«طالبیان» در مراسم اهدای 108 قطعه اشیاء چغا میش:

اشیاء چغامیش متعلق به دوره‌ی نگارش خط است / همه دستگاه‌های ایران باید در حفظ و معرفی اشیاء تاریخی تلاش کنند

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز خرسندی از بازگشت اشیای تاریخی چغامیش به ایران گفت: همه‌ی دستگاه‌ها باید در معرفی و حفظ و نگهداری اشیاء تاریخی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران، مراسم اهدای 108 قطعه اشیاء تاریخی چغامیش ظهر امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

بنابر این گزارش علی طالبیان معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، گرجی رئیس موزه ملی ایران، عباس علیزاده پژوهشگر ایرانی دانشگاه شیکاگو آمریکا و جیل اشتاین رئیس مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا در این مراسم حضور داشتند.

علی طالبیان با بیان اینکه این اشیاء طی یک دعوای قضایی و طی شدن یک پروسه به ایران بازگشتند، گفت: پرونده الواح هخامنشی نیز در دست بررسی است که در صورت رأی دادگاه لاهه به ایران بازخواهند گشت.

وی با اشاره به قدمت اشیاء چغامیش گفت: این اشیاء متعلق به دوران نگارش خط و آغاز کشاورزی در ایران بوده است و به گونه‌ای اسناد حسابداری محسوب می‌شود.

طالبیان با اشاره به سال خروج این اشیا از ایران گفت: مجموعه اشیا چغامیش 264 عدد بوده است که در سال 1343برای انجام پژوهش‌ها به دانشگاه شیکاگو تحویل داده شده و تعداد 156قطعه چند سال بعد به ایران بازگشته است اما 108 قطعه از این اشیا همچنان در پژوهشگاه امریکا باقیمانده بود که با شکایت ایران به دادگاه، پروسه قانونی آن طی شد.

وی در ادامه بیان کرد: دادگاه عالی آمریکا برای بازگرداندن این اشیا به نفع ایران رای داد ضمن اینکه انصافا دانشگاه شیکاگو همکاری کرد و حتی برای ایران وکیل گرفت.

طالبیان با بیان اینکه مهمترین مدارک حسابداری قدیم در این اشیا تاریخی موجود است گفت: پرونده ایران برای باز پس گیری این اشیا حدود 6 طول کشید و چون در جریان دادگاه از نظر قانونی ارسال اشیا به ایران ممکن نبود این اشیا پس از این دوره به ایران بازگشتند.

وی در ادامه تاکید کرد: اقدامات فوری برای ویزا و سفر رئیس مرکز شرق شناسی به ایران انجام شد و ایشان با تمایل خودشان هر چه زودتر به ایران سفر کردند تا اشیا را تحویل کشور ایران بدهند.

طالبیان همچنین اظهار داشت: در سالی که اشیا برای پژوهش به آمریکا فرستاده شدند سه شرط در موافقت نامه لحاظ شده بود؛ یک اینکه حتما سلامت اشیا ارسالی حفظ شود؛ 2- ظرف 3 سال پژوهش انجام شود و اشیا امانتی به ایران بازگردد و شرط سوم اینکه پس از تحویل اشیا به ایران گزارش دانشگاه شیکاگو امریکا در خصوص این پژوهش به ایران ارسال شود.

وی افزود: در این دعوای حقوقی نهاد ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی تلاش فراوانی کردند و دیروز عصر پرواز نماینده دانشگاه شیکاگو به مقصد آلمان و از فرانکفورت به ایران انجام شد.

معاون رئیس میراث فرهنگی در خصوص محل کشف اشیای چغامیش بیان کرد: این اشیا برای چغامیش بین دزفول و چغازنبیل و در محدوده شوش بوده است. این اشیا قبل از شکوفایی تمدن شوش ساخته شده و همزمان با دوره نگارش خط و کشاورزی در ایران تولید شده است.

وی با ابراز امیدواری از حفظ و نگهداری اشیا در سایت موزه بیان کرد: امیدواریم امنیت این اشیا حفظ شود و پرداخت به این موضوع مهم در کشور جدی‌تر دنبال شود محقق شدن این تلاش‌ها آرزوی ما و البته تلاش همه دستگاه‌ها را می طلبد.

طالبیان با اشاره به اشیاء چغامیش به عنوان نماد تحول و تمدن ایران گفت: این اشیا نشان می دهد که در حدود 8 هزار سال پیش ایران چه تمدنی داشته است.

وی با نشان دادن سند این اشیا و تحویل دادن آن به موزه ملی گفت: در مورد ارسال این اشیا باید بگوییم که هزینه ارسال نیز بر عهده دانشگاه شیکاگو بوده است و 2 ماه پس از نهایی شدن حکم به نفع ایران و طی شدن پروسه حقوقی اشیا چغامیش به ایران بازگشت.

پس از صحبت‌های طالبیان پروفسور «گیل اشتاین» رئیس مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا بیان کرد: از سازمان میراث فرهنگی کشور ایران و دکتر طالبیان برای تلاش‌های مستمر به منظور باز پس گیری این اشیا تشکر می‌کنم و خوشحالم که این اشیا با موفقیت به ایران بازگشت.

وی افزود: اشیایی که به ایران بازگرداندیم حدود 6 هزار سال قدمت دارد و کشف آن به قبل از دهه انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

گیل اشتاین با اشاره به نحوه تحویل این اشیا توسط دانشگاه شیکاگو گفت: این اشیا بصورت امانتی و به منظور پژوهش به شیکاگو برده شد تا تحقیقات برروی آنها انجام شود.

تعداد زیادی از این قطعات طبق قرار 3 سال بعد به ایران بازگردانده شد اما 108قطعه در دانشگاه مانده بود تا اینکه خوشبختانه پس رفع مشکلات حقوقی به ایران بازگردانده شد.

رئیس مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو اظهار داشت: برخی از کسانی که مرا می بینند ا ز من در خصوص قیمت اشیا چغامیش می پرسند و منظور آنها دقیقا قیمت پولی است اما من پاسخ دادم که این اشیا قیمت مالی چندانی ندارند اما از نظر تمدن و تاریخ ایران ارزشمندند چون منطقه چغامیش در آن سالها تمدن داشته است چیزی که در ان دوران رواج نداشته و فقط دو کشور ایران و عراق دارای شهر نشینی بوده‌اند.

وی با ابراز امیدواری از کمک‌های طالبیان گفت:‌ امیدوارم بتوانیم برنامه‌ای را مدون کنیم که همکاری بین ایران و دانشگاه شیکاگو بیشتر انجام شود.

عباس علیزاده پژوهشگر ایرانی و یکی از اساتید دانشگاه شیکاگو بیان کرد: قدمت این اشیا تا 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح که حکومت‌های اولیه شکل می گرفت است و در این شرایط که بین مناطق مختلف جهان و ایران داد و ستد تجاری برقرار بود ژتون‌هایی همراه با یک توپک که حاوی اطلاعات کالا و وزن و مقدار آنها به همراه کالا به مناطق مختلف ارسال می‌شد در واقع این اشیا فن مدیریت اداری را نشان می‌دهد.

در بخش پرسش و پاسخ گیل اشتاین در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر الواح تخت جمشید گفت:‌ این الواح از مهمترین اثار تاریخی ایران است که به دست ما رسیده و امیدواریم هرچه زودتر به این کشور بازگردد اما متاسفانه پرونده الواح تخت جمشید از دست ما خارج شده و در اختیار دادگاه امریکا است که در صورت صدور حکم به نفع ایران به زودی به ایران باز خواهند گشت.

وی افزود: سیستم حقوقی آمریکا دارای سه مرحله است که به سه بخش سطح پایین، میانی و عالی تقسیم می شود. قاضی‌های بخش پایینی و میانی حکم را به نفع ایران صادر کرده‌اند و معمولا حکمی که توسط قاضیان این بخش ها صادر می‌شود مورد قبول دادگاه عالی نیز هست دادگاه پایینی و میان به این صورت رای داده است که این اثار متعلق به یک کشور است و جز اموال شخص خاصی محسوب نمی‌شود هیچ کس نمی‌تواند حق یک کشور را در میراث فرهنگی و تاریخی ملت تصاحب کند.

علیزاده ابراز امیدواری کرد: دادگاه در سال 2015 رای را به نفع ایران صادر کند تا پرونده مختومه شود.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از رسالت‌های موزه‌ها این است که اطلاعات پژوهشی را به شکلی که قابل درک باشد به مردم گزارش دهد.

علیزاده در این بخش با اشاره به سخنان گیل اشتاین بیان کرد: مسلما در پژوهش‌های تاریخی مردم عادی مفاهیم را متوجه نمی‌شوند در امریکا دو نوع نشر گزارش وجود دارد که یکی از آنها برای مردم عادی کشور به گونه‌ای ترجمه می شود که قابل درک و فهم باشد این موضوعی است که باید توسط موزه ایران باستان به آن توجه شود.

گرجی رئیس موزه ملی ایران با اشاره به کتابهای تالیف شده چغامیش توسط عباس علیزاده این کتب را آثار ارزشمندی برای اشیا تاریخی چغامیش عنوان کرد.

طالبیان پس از سخنان گرجی بیان کرد: یکی از دردهای ما هم معرفی اشیا تاریخی در سایتهای موزه است که باید در این مورد تلاش شود.

وی در ادامه بیان کرد: تصمیم گرفته شده است که در آمد حاصل از ورودی‌های مجموعه با درصد بالایی به موزه بازگردد و در این مورد دولت می‌تواند کمک موثر داشته باشد.

گرجی در پایان بیان کرد: فضای پژوهشی و امکانات برای تحقیق و پژوهش در مورد اشیا تاریخی فراهم و باز است سال گذشته 58 طرح پژوهشی خارج از موزه و 26 طرح درون موزه‌ای را حمایت کردیم وی با اشاره به کتابهای عباس علیزاده گفت: وجود این کتابهای در موزه ملی باعث افتخار این مجموعه است.

وی با باین اینکه این اتفاق خوب پس از پنجاه و یک سال افتاده است گفت: این امر در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد وامیدوارم در ادامه نیز اشیای تاریخی ما به کشور بازگردد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار