ابتکار مطرح کرد:

حل بحران ریزگردها نیازمند همکاری های بین المللی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تا 50 سال دیگر تعداد قطعات پلاستیک دریا، بیشتر از آبزیان خواهد بود،گفت :راه حل بحران ریزگردها، همکاری های بین المللی است.

حل بحران ریزگردها نیازمند همکاری های بین المللی است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: تعداد قطعات پلاستیک در دریا، تا 30 تا 50 سال دیگر بیشتر از آبزیان خواهد شد که نسل بسیاری از آبزیان را به نابودی خواهد کشاند. 

وی در خصوص راه حل بحران ریزگردها، گفت: تنها راه حل معضل ریزگردها، همکاری های بین المللی است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مسئله گرد و غبار را به عرصه بین المللی برده و در سازمان ملل مطرح کرده ایم، افزود: با ارائه 4 قطعنامه، ایران به عنوان پرچمدار یک جریان جهانی برای مقابله با گرد و غبار در تلاش است تا با ایجاد فشار، بحران ریزگزدها را از طریق عرصه های بین المللی برطرف کند.
ابتکار با اشاره به اینکه زباله و پلاستیک‌ها امروزه به عنوان یکی از بحث‌های مهم زیست محیطی مطرح شده‌اند، گفت: حدود یک سال است که بحث زباله‌های دریایی مطرح و روشن شده که فاجعه پلاستیک تنها روی زمین نبوده و زیر دریاها را هم در برمی گیرد.

وی ادامه داد: این پلاستیک‌ها منجر به نابودی محیط زیست دریایی به ویژه نسل بسیاری از آبزیان خواهند شد، بطوریکه برآورد شده در 30 تا 50 سال دیگر تعداد قطعات پلاستیکی، بیشتر از آبزیان دریایی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه چند اتفاق مهم در حوزه جهانی محیط زیست در حال روی دادن است، گفت: آگاهی نسبت به اهمیت مسائل محیط زیست در سطح رهبران و تصمیم‌گیران کشورها در 3 سال اخیر به دلیل نمود آثار جهانی، این حوزه را دچار تحول اساسی کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سرعت بالای تغییرات محیط زیست که در اثر تغییر اقلیم روی می‌دهد، افزود: این تغییرات آثار زیانبار، آلودگی و تخریب‌های بسیاری به دنبال دارد و برای همین سران کشورها معتقدند ممکن است فرصت کافی برای مقابله با تغییرات اقلیم وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کماکان نگرانی هایی در حوزه تنوع زیستی و گونه‌های در معرض انقراض وجود دارد، تصریح کرد: قاچاق حیات وحش و چوب جنگل ها رتبه چهارم، حوزه قاچاق را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات متعدد سایر کشورها برای مقابله با قاچاق حیات وحش و چوب، افزود: در کنیا با سوزاندن 180 تن عاج فیل و اعلام اینکه ارزش آن به بودن روی فیل است، حرکتی نمادین برای مقابله با قاچاق حیات وحش انجام داده اند.

**اجرایی شدن توافق پاریس تا چند سال آینده

ابتکار با اشاره به برگزاری اجلاس پاریس در سال گذشته و الحاق کشورها به توافقنامه تغییرات اقلیم، بیان داشت: در حال حاضر کشورهای مختلف به تصویب توافقنامه مذکور در پارلمان‌های خود  پرداخته و در چند ماه آینده شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

 وی با اشاره به تخلیه مواد زائد خطرناک باقیمانده از جنگ های جهانی در قطب ها، گفت: آثار تغییر اقلیم، گرمایش دمای زمین و به تبع آن ذوب شدن یخ های قطبی، موجبات خروج برخی مواد زائد مربوط به جنگ‌های جهانی اول و دوم را فراهم ساخته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: این موضوع برای اروپا و جهان تهدیدی جدی و نگران آفرین محسوب می شود.

**نفوذ توسعه پایدار در دولتها به نفع محیط زیست است

ابتکار با اشاره به اینکه سال گذشته موضوع توسعه پایدار به عنوان دستور کار 2030 تصویب شده،‌ افزود: این مسئله رویکرد خوبی داشته و ایران همراه با جامعه جهانی به این طرح پیوسته است.

وی افزود:بنابراین، نفوذ توسعه پایدار در دولت‌ها تحول بزرگی محسوب شده، که حرکت‌های توسعه‌ای را به سمت محیط زیست هدایت می‌کند.

**بررسی ردپای کربن جنگ بر طبیعت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آثار تهدید آمیز و مخرب جنگ، ناامنی و خشونت بر محیط زیست، گفت: سال گذشته با پیشنهاد بررسی ردپای اکولوژیک و کربن جنگ، در هیئت وزرا با استقبال آن از سوی سازمان‌های بین‌المللی مواجه شدیم.

**از هیچ رسانه ای شکایت نداریم

ابتکار در خصوص رسانه ها و خبرنگاران گفت: خبرنگاری در حوزه  محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌های خبرنگاری است و رسانه‌ها در انتشار و آگاهی رسانی حوزه محیط زیست کمک‌رسان سازمان محیط زیست هستند.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم با رویکرد رئیس جمهور و وعده‌های انتخاباتی ایشان، از ابتدا اعلام کرده ایم که سعی در برقراری یک تعامل سازنده، مثبت و به دور از برخوردهای قهری با رسانه‌ها خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به همین منظور شکایت‌های سازمان محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط از رسانه‌ها را طی مکاتبه با وزرا پس گرفته و در همان مقطع قول دادیم که از هیچ رسانه‌ای تحت هیچ شرایطی شکایت نکنیم که این اتفاق هم افتاد؛ اگر چه برخی رسانه‌ها در کمال ناجوانمردی همت خود را برای تخریب و حاشیه‌سازی سازمان محیط زیست گذاشتند اما با این وجود از کسی شکایتی نکردیم.

ابتکار با بیان اینکه  یکی از خبرگزاری‌ها حدود 400 خبرسازی، داستان‌سازی، دروغ‌سازی و ابهام‌آفرینی در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرده، گفت: این کارها ابهامی را ایجاد می‌کند که اصل موضوع فراموش شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه ما انسان‌ها به چارچوب‌های اخلاقی خاصی متعهد هستیم، بیان داشت: اگر مراقب اخلاق و تقوای الهی نباشیم همه چیز را از دست می‌دهیم.

ابتکار با بیان اینکه درتلاشیم تا در سازمان محیط زیست در حد توان پاسخگو بوده و از نقد استقبال می کنیم، افزود:  اشتباه کردن افرادی که درگیر کار اجرایی هستند امری طبیعی است، بنابراین باید  امکان نقد وجود داشته باشد.

وی با اشاره به  نقش دیده بانی رسانه ها، تصریح کرد: بنا نداریم درگیر حاشیه‌ها شویم، چون مسائل زیاد و بسیار مهمی در حوزه محیط زیست وجود دارد.

**ایران دارای 2میلیون و800 هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نحوه پرداختن برخی رسانه ها به مسئله گردوغبار گفت: گردوغبار مسئله‌ای است که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد، ولی برخی رسانه‌ها یا افراد به شکل خیرخواهانه و یا خیرناخواهانه، ادعاهایی ساده و پیش پا افتاده در این مورد مطرح می‌کنند.

ابتکار ادامه داد: برای مثال برخی عنوان می‌کنند که  خانم ابتکار عرضه ندارد روی خوزستان آب بپاشد که گرد و غبار مهار شود یا می گویند، خانم ابتکار رفت خوزستان و برگشت ولی وضعیت گردوغبار درست نشد، یا حتی برخی مطرح می کنند ابتکار چرا توانایی جلوگیری از ورود طوفان را ندارد؛ این‌ها حرف‌های ساده و پیش پا افتاده‌ای است، که نشان از کم توجهی و بی توجهی برخی از دوستان رسانه ای دارد.

وی در خصوص شناسایی کانون های بحرانی گردوغبار گفت: عراق دارای هشت میلیون و ایران 2 میلیون و 800 هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار  است که به لحاظ همسایگی با هم، اگر بادی از عراق و از روی کانون‌ها برخیزد، اتفاقی مشابه اتفاق ماه گذشته پیش می‌آید که غرب کشور را درگیر خود کرده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گرد و غبار راه حل دارد اما راه حل‌های آن بلند مدت و بین المللی است، گفت: مسئله گردوغبار، را به سطح بین المللی برده ایم و آن را در سازمان ملل به یک بحث بحرانی در جهان تبدیل کردیم .

ابتکار ادامه داد: به دنبال این اتفاق بحث گرد و غبار در سازمان بهداشت جهانی مطرح شد.  

**آبگیری 63 درصدی تالاب هورالعظیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات کنترل گردوغبار در این دوره از فعالیت سازمان محیط زیست، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه بوده است، افزود: با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در تیرماه با وضعیت تثبیت این دریاچه مواجه شده و امیدواریم روند احیای این دریاچه تداوم یافته و شاهد تداوم و بهبود وضعیت آن باشیم.

ابتکار درباره اقدامات انجام شده برای تالاب های کشور بیان داشت: تکمیل طرح‌های مطالعاتی، تصویب برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در شورای استان‌ها، تأمین حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو از جمله کارهای ویژه‌ انجام گرفته در این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین تالابهای احیا شده است، افزود: احیای این تالاب بارها مورد بی‌مهری و انکار برخی رسانه‌ها قرار گرفته در حالی که 63 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده که در تلطیف هوا موثر بوده است.

**توقف ورود فاضلاب بیمارستانی به رودخانه کارون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه با وجود تبلیغات منفی علیه دولت در مورد خوزستان، این منطقه مورد توجه بسیار سازمان محیط زیست و دولت قرار گرفته است، تصریح کرد: بعد از اختصاص 2 جلسه از جلسات شورای عالی آب به رودخانه کارون، ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به رودخانه کارون متوقف و در حال حاضر بعد از تصفیه  وارد  این رودخانه می‌شود.

ابتکار با اشاره به آلودگی کارون، اهواز و سایر شهرها، بیان داشت: توزیع بنزین یورو 4 و گاز یورو 5 از دیگر اقدامات انجام گرفته در این منطقه در جهت بهبود کیفیت هواست و نیروگاه رامین در حال حاضر به طور کامل از گاز طبیعی استفاده می کند.

**از جمع آوری گازهای فلر و مشعل تا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح آماج در حال پیگیری است و طی ماه آینده افتتاح خواهد شد، افزود: در سفر اخیر به خوزستان نخستین قراردادهای ایران برای جمع آوری گازهای فلر در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امضا شد. 

ابتکار افزود: با ادامه جمع آوری مشعل‌ها، 42 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری می‌شود، بنابراین مقرر شده تا این طرح برای همه مشعل‌ها در تمامی نقاط اجرایی شود.

 **حذف جیوه و کاهش مصرف انرژی

ابتکار با اشاره به اینکه فعالیت تصفیه خانه‌های فاضلاب در ماهشهر امیدوار کننده است، گفت: واحد کلرآلکالی به عنوان استفاده کننده از جیوه به عنوان یک ماده بسیار خطرناک، حذف و واحد جدیدی احداث شد، که به دنبال این قضیه موضوع بهداشت کارکنان حل وفصل می شود.

وی افزود: به عبارت دیگر  با حذف جیوه، مصرف انرژی با کاهش 30 درصد مواجه شده و طرح‌های جمع آوری جیوه از محل همچنان ادامه خواهد داشت.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای تعهدات خود به کنوانسیون مینی ماتا از برنامه یک مقدار جلوتر است.

**ضرورت اجرای استاندارد HSE(بهداشت،محیط زیست و ایمنی)

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گام‌های خوبی در زمینه پتروشیمی برداشته شده و بحث HSE بعد از آتش سوزی‌های اخیر در این منطقه اهمیت بسیار یافته، گفت: بعد از ماه‌ها کار و فعالیت دستور العمل HSE(بهداشت، محیط زیست و ایمنی) پارس جنوبی در وزارت نفت ابلاغ شد.

 **لزوم اجرای ارزیابی زیست محیطی

ابتکار با اشاره به اینکه برای انطباق برنامه‌های توسعه با محیط زیست، ابزار ارزیابی زیست محیطی مطرح و این قانون از برنامه توسعه سوم وجود دارد، گفت: این قانون در دوره ای اجرا و در دوره ای به شکل ویترینی و تجملی مورد توجه قرار گرفت که  نتیجه آن، تأیید  99 درصدی طرح‌های ارزیابی از جانب سازمان حفاظت محیط زیست بود. 

وی با بیان اینکه 52 مورد از طرحها شامل راه‌ها، شهرک‌های صنعتی، واحدهای پتروشیمی و غیره مشمول ارزیابی زیست محیطی در شورای عالی محیط زیست هستند، گفت: در مرحله امکان سنجی باید ارزیابی زیست محیطی انجام شود، بطوریکه طرح‌ها  ابتدا در کمیته استانی تایید و سپس در کمیته ماده 2 بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این کمیته مسئول تعیین تکلیف طرح‌های ارزیابی زیست محیطی است که طی چند جلسه موضوع را  مطرح و مورد بررسی قرار می‌دهد؛ ممکن است طرح به طور کلی رد و یا با برخی از اصلاحات مورد تصویب قرار گرفته و یا به دلیل نداشتن اشکالاتی، انجام شود.

 ابتکار در پایان گفت: در دولت یازدهم، کمیته 215 سازمان مدیریت، انجام طرح‌ها را به ارزیابی زیست محیطی منوط کرده و این فرایند با جدیت در سازمان محیط زیست دنبال می‌شود.

 **درگیری در بلداجی ارتباطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی با اشاره به حادثه درگیری در بلداجی که به دلیل یک پروژه عمرانی روی داده بود، اظهار داشت: اختلاف نظر در این مسئله، اختلاف نظر بین مردم، وزارت نیرو و کشاورزی بوده و ارتباط مستقیمی با سازمان حفاظت محیط زیست ندارد که سازمان بخواهد در آن دخالت مستقیمی بکند.

وی با اشاره به تونل چغاخور افزود: این طرح مشمول ارزیابی زیست محیطی است و هیچ فعالیتی در آن انجام نشده و هر نوع فعالیتی غیر قانونی است.

**طرح‌های انتقال آب مشمول ارزیابی زیست محیطی است

ابتکار با تأکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب مشمول ارزیابی زیست محیطی است، افزود: دولت برای طرح‌هایی که در دوره‌ای بدون ارزیابی زیست محیطی کار خود را شروع کرده‌اند در حال پیش بینی تدابیر خاصی است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست طرفدار ارزیابی زیست محیطی است، گفت: کشورهایی را در دنیا داریم که قوانین زیست محیطی سختگیرانه‌ای دارند، ولی انتقال آب هم اتفاق می‌افتد. بنابراین نمی‌توانیم به طور مطلق بگوییم با طرح انتقال آب موافق یا مخالف هستیم، انتقال آب آخرین گزینه برای تامین آب شرب در مناطق است اما اگر انجام شود باید دارای ارزیابی زیست محیطی باشد.

ابتکار با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب مشمول ارزیابی زیست محیطی است، گفت:‌ شروع طرح‌های انتقال آب قبل از دریافت تأییدیه ارزیابی زیست محیطی غیر قانونی است.

 **از فرهنگ سازی در محیط زیست تا افزایش حساسیت مردم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و آموزش یکی از برنامه‌های مهم سازمان محیط زیست در این مقطع بود ، بیان داشت: این موضوع میزان حساسیت مردم را نسبت به محیط زیست افزایش می‌دهد، به عنوان مثال برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر از دستاوردهای مهم هنرمندان است که به صورت گسترده در 60 شهر ایران با حضور 400 فیلم برگزار شد که انعکاس آن در سایر کشورها نیز کم نظیر بود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست در سال گذشته، اظهار کرد: در نتیجه این اقدام یک جریان سازی فرهنگی در سطح بین المللی در این زمینه صورت گرفت.

 **دستورالعمل مدیریت سبز برای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بهترین تعامل را با وزارت آموزش و پرورش در این مدت داشتیم، گفت: ورود جدی بحث‌های محیط زیست در کتب درسی در 60 مورد اتفاق افتاد، همچنین کتاب درسی "انسان و محیط زیست" تدوین شد که امسال در برنامه درسی دانش آموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آموزش گسترده معلمان در استان‌ها اظهار کرد: دستورالعمل محیط زیست برای مدارس کشور ابلاغ خواهد شد که با مشارکت آموزش و پرورش برای همه مدارس ارسال می‌شود تا مدیریت سبز مدارس و مشارکت دانش آموزان در حوزه محیط زیست و ارتقای سطح آگاهی معلمان صورت گیرد. 16 مدرسه طبیعت که کودکان امکان شناخت تجربی طبیعت را می‌یابند نیز در کشور فعالیت می‌کنند و بخش خصوصی و مردم این بخش را با رقبت تمام دنبال می‌کنند.

ابتکار با اشاره به کار مشترک سازمان محیط زیست با وزارت علوم گفت:‌ دستورالعمل مدیریت سبز برای دانشگاه‌ها نیز ابلاغ خواهد شد. در حال حاضر تعدادی از این دانشگاه‌ها برنامه مدیریت محیط زیست خود را شروع کردند در همین راستا همایش تشکل‌های دانشجویی طرفدار محیط زیست با همکاری جهاد دانشگاهی در استان لرستان برگزار شد.

**تهیه دستورالعمل مشارکت جویی بخش خصوصی در عرصه طبیعی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی سبز را در پیش داریم، اظهار کرد: دستورالعمل مشارکت جویی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه طبیعی را تهیه و تنظیم کردیم. که طی این طرح واگذاری به بخش‌های خصوصی اتفاق نمی‌افتد بلکه بخش‌های خصوصی در اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده با سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت می‌کنند. علاوه بر این مدیریت مناطق حفاظت شده وارد ساختار اجرایی استان‌ها شده است و درخواست شد که ردیف بودجه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه در جلب مشارکت جوامع محلی در مدیریت مناطق حفاظت شده دستاوردهای خوبی داریم، گفت: استان‌های مختلف روستاهایی را معرفی کردند تا برای ارتقا توان روستاها به منظور جلب گردشگر و حفاظت از مناطق کارهای خوبی صورت گیرد که در نتیجه این اقدامات الگوهای موفقی معرفی خواهد شد.

**بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در دولت

ابتکار با اشاره به اینکه طرحی را با عنوان هر محیط بان یک مدرسه به آموزش و پرورش ارائه داده‌ایم، گفت: طی این طرح محیط بانان با حضور در مدارس روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده نقش و جایگاه محیط بانان را معرفی می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، امسال 600 نفر از محیط بانان مورد آموزش محیط بانی قرار گرفتند، در حال حاضر 150 محیط بان در کرج در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند بنابراین توان افزایی و آموزش‌های تخصصی در این دوره کم نظیر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر این دوره‌های آموزشی تکمیل شود محیط بان آموزش ندیده در کشور نداریم گفت: امسال اختصاص 3000 امتیاز سختی کار به محیط بانان پرداخت و با جلب رضایت خانواده برخی شکات محیط بانان تعدادی از آنها آزاد شدند البته یکی دو مورد از محیط بانان هنوز باقی مانده‌اند که امیدواریم که بتوانیم مشکلات آنها را نیز حل و فصل کنیم.

ابتکار با اشاره به سفر آموزشی محیط بانان به اتریش اظهار کرد: دور دوم سفر به اتریش در شهریورماه صورت خواهد گرفت همچنین تا پایان سال 200 نفر آموزش تخصصی خواهند دید.

ابتکار با اشاره به اینکه در صورت تشکیل انجمن خبرنگاران محیط زیست، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی بین المللی برای خبرنگاران این حوزه نیز وجود دارد گفت: دوره‌های آموزشی مختلف در کشورهای کره،‌ ژاپن، نروژ،‌ اتریش و ... برگزار شده و همچنان در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، گفت: این لایحه هنوز تقدیم مجلس نشده زیرا برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند قوانین مربوط به محیط بانان کامل است و حمایت‌های لازم برای محیط بانان وجود دارد و نیاز به قانون جدید نداریم در حالیکه برخی حقوق دانان اعتقاد دارند می‌توانیم قوانین را اصلاح و تکمیل کنیم تا شرایط ویژه‌ای برای محیط بانان در نظر گرفته شود.

**تفاوت نگاه سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها درباره نگهداری جنگل‌ها

ابتکار با بیان اینکه در زمینه جنگل‌های هیرکانی با همکاری سازمان جنگل‌ها برنامه‌های ویژه‌ای صورت گرفته است، گفت: یکی از بحث‌ها حمایت از واردات چوب است که جلسات متعددی برای آن برگزار شده اما نگاه سازمان محیط زیست نگاه حفاظتی و حاکمیتی است که با نگاه سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی اصلی این امر متفاوت است. معتقدیم برای کاهش فشار از جنگل‌های طبیعی باید بهره برداری تجاری از این جنگل‌ها متوقف شود و به سمت طرح‌های جایگزین حرکت کنیم.

ابتکار با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه در زمینه لزوم اجرای استراحت جنگل‌ها اظهار کرد: سازمان محیط زیست لایحه استراحت جنگل‌ها را آماده کرده و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه امیدواریم تعامل خوبی با مجلس داشته باشیم، گفت: اخیرا در فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتم. بنای ما تعامل با مجلس دهم است که امیدواریم در نتیجه آن لوایح متعدد و کارهای معطل مانده از مجلس نهم به نتیجه و ثمر برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
کاشت درختان پهن برگ وجنگل کاری در منطقه زاگرس مرکزی مانع ورود ریزگردها میشود
آخرین اخبار