یاسوج؛

نگاه مثبت مجلس دهم به برنامه تحول سلامت

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد ودنا در مجلس شورای اسلامی اجرای موفق طرح تحول سلامت بویژه در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد را یکی از دستاوردهای مهم دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ غلام محمد زارعی در یازدهمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت کشور در یاسوج، افزود: ادامه روند مطلوب و سازنده و رضایتمندی مردم از طرح تحول سلامت موجب شده تا علاوه بر دولت سایر نهادها از جمله مجلس با هدف گذاری و نگرشی مثبت نسبت به موفقیت این طرح ملی اقدام کنند.

وی اظهار کرد: اگر چه تاکنون وجود مشکلات و چالش های فراروی این طرح نیز تاکنون خدشه ای بر روند موفقیت آمیز اجرای این طرح وارد نکرده است اما دولت باید برای رفع چالش های موجود در اسرع وقت چاره اندیشی جدی کند.

وی با بیان اینکه اجرای مطلوب این طرح علاوه برعدالت اجتماعی موجب اعتماد و رضایتمندی بیشتر مردم از نظام خواهد شد، افزود: یکی از چالش های فراروی در زمینه اجرای این طرح همواره کمبود منابع اعتباری است.

زارعی یکی از برنامه های راهبردی و توسعه ای در کشور را طرح تحول سلامت دانست و گفت: نمایندگان مجلس نیز با دقت و رصد دقیق در برنامه ششم توسعه هرگونه کم کاری و ضعف نسبت به این حوزه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

زارعی کاهش سهم پرداختی از جیب مردم را یکی از مهمترین دستاوردها و کارکردهای اساسی در طرح تحول نظام سلامت دانست و افزود: اکنون هزینه های تحمیلی بر مردم در بخش درمان از حدود حتی 70درصد در گذشته به کمتر از 10درصد رسیده است.

وی ابراز داشت: آمارها و بررسی های میدانی و نیز رضایتمندی مردم نشان می دهد که خدمات انجام شده در حوزه سلامت و اجرای این طرح ملی در استان کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

زارعی یکی از مشکلات اساسی در این استان را در حوزه درمان تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت اعزام بیماران به استان های همجوار و تحمل رنج ها و هزینه های هنگفت در این زمینه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: با افزایش ارایه خدمات در بیمارستان ها و افتتاح بخش های مختلف درمانی هم اکنون شمار بیماران ارجاعی از کهگیلویه و بویراحمد به سایر استان ها به ازای هر یک هزار نفر به حدود 10نفر رسیده است.

زارعی افزود: این در حالی است که تا قبل از اجرای این طرح میزان بیماران ارجاعی به استان های همجوار 30درهزار بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این همایش گفت: برنامه طرح تحول سلامت در کنار همه دستاوردها که عمده آن کاهش پرداختی از جیب مردم از 40 به کمتر از 6 درصد بود، دچار ضعف ها و مشکلات جدی نیز هست.

دکتر رضا چمن افزود: تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای کادر درمانی بیمارستان ها یکی از این ضعف ها و مشکلات است.
وی تصریح کرد: هم اکنون حدود 10ماه از پرداخت حقوق کادر درمانی برخی بیمارستان های دولتی در این استان می گذرد.

چمن میزان طلب دانشگاه علوم پزشکی از موسسه ها و سازمان های بیمه گر در استان را افزون بر 850 میلیارد ریال دانست و گفت: افزون بر 600 میلیارد ریال از این میزان مربوط به بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای طرح تحول سلامت باید تمامی مجموعه ها مورد توجه قرار گیرند، افزود: به همان میزان که پرداخت از جیب مردم به کمتر از 6 درصد رسیده و سطح ارایه خدمات بهداشتی و درمانی رشد چشمگیری یافته باید به مطالبات و خواسته های کادر درمانی و پزشکی نیز اهتمام شود.

وی افزود: البته با وجود همه این مشکلات پیشرفت های قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم انجام شده که به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست.

چمن تصریح کرد: بیش از 140 پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های گوناگون ظرف دو سال گذشته در استان جذب شده است.

وی اظهار کرد: سرانه بهداشت و درمان روستائیان از مبلغ 260 هزار ریال به بیش از 860 هزار ریال در استان کهگیلویه وبویراحمد رسید.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.