اهواز؛

اجرای دومین مرحله حلقه گذاری پرندگان جوجه آور خورموسی

معاون محيط زيست طبيعی اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان از اجرای دومين مرحله حلقه گذاری پرندگان جوجه آور در جزاير خورموسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سيد عادل مولا گفت: دراين مرحله از کار حلقه گذاري که با مشارکت کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست و اداره کل حفاظت محيط زيست استان در جزاير دارا و قبر ناخدا انجام گرفت،تعدادي از پرندگان سليم خرچنگ خوار که از گونه هاي کنار آبزي مي باشد و در اين جزاير جوجه آوري دارند،حلقه گذاري شد.

وی افزود: سليم خرچنگ خوار در سواحل گلي و ماسه اي درياها و آب سنگ هاي مرجاني به سر برده و در تونل هايي که در داخل شنهاي ساحل ايجاد کرده، آشيانه مي سازد و در ايران بومي و نسبتا فراوان است و بيشتر در مناطق حرا در سواحل خليج فارس و عمان ديده مي شود.

حلقه‌ گذاري پرندگان، متداول ترين و رايج‌ ترين‌ شيوه شناخت وضعيت و تعيين مسير مهاجرت پرندگان است و در اين شيوه پرندگان زنده گيري و حلقه‌هاي فلزي يا پلاستيکي خاص هر گونه، با شماره و سريال مشخص به يکي از پاها و يا بال پرنده وصل و مجددا پرنده در طبيعت رهاسازي مي شود.

پس از آن منتظر مي‌مانند تا پرنده حلقه‌گذاري شده در نقطه‌اي ديگر از ايران يا جهان، زنده‌گيري شده و يا لاشه‌اش (شکار شده يا در طبيعت مرده) اختيار پرنده شناسان و کارشناسان محيط زيست قرار گيرد.اعلام شماره پلاک، مکان و تاريخ صيد پرنده براي پرنده شناسان اهميت زيادي  دارد و اطلاعاتي از فصل و مسير مهاجرت، طول عمر، رفتار پرنده و غيره را در اختيار کارشناسان قرار مي دهد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.