واشینگتن پست: اردوغان به دنبال اعمال محدودیت های بیشتر بر نیروهای نظامی ترکیه است

در پی کودتای نافرجام ترکیه، قدرت نیروهای نظامی این کشور محدودتر خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان واشینگتن پست در مطلبی نوشت: مقامات ترکیه اعلام کردند اعمال محدودیت های بیشتر بر قدرت نیروهای نظامی در ترکیه در دستور کار دولت قرار دارد. 

به دنبال کودتای نافرجام جمعه شب افسران نظامی در ترکیه، بیش از 45000 نفر از مقامات ارشد نظامی، افسران پلیس، قضات، استانداران و کارمندان به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت یا از کار بر کنار شدند.

همچنین بیش از 15 هزار کارمند آموزشی دولتی نیز از کار معلق شده اند. دولت از روسای دانشگاه ها نیز خواسته است از کار خود استعفا دهند.

منتقدان می گویند پاکسازی و بازداشت گسترده پس از کودتا، با هدف سرکوب شدید مخالفان و تحکیم قدرت دولت انجام گرفته است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در مصاحبه ای گفت موضوع نظارت مدنی بر ارتش در جلسه روز چهارشنبه امنیت ملی بررسی خواهد شد. یک مقام دولتی، که خواست نامش فاش نشود، نیز اظهار کرد اصلاحات نظامی زیادی در راه است.

ارتش ترکیه خود را حافظ سکولاریسم در کشوری عمدتا مسلمان می داند. ارتش در گذشته نیز دست به کودتاهای دیگری زده بود؛ اما اکنون قدرت آن به تدریج کاهش یافته است. هزاران نفر از مردم ترکیه برای جلوگیری از وقوع کودتایی دیگر به خیابان ها آمدند؛ اما سرکوب گسترده کودتا، نگرانی هایی را درخصوص سوء استفاده اردوغان از این فرصت برای قدرتمندتر کردن دولت ایجاد کرده است. اردوغان در مصاحبه ای اظهار کرد: «کودتا یک لطف الهی بود.»

کارشناسان معتقدند اردوغان از این کودتا در جهت استحکام قدرت دولت و تک حزبی کردن ترکیه استفاده می کند.

یک مقام دولتی اظهار کرد در این اصلاحات نظامی احتمالا رئیس ارتش زیر نظر وزارت دفاع قرار خواهد گرفت و پارلمان ترکیه نظارت بیشتری بر ارتش خواهد داشت.

چاووش اوغلو گفت به منظور تغییر قانون اساسی بدون برگزاری همه پرسی، لازم است حزب اردوغان حمایت 367 کرسی از 550 کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورد. 

در عین حال، مقامات اروپایی و آمریکا از ترکیه خواستند در مجازات کودتاگران اصول قانون و دموکراسی را رعایت کند.

دولت ترکیه، فتح الله گولن را هدایت کننده اصلی کودتا دانست. وی که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا در تبعید به سر می برد، شدیدا این کودتا را محکوم کرد. ترکیه درخواست استرداد گولن به آنکارا را دارد که آمریکا با آن موافقت نکرده است. آنکارا تمامی حامیان گولن در ترکیه را بازداشت کرده است.

در پی کودتای نافرجام ترکیه، هزاران سرباز بازداشت شدند و بسیاری از مقامات ارشد نظامی در زندان در انتظار محاکمه هستند. ارتش ترکیه نیز احتمالا بیش از هر زمان دیگری با محدودیت های قابل توجه و نظارت شدید مواجه خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار