بیش از 90 درصد تشخیص های گلوکم اتفاقی است / نابینایی در انتظار 20 درصد ازمبتلایان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به چالش‌های تشخیصی و مشکلات درمان آب سیاه از قرار گیری آن در زمره مخرب ترین بیماری های بدخیم چشمی و دومین علت اصلی نابینایی درجهان خبرداد.

نوید نیلفروشان فوق تخصص قرنیه و گلوکم و در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید براینکه آب سیاه دومین علت نابینایی در جهان است ، گفت : متاسفانه به علت ماهیت موزیانه و کاملا بی علامت این عارضه مشکلات جدی را در پیش روی تشخیص به موقع و درمان آن گذاشته به گونه ای که هم اکنون بالغ بر 90 درصد از تشخیص های گلوکم کاملا اتفاقی و در کنار سایر معاینات بالینی چشم انجام می گیرد .

وی تاکید کرد : با توجه به نبود علت مشخصی در بروز آب سیاه ، تولدهای زودتر از موعد دلیلی بر بروز این عارضه در نوزادان نارس نبوده و از سوی دیگر شیوع آن در سنین بالای 40 سالگی بیشتر است و به همین علت انجام معاینات بالینی و دوره ای در همه افراد میان سال علی الخصوص مبتلایان به دیابت الزامی است .

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : متاسفانه عملکرد آب سیاه درچشم همانند بیماری بدخیم و شبیه به سرطان است که با نشانه گیری اعصاب بینایی به مرور منجر به ضعف آنها ، قطع سیگنال‌های بین چشم و مغز می‌شود ، موضوعی که حتی درصورت تشخیص ودرمان نیز در 20 درصد از مبتلایان، به نابینایی حداقل یک چشم می انجامد .

نیلفروشان با بیان اینکه  حالت مزمن و بی علامت آب سیاه آن را در زمره بیماری های خاموش قرار داده ، تصریح کرد : متاسفانه اغلب افراد از ابتلایشان به  گلوکم بی خبراند درحالی‌که این بیماری درصورت پیشروی همانند یک کاتر، تمام مدارهای الکترونیکی یا نوار عصبی چشم با مغز  را قطع می کند .

این فوق تخصص قرنیه ادامه داد: در این میان افرادی‌ که شماره عینک بالاتری دارند بیش از پیش در معرض ابتلا به گلوکوم یا عارضه بدخیم چشم قرار دارند. 

وی یادآور شد : در حال حاضر مصرف دارو ، لیزر تراپی و جراحی  تنها درمان‌های رایج آب سیاه هستند و این معالجات در  مبتلایان به دیابت و یا آنهایی که چشمان ضعیف تری دارند ، با موفقیت کمتری روبه رو هستند. 

انتهای پیام /

برچسب ها: گلوکوم ، بیماری ، چشم ، آب سیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار