آزادی بیان نوعی تمرین نویسندگی/ مبانی فکری ثابت ناجی ملت از همه انحرافات است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همواره آزادی بیان نوعی تمرین نویسندگی بوده و ملتی که از مبانی فکری ثابتی برخوردار بوده هیچگاه دچار انحرافات بیگانگان قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه نشست مشورتی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تمرین نوشتن، گزارشگری و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی است، اظهار داشت: توجه به مسائل دانشگاه در جامعه یکی از ضروریت هایی است که همواره باید مورد توجه و دستور کار خبرنگاران در حوزه ی نشریات دانشجویی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تمرین نقد درست و سازنده همواره باید در دستور کار خبرنگاران باشد زیرا که نقد چیزی بین تملق و تخریب است.

نماینده‌ی مجلس تهران در خصوص اشاعه آزادی بیان و مبارزه با خط قرمزهای مصنوعی اظهار داشت: خط قرمز خبرنگاران باید دروغگویی و نیرنگ و همچنین انحراف جامعه از مسائل درست و واقعی باشد .

مطهری ادامه داد: تنها یک اسلام شناس است که می تواند بین مسائل و دستورات دینی و انحرافات را تشخیص دهد و از دستورات دینی در جهت مبارزه با گروه‌های انحرافی دفاع کند.

وی یادآور شد: ما نباید آزادی بیان را محدود کنیم زیرا که اسلام همواره بر آزادی نظر ، عقیده و تحقیق در مورد مسائل مختلف تاکید جدی داشته است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: ائمه اطهار با مخالفان به خوبی رفتار کرده و از روی تفکر و علم به همه اشتباهات آنها پاسخ می دادند و اینها همه نکات اخلاقی است که ما باید از آنها درس و عبرت بگیریم.

مطهری اظهار داشت: ریشه‌ی آزادی بیان ناشی از قوه تفکر است و تفکر سبب شده همه‌ی قوای انسان‌ها در همه جهات رشد و ترقی پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر در ما قوه‌ی تفکر وجود داشته باشد باید حق آزادی بیان هم وجود داشته و این نوعی نقد منصفانه در زبان خبرنگاری محسوب می شود.

مطهری افزود: توصیه‌ی من به نشریات دانشجویی این است که موضوعات خود را محدود به مسائل سیاسی و اجتماعی روز نکرده تا به مسائل فکری و اعتقادی در کشور توجه بیشتری شود تا پایه‌های مسائل ارزشی و اعتقادی بیش از قبل استحکام پیدا کند.

وی گفت: هر ملتی که پشتوانه‌ی فکری قوی نداشته باشد در چمبره‌ی طرز تفکر بیگانگان اسیر شده و  مردم از راه راست به انحراف کشیده می شوند.

مطهری ادامه داد: جامعه ای که مبانی فکری ثابتی دارد پیشرفت می کند وگرنه در گروههای منحرف هضم می شود.

وی اظهار کرد: نفوذ اندیشه‌ی بیگانگان در افکار یک ملت یکی از آفات و آسیب‌های جدی بوده و دشمنان همیشه سعی می کردند که به نام اسلام اندیشه و فکر خود را به جامعه اسلامی القا کنند.

مطهری تأکید کرد: تجدد گرایی یک کار افراطی بوده و همه‌ی این مسائل در صورت اصلاح نشدن متاسفانه به انحراف کشیده می شود.

وی گفت: دانشجویان امروزی متاسفانه تحمل  بحثهای جدی، فکری و فلسفی را نداشته زیرا که معلمان ما به خوبی نتوانستند قوه‌ی تفکر را در شاگردانشان تقویت کنند.

نبود فضا و اعتبار برای فعالیت نشریات دانشجویی

در حاشیه‌ی این مراسم سید حسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به اعتبار نشریات دانشجویی اظهار داشت: دانشجویان فعال در این حوزه از لحاظ فضا و اعتبار مظلوم واقع شده و در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد.

وی بیان کرد: با وجود همه‌ی محدودیت ها در حوزه نشریات دانشجویی خوشبختانه فعالیت دانشگاهیان در این جشنواره بسیار خوب بوده و وزارت علوم و بهداشت تمام سعی خود را می کنند که در حد بضاعت خودشان از نشریات دانشجویی حمایت کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حمایت از نشریات دانشجویی باعث رشد و شکوفایی استعدادها می شود افزود: دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی به همین مقدار راضی بوده و این کار به سبب اینکه یک فعالیت فرهنگی محسوب می شود همه‌ی مسئولان فرهنگی دانشگاهها باید با این جوانان همکاریهای لازم را انجام دهند.

هاشمی ادامه داد: درخواست این دانشجویان با امکانات ما فاصله زیادی دارد ولی من خوشحالم که در همین حد هم جوانان دانشجوی فعال در نشریات دانشگاهی راضی هستند.

وی یادآور شد: من امیدوارم در دوره های بعدی اعتبار و فضایی برای فعالیت نشریات دانشجویی در کشور فراهم شود و علاقمندان این نشریات بتوانند به خوبی در آن نقش آفرینی کنند.

هاشمی عنوان کرد: کتاب های پزشکی در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد گران نبوده و ما باید مراقبت کنیم تا حق ناشر و مولف ضایع نشود و ما حقیقتا به علت نداشتن هیچ اعتباری در این زمینه نمی توانیم هیچ کمکی به دانشجویان کنیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: حدود پنج میلیون دانشجو داریم که از این تعداد 190 هزار نفر در رشته پزشکی مشغول به تحصیل بوده که چهار درصد از آنها نخبه هستند .

وی بیان کرد: قبل از انقلاب اجازه گفتن و شنیدن نبود که پس از انقلاب نیز کسانی بودند که با ازادی بیان مخالفت می کردند واین مسائل  روند پیشرفت کشور را کند کرده بود.برای حفظ این انقلاب هزینه های زیادی پرداخت شده است و جمهوری اسلامی مسیری را دنبال می کند که ملتش به آسایش و امنیت برسند.

هاشمی ادامه داد: شما دانشجویان باید قدر این زمان را دانسته و برای رسیدن به آرمان های انقلاب و کشور تلاش کنید.همه باید به قانون احترام گذاشته و اگر رییس دانشگاهی تخلفی انجام داد آن را اطلاع دهید تا امور دانشگاه اصلاح شود‌. دانشگاه باید در خدمت به پیشرفت جامعه عمل کند و دانشجویان باید موارد ممیزی خود را مدیریت کنند.

وزیر بهداشت یاد آور شد: تمام دغدغه های رهبری در حوزه سلامت و بهداشت بوده و نمایندگان رهبری در مراکز آموزش عالی به فکر جذب حداکثری هستند.

هاشمی ابراز داشت: اصلی ترین دغدغه مردم اشتغال ،بیکاری، معیشت و مسکن بوده و محیط دانشگاه نباید عرصه دعوا باشد. مبارزه با فساد و فیش های نجومی به دلیل تکرار شان حساسیت مردم را نسبت به خود کم کرده زیرا آنها دغدغه ای دیگری دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشجویان وظیفه اش رشد و تعالی کشور و دفاع از مرزهای اییدولوژیکی است و نباید در فضای روشنفکری وارد شود. در نشریات خود عکس های مسئولان را منتشر نکنید و همیشه سعی کنید گرفتار بحث های حاشیه ای نشوید.

وی تصریح کرد: در کشور انقلابی صورت گرفته و ملت ایران از بدی ها نجات پیدا کردند و همه ما باید از این میراث گرانقدر دفاع کنیم .برای حفظ امنیت همه ما باید تلاش کنیم و به جای دروغ پردازی به یکدیگر باید امید بدهید.

هاشمی یادآور شد: کشورمان در حال رشد و پیشرفت بوده و دنیا به زودی نیازمند تعامل با ایران است و غیرت و حمیت شما سبب رشد و پیشرفت کشور می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار