ارزیابی رشته پزشکی از سوی فدراسیون جهانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مبنای بازنگری رشته پزشکی براساس توانمندی های دانشجویان است که تغییرات این رشته توسط فدراسیون جهانی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تغییرات و بازنگری رشته پزشکی در این دانشگاه اظهار کرد: برنامه ریزی بازنگری رشته پزشکی عمومی از سال تحصیلی 85-84 آغاز و از سال 90 اجرایی شده است که سال آینده اولین گروه این افراد فارغ التحصیل می شوند. 

وی در خصوص اهداف این بازنگری بیان داشت: مبنای این طرح براساس تعریف توانمندی ها و پیشرفت آنها است و در علوم پایه ادغام به صورت افقی صورت گرفته، در دوره مبانی طب بالینی و کارورزی نیز تغییراتی روی داده که باید پس از فارغ التحصیلی این دانشجویان اهداف محقق شده را بررسی کنیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش را فرآیند پیچیده ای دانست و تصریح کرد: نتایج تغییرات صورت گرفته در رشته پزشکی به علت تاثیر جوانب مختلف بر محصول آموزشی مشکل است که ارزیابی های داخلی و خارجی انجام شده، درصد موفقیت های بالایی را در این برنامه نشان می دهد.  

جعفریان افزود: رشته پزشکی تاکنون دو مرتبه از سوی وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته و تقریباً همگی مثبت بوده اند که در مهر ماه امسال یک گروه ارزیاب از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به کشور برای بررسی برنامه بازنگری این رشته به کشور مراجعه می کنند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عملکرد بیمارستان های آموزشی و نقش آنها در بهبود کیفیت سطح آموزش فارغ التحصیلان اظهار داشت: باید در این زمینه شواهد را پیدا کرد اما شواهد کافی نشان می دهد در محیط آموزشی افراد با توانمندی مناسب تربیت می شوند که اگر غیر از این بود بیمارستان هایی مانند امام خمینی با مراجعه کنندگان بسیاری مواجه نبود و خدمات ویژه ای را ارائه نمی داد. 

وی با بیان اینکه اگر سایر بیمارستان ها خدمات پیچیده را ارائه می کردند، بیماران به مراکز درمانی دانشگاهی مراجعه نمی کردند، گفت: این محیط های آموزشی و تخصصی برای رزیدنت های پزشکی بسیار مفید است و ظرفیت های خوبی دراین زمینه وجود دارد اما با این وجود آموزش پزشکی نیاز به اصلاح دارد که با برنامه ریزی های مداوم صورت می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار