طالبیان در اختتامیه کارگاه آموزشی نظارت بر جا‌به‌جایی اشیای تاریخی:

اموال تاریخی ناموس و هویت فرهنگی کشور است

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: تنها با شبکه پلیسی نمی‌توانیم از اموال تاریخی حفاظت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعتی پیش مراسم اختتامیه «اولین کارگاه آموزشی تخصصی نظارت بر جا‌به‌جایی اشیای تاریخی فرهنگی» در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد.

در این مراسم محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سخنانی گفت: آموزش در همه زمینه‌ها پویایی، انگیزه‌آور و در کل بحث بسیار مهمی است. بخصوص برای موضوع نظارت اشیای تاریخی، شبکه انتظامی برای اموال مردم بسیار خوب عمل می‌کند اما اموال تاریخی ناموس و هویت فرهنگی کشور است. البته تنها با شبکه پلیسی نمی‌توانیم از آن حفاظت کنیم و باید به شبکه مردمی هم وصل شویم و امیدوارم در این دوره بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث گردشگری اگر در کل کشور درست اتفاق بیفتد، می‌تواند در حفاظت از میراث فرهنگی بسیار مفید باشد. در شرایطی که منطقه وضعیت نابسامانی دارد و غارت اموال تاریخی در آن صورت می‌گیرد، جلوگیری از انتقال و غارت میراث فرهنگی کشور بسیار مهم است. ما در این زمینه نیازمند همکاری با پلیس بین‌الملل هستیم که البته همکاری‌های خوبی صورت گرفته اما می‌توان آن را تقویت کرد.
 
طالبیان در ادامه بیان کرد: برخورد با مخربین اموال فرهنگی امری است که باید به آن توجه بحث اسکورت هم مقوله مهمی است که نیازمند آموزش بیشتر است. با تمهیداتی که خواهیم داشت کل شبکه انتظامی و شبکه مردمی به هم وصل می‌شود. 

دکتر افشار ریاست دانشکده علوم و فنون انتظامی ضمن خیر مقدم به حاضرین در سخنانی اظهار داشت: آنچه به نام میراث از پدران و نیاکان ما به جا مانده، یادگاری از هزاران سال پیش است که نشان‌دهنده افکار و گفتمان اجداد ماست. هر کسی که به این آب و خاک علاقه دارد، باید در پاسداری، حفظ و نگهداری آن کوشا باشد.

وی تصریح کرد: میراث باقیمانده از نیاکان ما از ارزش بسیار بالایی برخوردار است که قابل قیمت‌گذاری نیست. به همین دلیل خیلی‌ها را وسوسه می‌کند که در جهت اهداف خود از آن استفاده کنند اما ان شاء الله ما بتوانیم آنچه که باقیمانده را حفظ کنیم.

ریاست دانشکده علوم و فنون انتظامی افزود: هدف این دوره بالا بردن سطح دانش، بینش و مهارت کسانی است که در این حوزه کار می‌کنند. این مهم بود افراد تحت آموزش، مهارت حفظ، نگهداری و جا‌به‌جایی این اموال ذی‌قیمت را فرا بگیرند تا بتوانند به نحو مطلوب انتظارات سازمان میراث فرهنگی را برآورده کنند.

افشار در ادامه بیان کرد: سعی کردیم بهترین اساتیدی که دارای تجارب عملی و میدانی در زمینه آموزش نیروهای اسکورت هستند، به کار گیریم. امیدوارم رضایت خاطر عزیزان تحت آموزش جلب شده باشد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: از کم و کاستی‌های احتمالی عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در دوره‌های بعد بتوانیم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم.

در ادامه برنامه، سرتیپ رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در صحبت‌هایی گفت: موضوعی را در جمع دوستان و مسئولان عرض کردم که نانوشته و استنباط خودم است و آن چند وجهی بودن وظایف همکاران ما در یگان حفاظت است. بخش مهم وظایف همکاران ما جنبه حفاظتی از کل مایملک سازمان میراث فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: یک بخشی از وظایف جنبه امنیتی دارد که قانون‌گذار، جرایم علیه میراث  فرهنگی را مترادف با جرایم امنیتی قرار داده است. بخش دیگر جنبه انتظامی دارد؛ چرا که همکاران ما باید روزانه چند هزار بازدید کننده را پذیرا باشد و بر ورود و خروج و بقیه‌ جنبه‌های انتظامی آن نظارت کنند.

رحمت‌اللهی در ادامه خاطرنشان کرد: طی دستورالعمل ابلاغی از طریق نیروهای مسلح به موضوع توسعه گردشگری و ایجاد جاذبه‌های گردشگری  توجه شد. در دستورالعمل یگان حفاظت آمده است که باید همکاری اطلاعاتی با ناجا در جهت گزارش محل تردد و اقامت مسافران خارجی انجام شود.

وی ادامه داد: گردشگر خارجی اگر در کشور مورد بزه واقع شود، نگاه مثبت نسبت به شرایط امنیتی کشور ما مخدوش می‌شود. اینها مشابه با وظایف همکاران ما در نیروی انتظامی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: در نگاه سنتی به ماموریت‌های پلیس، عمدتا آموزش‌ها متمرکز بر تکنیک‌های دفاعی و تقویت توان جسمانی بود اما در نگرش جدید نیروی انتظامی آموزش امری است که بین پیشگیری از وقوع جرم و اجرای قانون ایجاد تعادل می‌کند. هدف‌گذاری برای ایجاد این دوره آموزشی با این نگرش بوده است.

در بخش پایانی مراسم با اهدای لوح تقدیر از نفرات برگزیده تقدیر شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار