صنعت نوغانداری جانی تازه می گیرد

با برنامه ریزی مناسب و همگرایی میان دستگاه های مربوطه می توان مجددا دوران شکوفایی صنعت نوغانداری را احیا کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزگاری صنعت نوغانداری به عنوان یکی از فعالیت های درآمد زا در بخش کشاورزی مطرح بود که متاسفانه رکود بازار فرش ابریشم و صادرات آن موجب شد که بسیاری از نوغانداران از این صنعت روی برگردانند.

براین اساس، بسیاری از کارشناسان برآن باورند با برنامه ریزی مناسب و همگرایی میان دستگاه های مربوطه می توان  مجددا دوران شکوفایی این صنعت را احیا کرد.

در این راستاعلی اصغر داداش پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت صنعت نوغانداری در کشور اظهار داشت: در سال جاری 26 استان در عرصه نوغانداری مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: استان های گیلان، مازندران،خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی،اصفهان و آذربایجان شرقی بیش از 99 درصد صنعت نوغانداری را به خود اختصاص داده اند به گونه ای که بالاترین تولید پیله در این استان ها انجام می شود.

داداش پور با بیان اینکه ایجاد صنعت نوغانداری در نقاط مختلف کشور امکان پذیر است، گفت: از مجموع 26 استان مشغول به این عرصه تنها تولید پیله ابریشم به سبب عدم مراقبت های لازم در دو استان عملیاتی نشد که این امر بیانگر آن است که نوغانداری  را باید یک شغل مکمل و جانبی در بخش کشاورزی دانست.

***احیای صنعت نوغانداری در دستور کار است

رئیس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: معاونت امور تولیدات دامی از طریق مرکز توسعه نوغانداری کشور، مصمم به حفظ وضع موجود،احیای صنعت نوغانداری و توسعه آن در مناطق مختلف کشور است.

وی با بیان اینکه توسعه نوغانداری سرمایه چندانی نمی خواهد، بیان کرد: با توجه به آنکه کشت درخت توت در اغلب خاک های کشور قابل اجرا است از این رو لازم است که به عنوان تنها غذای مورد نیاز کرم ابریشم در حاشیه انهار، آب راه ها، حاشیه روستاها و اطراف مزارع کشاورزی و زمین های  کم بازده جوار خانه ها اقدام به کاشت نماییم.

*** تولید147 تن نخ خالص ابریشم در سال جاری

داداش پور در خصوص اینکه امسال اقدام به توزیع 28 هزار جعبه تخم نوغان نموده ایم، عنوان کرد: از رقم 28 هزار جعبه تخم نوغان بالغ بر 920 تن پیله تر ابریشم برداشت شده که براساس محاسبات صورت گرفته حدود 147 تن نخ ابریشم  خالص  تولید خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری با اشاره به مزیت تولید پیله های ابریشم بیان داشت: در سال جاری تمامی پیله های تولیدی توسط بخش غیر دولتی به صورت توافقی از تولیدکنندگان خریداری شد.

*** 60 درصد اشتغال صنعت نوغانداری را زنان تشکیل می دهند

وی در ادامه یادآور شد: امسال به طور متوسط هر کیلو پیله تولیدی با قیمت بالغ بر 21 هزار تومان از نوغانداران به صورت نقدی خریداری شد و این درحالیست که قیمت  تضمینی هر کیلو پیله ابریشم 16 هزار و 610 تومان است.

گفتنی است که این امر را باید یک غنیمت شمرد چرا که هیچ گونه بار مالی را متوجه دولت نکرده است.

داداش پور با بیان اینکه عرصه نوغانداری به نسبت مشاغل دیگر از ریسک کمتری برخوردار است، عنوان کرد:سطح کار در ابتدای سال در مدت زمان محدود حدود 45 روز به اتمام می رسد که این امر موجب شده که ریسک تولید در عرصه نوغانداری در مقایسه با برخی مشاغل کشاورزی کمتر باشد.

وی با اشاره به آنکه امکان اشتغال در این عرصه برای عموم جامعه امکان پذیر است، گفت: در این عرصه بیش از 60 درصد اشتغال مربوط به زنان است به انضمام آنکه کودکان و کهنسالان نیز در کنار عوامل تولید اقدام به پرورش کرم ابریشم می کنند.

***920 تن پیله تر تولید شد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری با بیان اینکه  صنعت نوغانداری وجه خانوادگی دارد، اظهار داشت: بالغ بر 18 هزار خانوار در حوزه نوغانداری مشغول به فعالیت هستند که معتقدیم صنعت نوغانداری را صرفا نباید به مدت زمان 45 روزه پرورش کرم ابریشم تا تولید پیله لحاظ کرد بلکه پیله تولیدی کرم ابریشم را باید به عنوان ماده اولیه اشتغال در مجامع روستایی و کشاورزی به لحاظ ابریشم کشی و تولید ماده اولیه نخ ابریشم و ابریشم در قالی بافی، شال و روسری و.. دانست.

داداش پورادامه داد: در طول سال نگاه به صنعت نوغانداری در قالب زنجیره تولیدی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی می تواند  برای جوامع روستایی ایجاد اشتغال و درآمد زایی حاصل از تولیدات را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در طول این سالها صنعت نوغانداری رو به زوال بوده، افزود: سال گذشته 904 تن و امسال 920 تن پیله تر تولید شده که این امر بدان معناست که فرصت های زیادی را طی سال های اخیر در این صنعت از دست داده ایم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری با اشاره به اقدامات حمایتی از نوغانداران یادآور شد:تامین نهاده به ویژه تخم نوغان، نهال توت اصلاح شده از جمله برنامه ویژه ما در راستای تشویق و ترغیب مردم به این صنعت است .


*** توزیع نهال توت اصلاح شده در دستور کار است

داداش پور در ادامه یادآور شد: تولید نهال توت اصلاح شده و همچنین ایجاد توتستان ها در قالب کشت های نواری و ترکیبی با سایر مشاغل کشاورزی به ویژه چای از جمله برنامه های ما در راستای احیای توتستان ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تولید نهال اصلاح شده را از سال گذشته آغاز نموده ایم، بیان کرد: بنا براین است که پروژه تولید نهال اصلاح شده  با پیش بینی یک میلیون اصله را که از سال گذشته آغاز نموده ایم با بهره گیری از اعتبارات یارانه ای هر مقدار نهال اصلاح شده که تولید کرده ایم از بهمن ماه سال جاری به صورت رایگان در محل نهالستان ها و میان نوغانداران توزیع کنیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری ادامه داد: استمرار بیمه کرم ابریشم و اعطای تسهیلات بانکی در بین نوغانداران در راستای کاهش ریسک از جمله برنامه هایی است که امسال به اجرا درآمده است.

*** آموزش نوغانداران افزایش بهره وری را به همراه دارد

داداش پور با اشاره به تاثیر آموزش و ترویج یافته های نوین در افزایش بهره وری تاکید کرد: آموزش و ترویج یافته های نوین با استفاده از تجارب سایر کشورها می تواند در افزایش بهره وری و تولید پیله تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که طی این سال ها شاهد خلا نیروی انسانی در این عرصه هستیم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: یکی از محورهای برنامه ای توسعه این صنعت نگاه ویژه به مقوله آموزش و توانمند سازی کارشناسان و نوغانداران  است که می تواند افزایش بهره وری و تولید پیله به ازای هرجعبه تخم نوغان را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار