نقشه برخط بومی جایگزین نقشه گوگل در کشور

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، از شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرای زیرساخت‌های پروژه خدمات مکان محور (نقشه برخط بومی) به عنوان زیر پروژه جویشگر بومی خبر داد

نقشه برخط بومی جایگزین نقشه گوگل در کشور
 به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو سلجوقی با تشریح عملیاتی کردن پروژه بومی خدمات مکان محور (نقشه برخط بومی) که امکان تولید اطلاعات مکان محور را فراهم می‌کند گفت: طی اعلام فراخوان، دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرا و توسعه زیرساخت‌های پروژه خدمات مکان محور و شناسایی شدند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: این طرح یکی از زیر پروژه های جویشگر بومی است که امکان تولید خدمات برمبنای داده‌های تصویری و نقشه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون دو شرکت بخش خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و به صورت داوطلب در حال اجرای این طرح هستند که در صورت اتمام آن، امکان ارائه خدمات تصویری نقشه بر مبنای محتوای بومی برای کاربران فراهم می‌شود.

سلجوقی اجرای این پروژه را یکی از اهداف پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی و با مشارکت حداکثری بخش خصوصی به عنوان یکی از پروژه‌های مدنظر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نزدیک به ۸۳ درصد داده‌ها به سمت داده‌های ویدئویی در حرکت است و با توسعه همزمان تلفن‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت همراه، یک فیلم به سرعت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به تدریج داده‌های متنی و نوشتاری در حال کاهش است، گفت: باید زمینه‌های توسعه ویدئو و تصویر بر بستر شبکه فراهم شود. بر همین اساس یکی از این پروژه‌ها می‌تواند تولید اطلاعات مکان محور باشد.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، اجرای پروژه‌های مرتبط با تولید محتوای بومی را در راستای تکالیف قانونی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برشمرد و گفت: باید رفتار استفاده از محتوای فضای مجازی در کشور تغییر یابد. متأسفانه هم اکنون به دلیل نبود فرهنگ استفاده از اطلاعات و داده‌های مفید در کشور، شاهد انتشار و جابجایی حجم عظیمی از اطلاعات غیرمفید و بی اساس در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

وی، با تاکید به راین که در جهت فرهنگ‌سازی و تولید محتوای مفید، موضوع ۲ برابر کردن محتوای داخلی تا پایان سال و نیز ۱۰ برابر کردن آن تا پایان برنامه ششم، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است، تصریح کرد: در این نهضت، مردم باید هم تولیدکننده و هم مصرف کننده محتوا باشند و دولت به عنوان ایجاد زیربنا، نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به ۸۰ پروژه‌ای که از این بابت دریافت شده است، خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه‌ها طرح جویشگر بومی است که در ایجاد ارزش افزوده در حوزه محتوا و استفاده حداکثری از توان داخلی و کسب درآمد برای بخش خصوصی بسیار مفید خواهد بود.

سلجوقی با تاکید به راین که با اجرای طرح تولید داده‌های مکان محور، دیگر نیازی نیست که گوگل بخواهد مشخصات مکان‌ها و نشانی‌های کشور ما را در اختیار کاربران قرار دهد، اضافه کرد: این اطلاعات باید به صورت بومی تولید شود و مصرف کنندگان، این محتوا را تولید و مدیریت کنند.
وی با بیان این که در این پروژه قصد الگوبرداری از «گوگل مپ» را نداریم افزود: از زمان تولد وب ۲ واژه‌هایی مانند «کرات فاندینگ» و «کرات سورسینگ» وارد فضای کسب و کار شد که این اصطلاحات برای تأمین جمعی سرمایه و جمع سپاری سرمایه‌ها به کار گرفته می‌شد. به این معنی که در دنیای تولید محتوا، تنها یک نفر نباید سرمایه گذاری کند و علاقه‌مندان به تولید محتوا نیز می‌توانند به روش‌های مختلف در این زمینه حضور داشته باشند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه با این روش تولید محتوا، اطلاعات با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن، دیجیتالی می‌شود گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در سطح جهانی، مقوله تولید محتوا به سرعت در جریان است به نحوی که تولید محتوا به طور سالانه چهار برابر می‌شود. این در حالی است که هدف‌گذاری ما در تولید محتوا برای سال جاری دو برابر است. این به معنی نصف میانگین رشد جهانی محتوا است که غیرقابل دسترسی نیست.


منبع : روابط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار