در نشست خبری پویش کتابخوانی تابستان مطرح شد؛

پیشنهاد ترویج کتاب در بانک‌ها/ جمعه‌ها، فرهنگسراها تعطیل نیستند

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: به اداره‌ها پیشنهاد می‌دهیم که با راه‌اندازی کمد کتاب برای مراجعه‌کنندگان، اوقات تلف شده مردم را با کتاب پر کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری نخستین پویش کتابخوانی تابستانی گفت: هر ساله به ویژه در تابستان در فرهنگسراها برنامه داریم. اما امسال برخلاف سال‌های گذشته برنامه ریزی شده و با معیار جمعیت مخاطب برنامه‌هایمان را اجرا می‌کنیم. این برنامه‌ها از روز 20 تیر ماه آغاز شده و تا 23 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
 
وی افزود: ما در سال گذشته همه برنامه‌های مناطق، مدیران و معاونان را ارزیابی کردیم و تابستان امسال برنامه‌های متفاوتی را در لیست برنامه‌هایمان قرار دادیم که از جمله می‌‌توان به زندگی با نشاط اشاره کرد.
 
رئیس فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: تهران نزدیک به 9 میلیون نفر جمعیت دارد که در 800 یا 850 کیلومتر مربع جای داده شده‌اند و ما نیز سعی کرده‌ایم در قالب برنامه زندگی با نشاط از فشار زندگی مردم بکاهیم و در همین راستا به اداراتی که مراجعه‌کنننده دارد پیشنهاد می‌دهیم که کمد کتاب داشته باشند تا بتوانند اوقات تلف شده مردم را با کتاب پر کنند. این امر به نوعی ترویج کتاب و کتابخوانی است.
 
صلاحی تصریح کرد: امسال هدف فرهنگسراها این است که هیچ گروه سنی بدون فعالیت فرهنگی نباشد و تنوع فعالیت‌های فرهنگی فرهنگسراها به گونه‌ای باشد که مراجعه‌کننده قدرت انتخاب داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بهتر است مردم تهران بدانند که ما در فرهنگسراها برای همه اقشار سنی برنامه داریم. البته محوریت همه این برنامه‌ها کتاب است و کتاب جان مایه همه فعالیت‌های فرهنگی است.  
 
صلاحی افزود: ما باید ارزش کتاب را به مردم معرفی کنیم و یکی از کارهای جدی ما در این زمینه پویش کتابخوانی تابستانی است. در این پویش بزرگسالان، نوجوانانشان را عضو پویش می‌کنند و عکسشان را در گروه‌های تلگرامی که عضو آنها هستند منتشر می‌کنند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی نوجوانانی که عضو پویش شده‌اند هم سن و سال‌های خودشان را به عضویت در این برنامه تشویق می‌کنند و با خوانش 5 الی 6 عنوان کتاب و ارسال خلاصه آن به معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران در مسابقه‌ای شرکت می‌کنند که جایزه آن نزدیک به 300 دوچرخه زیبا‌، محکم و جوان پسند است.
 
صلاحی گفت: اگرچه تمام نوجوانانی که در طرح پویش کتابخوانی تابستانی شرکت کرده‌اند نام و تصویر خود را در کتاب این طرح خواهند دید اما برندگان سیصدگانه این طرح به قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند و در قالب یک جشنی که در یکی از فرهنگسراهای ما برگزار خواهد شد جوایز خود را دریافت می‌کنند.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: هم اکنون عدد کتابخانه‌های شهرداری تهران به 400 عدد رسید که این رقم 10 برابر کتابخانه‌های عمومی است یعنی در کل ما در سطح شهر تهران 440 کتابخانه داریم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد مرکز 28 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در حال حاضر در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته، گفت:‌ حدود 25 تا 26 سال قبل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این مرکز را از شهرداری اجاره کرد البته شهرداری تهران تا به امروز اجاره‌‌ای نگرفته است اما بعد از اتمام مهلت اجاره، فرهنگسرای اشراق این مرکز را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل گرفت.
 
صلاحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص میزان مطالعه خود، گفت: من علاقه زیادی به مطالعه دارم و بر حسب کارم روزی یک ساعت کتاب می‌خوانم. اکنون نیز کتابی نیز با عنوان «دکترین شوک، ظهور سرمایه‌داری فاجعه» را مطالعه می‌کنم و این کتاب را علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما به من معرفی کرد که از آن 30 جلد خریداری کردم و به 30 نفر هدیه دادم.
 
وی در ادامه نشست در خصوص بازخوردهای طرح تابستانی سال 95 گفت: جمعه‌ها فرهنگسراها تعطیل بود و ما به فرهنگسراها پیشنهاد دادیم که از این پس با یک سوم ظرفیت نیروی انسانی خودشان در روزهای آدینه فعال باشند زیرا جمعه‌ها از روزهایی است که اعضای فرهنگسراها با خانواده‌ها به این مکان‌ها می‌آیند و از امکانات این مکان‌ها استفاده می‌کنند.

صلاحی ادامه داد: ما از این به بعد به جای اینکه در قالب طرح‌هایی چون یاد یار مهربان کتاب بخریم و به مدارس بفرستیم، کتاب‌ها را به دست خود دانش‌آموزان می‌دهیم. یعنی از آنها می‌خواهیم کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنند لیست کرده و در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم کتاب‌های مورد نیازشان را در دسترس‌شان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز از میان 180 هزار نفر جمعیت دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم کشورمان 130 هزار نفر در چنین طرحی شرکت‌ کرده‌اند و این طرح در حال حاضر شش ماهه شده و تا اول مهر ماه ادامه خواهد داشت. مبلغ اختصاص داده شده به طرح یاد یار مهربان در آینده نزدیک دو برابر می‌شود.

صلاحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تأسیس اتاق‌های مشاوره خانواده در فرهنگسراها خبر داد و گفت: مطلع شدیم که مشاوره‌های خانوادگی گران شده‌اند، بنابراین تصمیم گرفتیم که به اهالی متخصصان این عرصه اتاق رایگانی در فرهنگسراها بدهیم تا بتوانیم زندگی شاد اقشار مختلف جامعه‌مان را شادتر کنیم و مشکلاتی را که به نظر می‌رسد حل شدنی نیست به راحتی حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم کاری کنیم که همه فرهنگسراهایمان اتاق مشاوره داشته باشند.

گفتنی است؛ در حاشیه نشست خبری نخستین پویش کتابخوانی تابستانی محدثه و زینب باقری فرزندان شهید مدافع حرم عبدالله باقری عضو کتابخانه فرهنگسرای رسانه شدند و با این کار کلید نخستین پویش کتابخوانی تابستانی را زدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار