موندووِیس: نگرش دموکرات‌ها نسبت به ایران خصمانه‌ شده است

پایگاه تحلیلی موندووِیس در گزارشی نوشت رویکرد حزب دموکرات آمریکا نسبت به ایران خصمانه‌تر از دوران پیش از امضای توافق هسته‌ای شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی موندووِیس در گزارشی به قلم "ایلیا شیمان" نوشت: این روزها همه از فشاری که "هیلاری کلینتون،" نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر اسرائیل وارد کرد تا شهرک‌سازی‌ها را در اراضی فلسطینی‌ها متوقف کند و به محاصره نظامی غزه خاتمه دهد صحبت می‌کنند؛ اما کمتر کسی است که به تغییر موضع وی و حزب مطبوعش در قبال ایران توجه کند. به نظر می‌رسد رویکرد حزب دموکرات آمریکا در قبال ایران بسیار خصمانه‌تر از زمانی شده است که حتی توافق هسته‌ای نیز به امضا نرسیده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: حزب دموکرات همواره از ایران به عنوان دشمن آمریکا یاد می‌کند. از سخنان نمایندگان این حزب اینطور برداشت می‌شود که در صورت عبور ایران از خطوط قرمز و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، دموکرات‌ها در انجام اقدام نظامی علیه این کشور لحظه‌ای تردید نخواهند کرد. دموکرات‌ها آماده اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران هستند. دموکرات‌ها معتقدند به دلیل اینکه ایران بارها خواستار حذف اسرائیل از نقشه جهان شده و اینکه به ادعای غربی‌ها در هر مناقشه و درگیری خاورمیانه ردپایی از ایران وجود دارد، آماده انجام هرگونه اقدام بازدارنده علیه این کشور هستند.

انعکاس این دیدگاه به وضوح در سخنان "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دیده می‌شود که مدعی شده بود ایران نفی کننده هولوکاست و یک حامی بزرگ برای تروریسم در جهان است. نتانیاهو به حمایت ایران از حماس و حزب‌الله به عنوان دو دشمن اصلی اسرائیل اشاره کرده و آن را دلیلی برای حمایت ایران از تروریسم ذکر کرد.

دموکرات‌ها در سال 2012 هم گزینه نظامی علیه ایران را روی میز قرار داده بودند؛ اما همواره بر توسل به شیوه‌های دیپلماتیک تاکید داشتند. در آن زمان هیچ نماینده دموکراتی ایران را حامی تروریسم در جهان نمی‌دانست و فقط این کشور را به دلیل نفی هولوکاست و حمایت از حماس مورد نکوهش قرار می‌داد.

"ایلیا شیمان،" مدیر اجرایی "مووآن‌دات‌ارگ" سازمانی سیاسی در آمریکا که برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی کوشش می‌کند، هفته گذشته در گردهمایی ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا درباره ایران سخنرانی کرد و گفت: توافق هسته‌ای ایران در صورت ریاست جمهوری "هیلاری کلینتون" در معرض خطر قرار دارد. تصور کنید کلینتون به جای "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا شود و "چاک شومر،" به عنوان یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای، رهبر دموکرات‌ها در سنا شود؛ در این شرایط دیگر اثری از توافق هسته‌ای ایران باقی نخواهد ماند.

موندووِیس: نگرش دموکرات‌ها نسبت به ایران خصمانه‌ شده است

ایلیا شیمان

شیمان گفت: سیاست توسل به دیپلماسی که در دوران ریاست جمهوری اوباما در اولویت کار دولت قرار داشت، در انتخابات پیش رو کاملا در معرض تهدید قرار گرفته است. ما در حال ورود به یک فضای سیاسی آشفته هستیم. ما در حال گذر از دوران رئیس جمهوری هستیم که توافق هسته‌ای را به نتیجه رساند و آن را در اولویت کارهای خود قرار داد و حالا مشخص نیست رئیس جمهور بعدی تا چه اندازه به این توافق پایبند باشد.

وی در ادامه افزود: دوران کنونی ما شبیه به زمانی است که "ایون بای،" سناتور سابق حزب دموکرات، به عنوان نماینده ایالت ایندیانا انتخاب شد. او همراه با "جو لیبرمن" به مخالفت تمام عیار با توافق هسته‌ای ایران برخاستند. در همان زمان "جان مک‌کین،" سناتور جمهوری‌خواه، بار دیگر به عنوان نماینده ایالت آریزونا انتخاب شد و به نظر می‌رسید یک اجماع و همکاری دو حزبی برای برهم زدن توافق هسته‌ای میان این نمایندگان بوجود امده است. دیدگاه حزب دموکرات آمریکا درباره موضوع فلسطین و اسرائیل بدون تغییر باقی مانده؛ اما درمورد ایران نگرش‌ها دستخوش تغییرات بیشتری شده است. این روزها نمایندگان دموکرات آمادگی بیشتری برای مقابله نظامی با ایران در مقایسه با سال 2012 دارند. نهادینه شدن این دیدگاه در حزب دموکرات آمریکا بسیار ناامیدکننده است. همانطور که بسیاری از نمایندگان این حزب درباره آغاز جنگ عراق ابراز پشیمانی کردند، اتخاذ موضعی جنگ‌طلبانه علیه ایران نیز می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مقایسه مرام‌نامه حزب دموکرات در سال 2012 و 2016 نشان می‌دهد موضع این حزب تا چه اندازه نسبت به ایران خصمانه شده است. در بخشی از این مرام‌نامه آمده است: توافق هسته‌ای ایران یک توافق شخصی میان رئیس جمهور و شرکای مذاکره‌کننده وی بوده است و هیچ تعهدی برای رئیس جمهور بعدی بوجود نمی‌آورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار