جاش ارنست: ترکیه در برخورد با کودتاگران خویشتندار باشد

سخنگوی کاخ سفید از دولت ترکیه خواست در برخورد با عوامل کودتای نافرجام این کشور، خویشتنداری به خرج دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخش اعظم نشست خبری سخنگوی کاخ سفید به موضوع کودتای نافرجام در ترکیه اختصاص یافت. وی در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت: القای این مطلب که آمریکا به نوعی درحال پناه دادن به فتح الله گولن است، حقیقت ندارد.

واقعیت این است که ترکیه هیچ درخواستی برای استرداد او مطرح نکرده است. زمانی که درخواستی برای استرداد مطرح شود این درخواست به دقت در دولت آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این بررسی مطابق با پیمان استرداد خواهد بود. 

خبرنگاری درباره اختلافات نژادی در آمریکا پرسید و گفت: هفتاد و چهار درصد از مردم آمریکا معتقدند که روابط بین نژادی در این کشور بد یا خیلی بد است. آیا شما این موضوع را زیر سئوال می برید؟

جاش ارنست در پاسخ گفت: نه، من گفتم که این یک واکنش قابل درک انسانی به خشونتی است که ما شاهدش بودیم.تمایل به بد بینی و یأس و ناامیدی یک تمایل طبیعی در انسان است اما واقعیت این است که در چند دهه گذشته، کشور ما پیشرفت قابل توجهی در این جبهه داشته است.

انکار این پیشرفت به معنی انکار ایثار و فداکاری آمریکایی ها ازهمه نژادها برای عدالت بیشتر در جامعه و کشور ما است. این پیشرفت هرگز به صورت خطی و یکنواخت نبوده است اما این پیشرفت باید امید بخش و الهام بخش باشد و این اطمینان را ایجاد کند که ما می توانیم با این چالش روبرو شویم.

جاش ارنست در ادامه به پرسش خبرنگاری درباره برگزاری مجمع ملی جمهوریخواهان آمریکا و برگزاری تظاهرات مخالفان نامزدی دونالد ترامپ در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاسخ داد. در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره مراسم یادبود قربانیان حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه پرسید.

جاش ارنست گفت: من اکنون اطلاعی درباره جزئیات مراسم یادبود ندارم اما اطمینان دارم که آمریکا در این مراسم شرکت خواهد کرد. فکر نمی کنم که رئیس جمهور آمریکا به شهر نیس سفر کند، اما نماینده دولت آمریکا در مراسم حضور خواهد یافت. 

خبرنگاری گفت: رئیس جمهور ترکیه گفته است که اگر از وی خواسته شود که مجازات مرگ را تصویب کند او این کار را خواهد کرد. آیا رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با رئیس جمهور اردوغان از وی خواهد خواست که مجازات مرگ را در ترکیه اجرا نکند؟

جاش ارنست در پاسخ گفت: من نمی خواهم قضاوت زودهنگام داشته باشم. به نظر من،آن چیزی که ما گفته ایم و انتظار دارم که رئیس جمهور ما هم تکرار کند این است که از ترکیه بخواهیم از خود خویشنداری نشان دهد و از اقدامات و صحبتهایی اجتناب کند که ممکن است باعث تحریک خشونت یا بی ثباتی بیشتر شود. مردم ترکیه به قانون اساسی و ارزش های قید شده در آن افتخار می کنند.

خبرنگاری پرسید: آیا آمریکا هیچ اطلاعی از قبل داشت که قرار است کودتایی در ترکیه رخ دهد؟ سخنگوی کاخ سفید گفت: من در چنین وضعیتی هیچ گزارش اطلاعاتی ندارم که در اختیار شما قرار دهم اما به نظر من تعریف کودتا این است که افراد زیادی از طرح مخفی برای سرنگون کردن دولت اطلاع ندارند. جاش ارنست در بخش پایانی به پرسشی درباره روابط آمریکا و پاکستان پاسخ داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار