کرمان؛

ثبت ملی پسته رفسنجان

همایش رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه، نیمه دوم شهریور‌ امسال برگزار و جشن ملی پسته همزمان با رونمایی از ثبت ملی پسته در این همایش انجام می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ حمید ملانوری فرماندار رفسنجان افزود: این شهرستان دارای ویژگی‌های خاصی در استان و کشور است و ظرفیت‌های بالایی در تمام حوزه‌ها دارد.
وی با بیان اینکه در سال ‌های گذشته از محل تولید پسته زیرساخت‌ های این شهرستان ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 80 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در این شهرستان وجود دارد که درآمد و اشتغال ما عمده در حوزه کشاورزی است.
فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در سال‌هایی که وضعیت آب شهرستان بهتر بوده مشارکت مردم هم بیشتر بوده است، تصریح کرد: اما امروز با کاهش منابع آبی، کاهش تولید را در پی داریم.
ملانوری گفت: اقتصاد شهرستان تک‌ محصولی و در حوزه کشاوری و تولید محصول پسته است.
وی با بیان اینکه رفسنجان بحرانی‌ترین دشت آبی کشور است، افزود: از بیش از هزار و 100 حلقه چاه سالانه 570 میلیون ‌مترمکعب آب برداشت داریم و سالانه 130 میلیون‌ مترمکعب بیلان منفی داشتیم و افت یک متری آب در سال سبب کاهش کیفیت آب شده است.
ملانوری تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد شهرستان رفسنجان دچار مشکل شده و اشتغال کاهش پیدا کرده است، این وضعیت سبب بروز و بعضی مسائل و ایجاد آسیب های اجتماعی می‌شود.
فرماندار رفسنجان خاطر نشان کرد: با وجود این مشکلات حوزه کشاورزی باید به سمت صنعتی شدن برویم و از تک‌ محصولی خارج شویم، ظرفیت‌های علمی باید به‌ کار گرفته و کشاورزی مدیریت شود و ارزش افزوده از محصول پسته ایجاد شود.
ملانوری یادآورشد: ورود به حوزه بسته ‌بندی پسته قیمت پسته چند برابر می‌شود که این امری مهم است.
همایش در شهریورماه برگزار می‌شود که همزمان با آن بخشی از خانه حاج‌آقاعلی بهره‌برداری می‌شود.
وی با بیان اینکه این همایش 24 تا 29 شهریور در خانه حا‌ج‌آقاعلی و اختتامیه آن در تالار خیام دانشگاه ولی‌عصر(عج) برگزار می شود؛ گفت: همچنین در این همایش نشاط اجتماعی هم ایجاد و دو روز اول با حضور بیش از 600 میهمان جشنواره بازی ‌های بومی‌ محلی کشور برگزار می‌شود، این میهمانان سفیرانی هستند که ظرفیت‌ های این شهرستان را به سراسر کشور منتقل کنند.
وی همچنین به ثبت ملی پسته دراین همایش اشاره کرد و افزود: جشن ملی پسته همزمان با رونمایی از ثبت ملی پسته برگزار می شود.
انتهای پیام/ی
برچسب ها: ثبت ملی ، پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار