ایجاد مناطق آزاد صنعتی به جای مناطق تجاری

برخی از کارشناسان معتقدند اگر هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری صرفا تجارت باشد به مشکلات اقتصادی کشور می افزاید و دولت باید تلاش خود را در صنعتی شدن این مناطق بیشتر کند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اخیرا رئیس جمهور، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استانهای گلستان(اینچه برون)، ایلام(مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان(بانه – مریوان)، هرمزگان(جاسک)، بوشهر(بوشهر)، منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می رسد ایجاد نماید.
 
همچنین دولت می تواند در استانهای فارس(فسا)، یزد(ابرکوه – میبد)، زنجان(زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو، ارومیه)، خراسان رضوی(خواف – قوچان)، لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد نماید.

بر پایه این گزارش همزمان با ارائه این لایحه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در کشور، موافقت کردند.

در این میان کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس در خصوص پیشرفت و اجرایی شدن این طرح پیشنهاداتی به دولت ارائه دادند.

مهرداد لاهوتی, عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار داشت: طرحی که اخیرا برای ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی به مجلس ارائه شد، طرحی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورخواهدبود و در مجموع این طرح تبعات مثبتی را در پی دارد زیرا از بی عدالتی ها و امتیازاتی که در توزیع جفرافیایی در سرمایه گذاری ها نقش ویژه ای داشته باشد،می کاهد.

وی افزود: اما در این بین واردات بیش از حد نیز یکی از معضلات ایجاد مناطق تجاری است و این امر به عدم نظارت در این مناطق بر می گردد.

لاهوتی بیان کرد: اگر به تعداد مناطق آزاد اضافه شود و نظارت در آن هابه درستی اعمال شود می توانیم آن را به مناطق آزاد صنعتی تبدیل کنیم و مشکلات به مرور زمان حل خواهد شد.

لاهوتی تصریح کرد: اگر هدف از ایجاد مناطق آزاد صرفا تجارت باشد به مشکلات می افزاید اگر تلاش کنیم مناطق آزاد تجاری را به سمت صنعتی شدن سوق دهیم و کارخانجات متعددی در این مناطق احداث کنیم از تولیدات داخلی و اشتغالزایی حمایت کرده ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد گسترش مناطق آزاد با ایجاد تغییر و رویکردهای جدید و نظارت های بیشتر در جهت صادرات به ارزآوری کمک ویژه ای خواهد کرد.

***لزوم اصلاح قوانین مناطق آزاد تجاری

در این راستا جعفر قادری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: با اضافه شدن مناطق آزاد مشکلی به وجود نخواهد آمد موضوعی که مدنظر قرار می گیرد عملکرد این مناطق است در حال حاضر معضل اصلی ، عدم عوارض گمرکی خودروها در شهرهای اروند و ارس است که این موضوع به بهم ریختگی نظام اداری کشور برمی گردد طبیعی است با وجود چنین شرایطی تولیدات داخلی به شدت دچار مشکل می شود.

قادری تصریح کرد: در این شرایط  ساکنین مناطق آزاد به مصرف کالاهای خارجی سوق پیدا می کنند زیرا برای آنها مقرون به صرفه است و از طرفی هشت درصد ارزش افزوده را پرداخت نمی کنند؛ اگر این مشکلات اصلاح شود ایجاد گسترش مناطق آزاد تجاری به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.   

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
زمینهایی که خریدن تو این مناطق به امید منطقه آزاد بوده که 100 برابر شه منم بودم زور میاوردم که منطقه آزاد اعلام شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
اقای کارشناس ناشناس توازکجافهمیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
سلام من کارمند هستم درمنطقه سیستان ب نظر من منطقه ازاد بشه دیگه ما قید خونه خریدن رو باید بزنیم درضمن اجاره خونه ها دوبرابر میشه فقط واسه سرمایه دارا خوب میشه خدایی از الان تب کردم خدانکنه منطقه ازاد بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
همه مشکل قاچاق ما از مناطق تجاری هست بازم میخوان افزایش بدن
آخرین اخبار