چرا نمایشنامه نویسی از جشنواره نمایش عروسکی حذف شد؟

مرضیه برومند در نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی از علت حذف بخش نمایشنامه نویسی گفت.

چرا نمایشنامه نویسی از جشنواره نمایش عروسکی حذف شد؟به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی با حضور مرضیه برومند و پیمان شریعتی در سالن همایش تئاتر شهر امروز برگزار شد.

مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در خصوص جشنواره و برنامه‌های آن گفت: خوشبختانه این بار توانستیم امسال زودتر جشنواره و فراخوان‌ها را برپا کنیم و سعی‌ کردیم تا در حد توانمان مشکلات را حل کنیم اما تعدادی از مشکلات هستند که قابل حل بوده اما توانایی ما بیش از این نیست و تا جای ممکن توان خود را در بهبودسازی جشنواره گذاشته‌ایم.

وی در خصوص خصوصی سازی تئاتر افزود: خصوصی‌سازی تئاتر اتفاق خوبی است اما متاسفانه مشکلات چند برابر شده که در شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد زیرا اجازه تمرین در سالن‌ها به آنها داده نمی‌شود.

برومند در خصوص آثار پذیرفته شده جشنواره بیان کرد: از بین 279 اثر، 28 اثر در بخش صحنه‌ای، 16 نمایش در فضای باز انتخاب شدند و در بخش بین‌الملل نیز پذیرای 9 کشور خواهیم بود که اطلاعات آن توسط رسانه‌های خبری گفته شده است.

وی با اشاره به جزئیات افتتاح جشنواره اظهار داشت: جشنواره به صورت کارناوال عروسکی اول شهریور ماه شروع خواهد شد که امیدواریم انعکاس خوبی را به همراه داشته باشد.

برومند در خصوص تفاوت این جشنواره با دوره‌های قبل اظهار داشت: از کارهایی که تبدیل به تکرار شود دوری می‌کنم به همین منظور با اعضای گروه نمایش‌ها صحبت‌های بسیاری داشته‌ایم تا با استفاده از نظر آنها، عادت‌ها را در این جشنواره از بین ببریم و اسیر روزمرگی نشویم.

وی افزود: حتی در خصوص شهرستانی‌ها سعی کرده‌ایم کارهایی را انجام دهیم تا در حقشان نسبت به هنرمندان تهرانی اجحاف نشود.

در ادامه پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی در خصوص کیفیت جشنواره بیان کرد: در درجه اول حمایت از آثار ملی اهمیت دارد که این جشنواره با پیگیری‌های مرضیه برومند یکی از بهترین جشنواره‌ها از لحاظ تولید خواهد بود چراکه بهترین‌ آثارها را دارد.

وی افزود: انتخاب آثار نشان می‌دهد که چه میزان دقت در پشت آن وجود دارد و ما امسال از سه اثر بین‌المللی برای اجرای عموم دعوت کرده‌ایم تا از لحاظ کیفی از درجه بالایی برخوردار است.

شریعتی با اشاره به کارگاه‌های آموزشی بیان کرد: خوشبختانه همکاری‌های خوبی در این دوره صورت گرفته است و شاهد کارگاه‌هایی با محوریت آثارهای ایرانی در این جشنواره خواهیم بود.

وی در مورد برنامه ریزی برای اجرای نمایش‌ها، با توجه به حجم آثار پذیرفته شده گفت: سالن‌های نمایشی در این دوره به کمک ما آمده‌اند تا حجم بیشتری از آثار را در جشنواره داشته باشیم و قرار است از سال دیگر برنامه‌هایی صورت بگیرد تا شاهد تولید آثار بیشتری در بخش کودک و نوجوان باشیم.

شریعتی در خصوص روند برگزاری جشنواره بیان کرد: این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که به راستی در این حوزه نیرو تربیت می‌کند و در عین حال که یک جشنواره دولتی به حساب می‌آید خود هنرمندان گرداننده آن بودند.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: ما امسال در محوطه تئاتر شهر آثار عروسکی زنده‌یاد جواد ذوالفقاری را داریم که مخاطبان می‌توانند از آن بازدید کنند. همچنین پاتوقی را در پارک دانشجو برای کودکان فراهم کردیم تا گرد هم بیایند و آثار و وسایل نمایش کودک را از نزدیک ببینند و آنها را نقد کنند.

برومند درباره شعار جشنواره بیان کرد: آرزوی ما این است تا آسمان همه عروسک‌ها آبی باشد و این بستگی به ظاهر عروسک‌ها ندارد عروسک‌ها چه زیبا و چه زشت باشند، آسمانشان آبی است.

وی درباره اجرای آثار دوره‌های قبل مطرح کرد: خوشبختانه توانستم از بعضی آثار به لحاظ تبلیغات کمک بگیرم. حتی بسیاری از نمایش‌ها بودند که بدون هیچ حمایتی روی صحنه رفتند تا تجربه خوبی را برای خود کسب کنند و خودشان را در این کار محک بزنند.

برومند درباره علت حذف بخش نمایشنامه نویسی اظهار داشت: این همان یکی از کارهای تکراری جشنواره‌ها است که پس از بررسی آن را حذف کرده‌ایم و جوایز آن را به افرادی اختصاص داده‌ایم که بتوانند عروسک منحصر به فردی را بسازند و به نحوی خاص عروسک‌گردانی کنند.

دبیر جشنواره نمایش عروسکی با اشاره به نبود شرایط ایده‌آل برای تئاتر، بیان کرد: با توجه به اینکه مدتی از محیط تئاتر دور بوده‌ام اما می‌بینم که تئاتر اوضاع خوبی ندارد و اجرای آثار به دوره کوتاه مدتی ختم می‌شود به نظرم تا گروه‌ها به سمت کمپانی شدن نروند هیچ مشکلی حل نمی‌شود و تئاتر همین اوضاع را طی می‌کنند.

شریعتی در خصوص بودجه جشنواره اظهار داشت: مسلما با کمبودهایی در این بخش مواجه بوده‌ایم اما خدا را شکر مدیر هنرهای نمایشی این کمبودها را جبران کرد و همین امر باعث شد تا گروه‌ها هم با دغدغه کمتری به کار خود ادامه دهند و ما شاهد آثار بهتری نسبت به سال گذشته باشیم.

گفتنی است؛ شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی به دبیری مرضیه برومند از اول تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار