شاهرود؛

آغاز برداشت کتیرا از منابع طبیعی میامی

بهره برداران در طول فصل مجاز به برداشت فقط حدود 2200 کیلوگرم کتیرا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از میامی ؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: برداشت کتیرا در سطح 100هکتار از منابع طبیعی این شهرستان از اول مرداد ماه آغاز شده است.
محمد علی رضایی افزود: برداشت کتیرا ، با تنظیم پنج فقره قرارداد در منطقه فرومد و مسیح آباد با اهالی بومی انجام می شود.
وی افزود: این طرح در قالب مطالعات انجام شده با عنوان بهره برداری از محصولات فرعی و جنگلی با هماهنگی و نظارت کارشناس مرتع اداره به منظور برداشت کتیرا از گونه بوته ای گون در حال اجرا می باشد.
رضایی گفت : بهره برداران در طول فصل مجاز به برداشت حدود 2200 کیلوگرم کتیرا خواهند بود که زمینه اشتغال بیش از 20 نفر هم فراهم می شود.
وی گفت: در سال های گذشته بدلیل شرایط خشک سالی و بارندگی کم درسطح مراتع، برداشت کتیرا ممنوع بوده اما امسال بدلیل بارندگی بهتر مجوز برداشت در سطح مراتعی که رشد و احیای بهتری داشته اند به افراد واجد شرایط واگذار گردیده است.
رضایی کتیرا را از محصولات با ارزش مرتعی برشمرد و گفت: بیشتر مردم به مراتع فقط از دیدگاه تولید علوفه نگریسته وکمتر به فواید دیگر مراتع مانند اثرات زیست محیطی، تولید محصولات فرعی ، حفاظت آب و خاک و دیگر موارد توجه دارند.
وی افزود: گیاهان دارویی یکی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی ایران هستند که در صورت شناخت علمی، کشت و توسعه و بهره برداری صحیح می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال زایی و صادرات غیرنفتی داشته باشند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی بر لزوم تحقیقات همه جانبه و بهره برداری و احیا صحیح از این گیاهان تاکید کرد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی تصریح کرد: برداشت این محصول با توجه به شرایط مناسب رویش و به دنبال بازدید کارشناسان مرتع از گون زارهای شهرستان، با صدور مجوز بهره برداری صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه هرگونه بهره برداری از محصولات مرتعی نیاز به ارائه طرح،انجام مطالعات واخذ مجوز لازم را دارد،لذا تاکید نمود که هرگونه بهره برداری غیر مجاز از مراتع طبق مفاد قانونی جرم محسوب شده و با متخلفین از طریق مراجع قضائی برخورد خواهد شد.
کتیرا صمغی است که از ساقه گون بر اثر فعالیت مکانیکی انسان بر روی آن به بیرون تراوش می کند.
شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار است و شصت روز (تا اوایل شهریور ماه) ادامه دارد.
بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گون را خالی می کنند و سپس با تیغ های مخصوصی برش موازی با ساقه با آوندهای آبکش ایجاد می کنند.
شیرگون یا کتیرا پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می دهد و سفت می شود.
بهره برداران بیست و یک روز پس از برش به جمع آوری کتیرا می پردازند و این عمل را مجدداً تکرار می کنند.
کتیرا به دو نوع مفتولی و خرمنی تقسیم می شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.