واشینگتن پست: آینده نامعلوم توافقنامه ترکیه و اتحادیه اروپا برای کنترل مهاجرت پس از کودتا

واشینگتن پست در مطلبی به بررسی تاثیر کودتای اخیر ترکیه بر بحران مهاجرت به اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت: حتی پیش از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه نیز توافقنامه این کشور با اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان به اروپا با تهدیدات زیادی روبه‌رو بود؛ چراکه امکان مسافرت بدون ویزای اتباع ترکیه به اتحادیه اروپا که به عنوان یک امتیاز در ازای پذیرش این توافقنامه به این کشور وعده داده شده بود، هرگز محقق نشد. 

اما اکنون با وقوع کودتا در ترکیه و بحرانی که متعاقب آن گریبانگیر این کشور شده، این توافقنامه از اساس با تهدید مواجه شده و نگرانی‌های یونان که دروازه اصلی ورود مهاجران به اروپا به شمار می‌رود، نیز بیش از پیش افزایش یافته است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید شواهدی به دست آورده است که نشان می‌دهد افرادی که به اتهام حمایت از کودتا در ترکیه بازداشت شده‌اند، در بازداشتگاه‌های این کشور مورد آزار و شکنجه قرار گرفته‌اند؛ اقدامی که به دلیل تعارض با حقوق اولیه بازداشت‌شدگان، انتقاد شدید اتحادیه اروپا و گروه‌های مدافع حقوق بشر را به همراه داشته است.

طبق آمار موجود، طی سال گذشته اروپا پذیرای بیش از یک میلیون پناهجو بود که عمده آنها از طریق ترکیه وارد این قاره شدند. پس از توافق ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه مارس و وعده‌هایی که در خصوص تسهیل مسافرت‌های اروپایی شهروندان ترکیه‌ای به این کشور داده شد، تعداد پناهجویان واردشده به اروپا با همکاری نیروهای امنیتی ترکیه و گشت‌های دریایی ناتو به طور قابل توجهی کاهش یافت. 

اما اکنون با ناامنی‌های اخیر در ترکیه بسیاری از نهادهای اروپایی و کارشناسان مسائل حقوق بشر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ترکیه دیگر کشور امنی برای استرداد پناهجویان نیست. این مسئله به نوبه خود به یونان نیز فشار زیادی وارد کرده است؛ چراکه این کشور در حال حاضر مترصد فرصتی است تا هزاران پناهجویی که برای مهاجرت به اروپا به طورغیرقانونی وارد آن شده اند را در چارچوب توافقنامه آنکارا به ترکیه بازگرداند.

طبق آمارهای جدید، پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، تعداد پناهجویانی که از مرزهای این کشور وارد یونان شده‌اند به حدود 100 نفر در روز افزایش یافته که این تعداد پناهجو هرچند به مراتب کمتر از دوره زمانی قبل از توافق ترکیه با اتحادیه اروپاست، به نوعی بیانگر تخطی آنکارا از مفاد این توافق است. 

تا این لحظه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل صحبت چندانی درباره آینده این توافقنامه امنیتی نشده است. اما با توجه به سرد شدن روابط ترکیه با اتحادیه اروپا طی یکی دو هفته اخیر درباره مسائلی چون نقض آزادی‌های مدنی شهروندان و احتمال اجرای مجدد حکم اعدام در این کشور، نمی‌توان دورنمای روشنی را برای آن متصور بود.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار