چه کشورهایی از حضور داعش در افغانستان نفع می‌برند؟

داعش پدیده تروریستی خطرناکی است که از گروه القاعده در عراق ریشه گرفت و با دلارهای عربستانی تقویت شد تا به افغانستان رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سرزمین مظلوم افغانستان پس از چهار دهه جنگ و ویرانی بار دیگر چهره‌ جدیدی از تروریسم را با نام «داعش» تجربه می‌کند. تروریست‌های خطرناکی که از گروه القاعده در عراق ریشه گرفتند و با دلارهای عربستانی تقویت شدند تا به افغانستان رسیدند. این حمایت‌ها تا جایی پیش رفت که گوش‌های سنگین سازمان ملل نیز صدای انفجارهای تروریستی و به خاک و خون کشیده شدن مردم در این کشور را شنید و طی گزارشی خطر گسترش و نفوذ این گروه تروریستی در افغانستان را هشدار داد.


بر این اساس گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش در حال گسترش نفوذش در افغانستان است ودر تصاویری هم که در صفحۀ توییتری گروه موسوم به گروه اسلامی منتشر کرده، عکس‌هایی از کمپ آموزشیِ مجهز به پرتاپ راکت و کلاشینکف واقع در کوههای شرق افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان را نشان می‌دهد.

لس آنجلس تایمز هم در مورد نخستین روزهای اعلام موجودیت داعش در افغانستان نوشت: زمانی که خارجی‌هایی از کشورهای چچن، پاکستان و ازبکستان برای اولین بار در منطقه «شینوار» در شرق افغانستان حضور یافتند، اعلام کردند بخشی از گروه تروریستی داعش هستند. آنها ابتدا تلاش می‌کردند به ساکنان این منطقه اطمینان دهند که جنگشان با طالبان است، اما خشونت این گروه تروریستی به حدی بود که تعداد زیادی از خانواده‌های ساکن در شینوار خانه‌های خود را ترک کرده و به نقاط دیگر مهاجرت کردند.


داعش


نوذر شفیعی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی پارلمان ایران درباره علت حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌گوید: واقعيت آن است كه سرزمين افغانستان و پاكستان بستر فرهنگی و اجتماعی لازم برای رشد گروه‌های تروریستی همچون داعش را به خوبی فراهم می‌كنند، علاوه بر اين سرمايه‌گذاری‌های سرويس‌های اطلاعاتی و امنيتی كشورها و قدرت‌های ديگر در اين خصوص را هم  نبايد مورد غفلت قرار داد، چرا كه متاسفانه امروزه داعش به عنوان نماد تروريسم مورد حمايت قدرت‌ها قرار دارد و اين مساله موضوع مبارزه با آن را دچار پيچيدگی‌های زیادی كرده است. وی تاکید می‌کند که داعش در افغانستان امكان بسیار خوبی برای همپيمان‌شدن با برخی گروه‌های خشونت‌طلب و تروريستی پيدا كرده است و اين موضوع، نكته بسيار مهمی در چشم‌انداز داعش در اين كشور است.


داعش


حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز به باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تحولات افغانستان به نوعی همسویی با حضور گروه تروریستی داعش دارد، بیان می‌دارد که گروه تروریستی داعش قرابت زیادی با شبکه تروریستی القاعده دارد و شاید بتوان حضور تروریست‌های داعش در افغانستان را نوعی همسویی با رفتارهای تروریستی در منطقه دانست. این تحلیلگر مسائل منطقه اضافه می‌کند: حتی طالبان نیز با داعیه کشور داری در افغانستان، با گروه تروریستی داعش در تقابل است و برای حذف داعش و القاعده می‌جنگند. 

وی با بیان اینکه قطعا گروه تروریستی داعش جزو مولفه‌های از بین برنده امنیت افغانستان است، می‌افزاید: حضور این گروه تروریستی قطعا وضعیت این کشور را از این چیزی که هست پیچیده‌تر خواهد کد. فلاحت‌پیشه خاطرنشان می‌کند که داعش بیشتر در حوزه‌های مرزی و ولایات مرزی پاکستان شکل گرفته و اینها تربیت شدگان مدارس علوم دینی عربستان هستند و تحت نفوذ القاعده درس خوانده‌اند، اما فضای فکری آنها در قالب القاعده و طالبان محدود نشده است و جوانانی را به خدمت گرفته‌اند که بیشتر جذب فضای فراملی این گروه تروریستی شده‌اند و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.


داعش


محمد ملازهی کارشناس منطقه می‌گوید: آمریکا بر این باور است که در منطقه باید تجزیه قومی و مذهبی انجام شود. وی اضافه می‌کند که داعش در ولایت ننگرها رادیو خلافت راه انداخته است، اما برخی براین عقیده‌اند که این رادیو در پایگاه آمریکاست. لذا در سیاستهای آمریکا از سویی می‌توان با داعش مبارزه کرد و از سویی دیگر با این گروه همکاری کرد و این بستگی به منافع آمریکا در منطقه دارد. بنابراین تمام تشکیلات امنیتی کشورهای جهان و منطقه اعم از آژانسهای امنیتی آمریکا، پاکستان، چین، روسیه، عربستان، قطر و ترکیه در افغانستان حضور دارند و هریک اهداف خاص خود را دنبال می کنند. برخی کشورهای دیگر نیز به صورت نیابتی در جنگ افغانستان شرکت دارند.

سلیمان زارع کارشناس مسائل شبه‌قاره نیز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در آینده افغانستان دخیل می‌کند و بیان می‌دارد: اگر دموکراتها در انتخابات آمریکا با شکست مواجه شوند در حالی‌که مجلس سنا را نیز از دست داده‌اند و رئیس جمهور جمهوری‌خواه روی کار آید باید سالها منتظر باشند تا به قدرت برسند، لذا اوباما برای جلوگیری از این اتفاق در حال انتقال داعش از خاورمیانه به سمت افغاستان است. این کارشناس مسائل منطقه معتقد است که داعش وسیله‌ای برای مشغول کردن افکار داخلی آمریکا است. اوباما همچنین از داعش برای مقابله با رشد اقتصادی چین و مبارزه با روسیه و کاهش نیروهای روسیه در مرز اوکراین و معطوف کردن نیروهای روسیه به سوی مرز افغانستان استفاده می‌کند و از طرف دیگر خوراکی برای مشغول کردن افکار داخلی آمریکا فراهم می‌کند تا بتواند اتنخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا را به نفع دموکراتها رقم بزند.


داعش

محمد حنيف اتمر مشاور امنيت ملي رئيس جمهور افغانستان نیز معتقد است داعش به خاطر دسترسي به مواد مخدر علاقه زيادي به افغانستان دارد. وی می‌گوید داعش يک سازمان تروريستي منطقه‌ای و جهانی‌شده و به افغانستان علاقه‌مندی خاصي دارد؛ داعش در صدد آن است تا به افغانستان نفوذ کرده و از اين طريق کشورهاي همسايه و کشورهاي آسياي ميانه را مورد تهديد قرار دهد.

به هرحال نفوذ و گسترش داعش در افغانستان برخی نگرانی‌ها را به وجود آورده است. گرچه برخی چهره‌های سياسی اين کشور از جمله حامد کرزی رئيس جمهور پيشين بر این باور است که حضور اين گروه تروريستی در افغانستان فقط يک مسئله تبليغاتی است، اما واقعیت آن است که مردم مظلوم افغانستان نباید طعمه سیاست‌های منفعت طلبانه خارجی شوند و این نیازمند عزم ملی از سوی مردم این کشور اعم از شیعه و سنی برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از مداخلات خارجی است.

گزارش از مهری حسنی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار