادیه اروپا که در کمیته میراث جهانی 4 عضو دارد، از درخواست اسرائیل برای به تعویق افتادن این رای گیری حمایت کرد.

سفیر اسرائیل در یونسکو در این باره گفت: "پذیرفته شدن نظر ما به وسیله کشورهای عرب و فلسطین احتمال بسیار کمی دارد." به همین دلیل، این پیروزی نسبی برای اسرائیل غیر معمول احساس می‌شود. وی گفت پس از کودتای نافرجام ترکیه، اسرائیل متوجه شد که چه شرایط ویژه ای مهیا شده است و به همین دلیل درخواست تاخیر در رای گیری را داد.

وی همچنین گفت سفیر ترکیه‌ای در یونسکو و رئیس کمیته ترکیه‌ای نیز به تاخیر در این رای گیری کمک کردند. این در حالی است که اسرائیل و ترکیه، هنوز روابط خود را بهبود نداده اند. اسرائیلی‌ها می‌پنداشتند این رای گیری در خاک ترکیه برای آن‌ها مانند دادگاهی برای حمایت از فلسطینیان خواهد بود.

با این حال، وی گفت: "اسرائیل تنها مدتی زمان برای خود خریده است. شکی نیست اعراب و فلسطینی ها از مبارزه برای این رای شانه خالی نخواهند کرد. مسئله کوه معبد و اورشلیم اصلی‌ترین دلیل تنش میان فلسطینیان و اسرائیل است."

در ماه آوریل (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت)، هنگامی که هیات اجرایی 58 نفره یونسکو در پاریس جمع شدند، به قطعنامه‌ای حاصل شد که تنها رابطه مسلمانان با معبد کوه را به رسمیت می‌شناخت. این در حالی است که "ایرینا بوکووا" – مدیر کل یونسکو -- مخالفت خود را با این رای اعلام کرد و از آنچه به ادعای وی سیاسی شدن یونسکو است انتقاد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار