آسوشیتدپرس: کودتا در ترکیه موجب تیرگی روابط آنکارا با متحدان اصلی‌اش شد

آسوشیتدپرس نوشت کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، روابط آنکارا با متحدان کلیدی‌اش از جمله آمریکا و آلمان را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت: ترکیه روز دوشنبه یک دیپلمات آلمانی را به علت تصمیم یک دادگاه این کشور درباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، احضار کرد. بر اساس تصمیم این دادگاه آلمان، اردوغان از پخش سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در یک راهپیمایی در آلمان منع شد. وقوع این حادثه در حالی است که یک مقام ارشد ارتش آمریکا رسما به آمریکا سفر کرده است. در مجموع باید اذعان کرد ترکیه در حال تجربه کردن روابط دشواری با متحدان کلیدی خود است.

دولت ترکیه اخیرا از آنچه که نبود حمایت کافی از متحدان خود در اتحادیه اروپا در واکنش به کودتای نافرجام خوانده، ابراز ناخرسندی کرده است. مقامات دولت ترکیه در این باره اعلام کردند انتظار داشتند در خصوص سرکوب گسترده افرادی که متهم به ارتباط داشتن با عوامل کودتای نافرجام بودند، با حمایت متحدان خود روبرو شوند، نه انتقاد آنها.

در جریان کودتای نافرجام ترکیه که در تاریخ پانزدهم ژوئیه (25 تیر) انجام شد، 271 نفر در خشونت‌های شب کودتا کشته شدند. 

اردوغان، آمریکا را به پناه دادن به فتح الله گولن متهم کرده است. وی در پنسیلوانیا زندگی می کند. آنکارا تا کنون بارها خواستار استرداد گولن شده است، اما واشینگتن خواهان ارائه شواهدی مبنی بر مشارکت گولن در کودتا است. مقامات واشنگتن در این باره اعلام کرده اند فرآیند استرداد گولن باید مسیر منطقی خود را طی کند. گولن پیشتر از متحدان اردوغان بود، اما روابط آنها چند سال قبل وخیم شد. 

ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منظور اثبات تلاش های این کشور با هدف تقویت روابط متقابل، به ترکیه سفر و با «هولوسی آکار،» همتای ترک خود، دیدار کرد. آکار در زمان کودتا، برای مدت زمان اندکی به اسارت عوامل کودتا در آمد. دانفورد همچنین  با بن‌عالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، نیز دیدار کرد.

پیش از برگزاری این نشست ها، «گریگ هیکس،» سخنگوی ستاد ارتش آمریکا اعلام کرد دانفورد در دیدار خود با مقامات ترکیه، کودتای نافرجام اخیر را به شدت محکوم خواهد کرد.

هیکس در اینباره گفت دانفورد همچنین بر «اهمیت ادامه شراکت دو طرف برای حفظ امنیت منطقه» تاکید خواهد کرد. وی همچنین به عملیات علیه گروه داعش در سوریه و عراق از پایگاه هوایی اینجرلیک، کمک های ترکیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین جنگ علیه گروه داعش اشاره کرد.

دانفورد در سفر خود به آنکارا، از ساختمان پارلمان ترکیه نیز بازدید  کرد. این ساختمان در شب کودتا منفجر شد.

در پی سفر دانفورد به ترکیه، گروه کوچکی از معترضان نزدیک سفارت آمریکا در آنکارا پارچه نوشته هایی را در دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود «دانفورد، به خانه ات برگرد و فتح‌الله (گولن) را در اختیار ما قرار بده» و «دانفورد توطئه کننده کودتا از کشور خارج شو.»

این در حالی است که وزارت امور خارجه ترکیه، کاردار آلمان در آنکارا را احضار کرد تا با وی درباره تصمیم اخیر یک دادگاه آلمانی مبنی بر جلوگیری از سخنرانی ویدیویی اردوغان خطاب به یک راهپیمایی در این کشور گفتگو کند. این راهپیمایی روز یکشنبه در شهر «کلن» انجام شد و شرکت کنندگان در آن، کودتای نافرجام ترکیه را محکوم و از اردوغان حمایت کردند.

بر اساس حکم این دادگاه، پخش ویدیویی پیام های افرادی که در دیگر نقاط حضور دارند، مانند سیاستمداران در ترکیه، در جریان این راهپیمایی ممنوع اعلام شد. در عوض، در این راهپیمایی پیام اردوغان قرائت شد. 

«نعمان کورتولموش،» معاون نخست وزیر ترکیه، پس از نشست با اعضای کابینه این کشور گفت این اقدام آلمان، بر خلاف آزادی بیان است.

کورتولموش افزود دادگاه های آلمان معمولا به کندی به پرونده ها رسیدگی می کنند، اما «دادگاه قانون اساسی آلمان در کمتر از 24 ساعت، رئیس جمهور ما را از سخنرانی خطاب به شرکت کنندگان در راهپیمایی منع کرد. این اقدام قطعا یک معیار دوگانه است.»

مقامات آلمانی تاکید دارند هیچ خلافی در این جریان صورت نگرفته است.

«زیگمار گابریل،» معاون صدر اعظم آلمان در اینباره، گفت: «این تصمیم مبنی بر جلوگیری از پخش سخنرانی (اردوغان)، قطعا اقدامی درست و قانونی بود.»
آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: روابط میان ترکیه و آلمان پس از آن به تیرگی گرایید که پارلمان آلمان در تاریخ دوم ژوئن، طی مصوبه ای اعلام کرد اقدام ترک های عثمانی در کشتار ارمنی ها که یک قرن پیش صورت گرفت، نسل کشی بود.

مقامات کشورهای اروپایی و گروه های حامی حقوق بشر، نگرانی های فزاینده خود را در خصوص سرکوب‌های اخیر در ترکیه اعلام کرده اند. در جریان این سرکوب ها، نزدیک به 70 هزار نفر تعلیق یا از کار برکنار شده اند. این اقدامات در بخش های مختلف از جمله کارکنان دولت، بخش آموزش، دستگاه قضایی، وزارت بهداشت و رسانه ها صورت گرفته است. 

مقامات ترکیه در این باره اعلام کردند این افراد مظنون به مشارکت در جنبش گولن هستند. جنبش گولن مسئولیت چندین مدرسه، موسسه خیریه، بیمارستان و شرکت های مختلف را در سرتاسر جهان به عهده دارد.

همچنین بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از 18 هزار نفر در ترکیه بازداشت شده اند که بیشتر آنها نیروهای ارتش هستند. این در حالی است که دولت ترکیه با انتشار احکامی، نیروهای مسلح قدرتمند این کشور را تحت کنترل غیر نظامی بیشتری قرار داد.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: «شهروندانی که هیچ رابطه ای با جنبش گولن ندارند، نباید از هیچ چیز نگران باشند. خیال آنها باید راحت باشد، زیرا هیچ اتفاقی برای آنها رخ نخواهد داد. اما آنهایی که چنین روابطی دارند، باید بترسند. متاسفم، اما هر چیزی بهایی دارد.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار