یاسوج؛

مرمت720 اثر تاریخی کهگیلویه وبویراحمد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان گفت: مرمت 720 اثر تاریخی این استان سالانه نیازمند اختصاص 30 میلیارد ریال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛مسعود شفیعی ناکافی بودن اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی پرشمار استان را یادآور شد و افزود: سالانه از محل منابع ملی ملی 20 میلیارد ریال و از منابع استانی 10 میلیارد ریال اعتبار برای شتاب بخشی مرمت آثار تاریخی این استان نیاز است.

وی با بیان این که تاکنون 32 اثر تاریخی کهگیلویه وبویراحمد مرمت شده است ، بیان کرد: اولویت بازسازی بناهای تاربخی بر اساس در معرض خطر بودن بنا، دوره تاریخی و شاخص بودن اثر است.

شفیعی اولویت دارترین بناهای این استان برای مرمت را مجموعه پل های تاریخی پاتاوه، پریم، خیری محمدخان و نیز مجموعه قلعه های تاریخی چرام ،قلعه رئیسی، دیشموک، بافت تاریخی دهدشت، تنگ سولک بهمئی و مجموعه خیرآباد ذکر کرد.

وی تعیین حریم 49 اثر تاریخی این استان را یادآورشد و اظهار کرد: این آثار مربوط به تمامی دوره ها شامل اشکانی، ساسانی، صفوی، قاجاریه و پهلوی است.

شفیعی از در دست اجرا بودن بناهای قلعه رئیسی و پل پریم خبرداد و افزود: در سال 94 از محل منابع ملی یک میلیارد ریال و 700میلیون ریال و از منابع استانی 2میلیاردو500میلیارد ریال به مرمت بناهای تاریخی این استان اختصاص یافت.

این مسئول گفت: یک میلیارد ریال اعتبار ملی برای مرمت پل تاریخی بریم ،500میلیون ریال برای قلعه رئیسی و 200میلیون ریال برای بافت تارخی دهدشت هزینه شد .

وی به اهمیت جذب سرمایه گذاری برای بهسازی و نوسازی آثار تاریخی و نقش آن در افزایش گردشگرپذیری و درآمدزایی این آثار اشاره کرد و افزود: حفظ و نگه داری بناهای تاریخی به عنوان پیشینه های غنی فرهنگی و تاریخی به توجه و برنامه ریزی بیشتری نیازمند است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان 289بنای تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.

شفیعی افزود:کهگیلویه و بویراحمد61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام،پنج مسجد و سه کاروانسرا در فهرست آثار ملی دارد.

وی بیان کرد:نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه ، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه ،دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

شفیعی ابراز کرد: پل خیری و محمد،گورستان تاج امیر در شهر یاسوج،گورستان لما در 45 کیلوتری شهر یاسوج، گورستان دهنو در نزدیکی دنا ، گورستان کوه لار در باشت، امامزاده محمود طیار(ع)، امامزاده علی (ع) چرام از دیگر بناهای تاریخی به ثبت رسیده در فهرست ملی آثارملی است.

شفیعی گفت: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار جهت ترمیم و مرمت ، تعیین حریم وپیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه آثار میراث فرهنگی با هدف صیانت بهینه ثبت ملی می شود،گفت: چهار میلیارد و 500 میلیون ریال امسال برای مرمت نقش برجسته های تنگ سولک، تملک بخشی شهر تاریخی دهدشت و مرمت قلعه رئیسی تصویب شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران، بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.