مشهد؛

دسترسی بیماران خاص به دارو ساده تر می شود

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: حوزه انتقال خون از موضوعاتی است که اگر به آن توجه نشود جامعه بشدت دچار هرج و مرج می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاضی محمد بخشی محبی در حاشیه بازدید از سازمان انتقال خون خراسان رضوی ضمن تاکید بر ضرورت خودکفایی در تولید فرآورده های خونی گفت: سال گذشته که از این مجموعه بازدید به عمل آمد متوجه مشکلاتی در حوزه بودجه وحتي وضعيت بناي این سازمان شدم.

وی گفت: باپيگيري وحمايتهاي بعدي و تشكيل جلسات مرتبط وخصوصا همراهي استانداري این مشکل تا حد زیادی مرتفع شد تا اينكه سازمان انتقال خون خراسان رضوی توانست تاییدیه های لازم را برای صادر کردن پلاسما به آلمان برای تهیه فرآورده های خونی بیماران خاص دریافت کند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: در سال های گذشته شاهد ورود فرآورده های خونی آلوده به کشور وبروز مشكلات جبران ناپذيري براي وطنانمان بودیم در حالی که بر اساس کارشناسی های صورت گرفته خون ایرانیان به علت رعایت موازین شرعی و محيطي نسبت به دیگر کشور ها پاک و سالم تر است .

بخشی محبی تصریح کرد: اهدای خون نه تنها یک وظیفه انسانی می باشد بلکه به منظور استقلال در تولید فرآورده های خونی وظیفه ای ملی نیز قلمداد میشود و دادستانی در این زمینه هرگونه حمایت لازم و قانونی را از سازمان انتقال خون استان خواهد داشت.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ادامه این بازدید نیز گفت: از آنجایی که سازمان انتقال خون یک سیستم بین المللی داشته و دستورالعمل ها و تاییدیه های آن نیز جهانی است در اردیبهشت امسال در پی درخواست ما برای تولید و صدور پلاسمای خون ایرانی به کشور آلمان کارشناسان این کشور در مشهد حضور یافتند و پس از بررسی های صورت گرفته سرتیفیکیت آن را در این دوره در کشور در رده اول دانستند.

دکتر اسلامی افزود : در حال حاضر کشور ما تکنولوژی تولید داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی را ندارد به همین علت این داروها را از آلمان وارد میکنیم و کیفیت پلاسمای خونی که در این داروها مورد استفاده قرار میگیرد برای ما نامشخص است و احتمال خطر نیز وجود دارد اما اکنون که این تاییدیه را دریافت کرده ایم میتوانیم خودمان صادرکننده پلاسما باشیم که در اين صورت هم داروها ارزان تر به دست بیماران میرسد و هم کیفیت بهتروقابل كنترلي خواهد داشت.

وی گفت: مشکلات بودجه ای یکی از معضل های سازمان انتقال خون است. اگر حمایت های دادستانی و استانداری از این سازمان نبود نمی توانستیم تاییدیه بین المللی را کسب کنیم بخصوص که خانواده دادسرا از اهداکنندگان مستمر ما هستند.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: به علت مشکلات بودجه ای وضع معیشتی پرسنل این سازمان مناسب نیست و این درحالی است که با همین وضع نیز بازهم 35درصد فرآورده های خونی در زمان اضافه کار پرسنل تهیه میشود اما انگیزه اندک آنها به اضافه کاری در حالی که حقوق متناسبی دریافت نمی کنند ممکن است منجر به کاهش این میزان شود.

سلامی گفت: انتقال خون در فضای مناسب نیز دچار مضیقه است و افزودن تجهیزات و امکانات نیازمند داشتن فضای مناسب می باشد و از سازمان های متولی تقاضا داریم در این زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.