بایدها و نباید‌های جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک

کارگردانان نمایش عروسکی از بایدها و نبایدهای جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک گفتند.

جشنواره تئاتر عروسکی
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همراه با شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی؛ جشنواره‌ای که با دبیری مرضیه برومند در شهر تهران در حال برگزاری است و حالا کارگردانان این دوره از بایدها و نبایدهای این جشنواره گفتند.
 
تئاتر نمایش عروسکی فقط برای کودکان و نوجوانان نیست
محمد لقمانیان کارگردان نمایش «چه کسی گربه را جابه جا کرد» منتخب شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی در بخش صحنه‌ای در خصوص اثر خود بیان کرد: داستان زوجی است که آقای شعبده باز و خانم دلقک از زندگی خودشان برای تماشاگران می‌گویند که در این بین خرگوش آقای شعبده باز گم می‌شود و مرد مجبور به جایگزین کردن گربه به جای خرگوش می‌شود.

وی در خصوص انگیزه خود از انتخاب این اثر نمایشی مطرح کرد: یکی از حرفه‌هایی که پیگیر آن هستم شعبده بازی است که دوست داشتم این حرفه را وارد نمایش عروسکی کنم تا از ترکیب هر دو، اجرای متفاوتی بیرون بیاید.

لقمانیان با بیان اینکه جشنواره عروسکی، ویترینی از فرهنگ کشورمان است، گفت: برگزاری این جشنواره بسیار مهم است زیرا از کشورهای دیگر هم می‌آیند و آثار و فرهنگ ما را می‌بینند. پس برگزاری هرچه بهتر آن و انتخاب آثار خوب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص دغدغه‌های کارگردانان نمایش عروسکی مطرح کرد: ما معضل تماشاخانه‌ها را داریم که بسیار کم و محدود هستند. از طرفی مردم فکر می‌کنند نمایش عروسکی فقط مختص کودک و نوجوانان است و بزرگسالان اهمیتی نمی‌دهند در صورتیکه اینگونه نیست.

لقمانیان افزود: نمایش‌‎ها در این حوزه از خلاقیت‌های زیادی برخوردارند اما برای اجرا باید در صف طولانی انتظار باقی بمانند تا نوبتشان بشود.

وی درباره کمبود بودجه برای گروه‌های نمایشی اظهار داشت: هنرمندانمان نیازمند حمایت هستند زیرا گروهی بخواهد در این عرصه فعالیت کند از صفر تا صدش پای خودش است و در خصوص هزینه‌ها هیچ حمایت کننده‌ای ندارد لاجرم باعث می‌شود تا از کیفیت نمایش بعلت کمبودهای مالی کاسته شود.

پنهان نشدن مرضیه برومند در پس مقام دبیری جشنواره  
هادی افتخار زاده کارگردان نمایش «قصه گرگ گرسنه» منتخب شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی بخش صحنه‌ای از شهر مراغه در خصوص نمایش خود بیان کرد: در اصل همان قصه بز زنگوله پا است اما با یک دید جدیدتر به گونه‌ای که آخر نمایش بطور کل تغییر پیدا می‌کند و یک دوستی بینشان ایجاد می‌شود.

وی در راستای انگیزه خود از انتخاب این اثر اظهار داشت: از همان ابتدا می‌خواستم نمایش سایه بازی را روی صحنه ببرم به همین منظور دنبال متنی گشتم که فضا سازی فانتزی تری داشته باشد.

افتخار زاده درباره شیوه اجرایی نمایش افزود: تماشاگران با وجود بازی سایه‌ها به وسیله انگشتان دست است که عروسک‌ها را می‌بینند و پی به شخصیت آنها می‌برند در واقع همین نوآوری با بودجه کم بوده که توانسته نظر داوران را جلب کند.

وی با بیان اینکه انتخاب آثار را در جشنواره بسیار سخت می گرفتند بیان کرد: در دوره های بازبینی جشنواره  چهار دوره این بازبینی ها نجام شد و در آخر هفت اثر از شهرستان منتخب شدند که بنظرم این سخت گیری ها لازم بود تا آثار بهتری انتخاب شوند.

افتخار زاده درباره وضعیت تئاتر نمایش عروسکی در مراغه گفت: مسلما اوضاع تهران بهتر از مراغه است و در اینجا با کمبود سالن ها مواجه هستیم اما  با این اوصاف مسئولان شهر مراغه تلاش خودشان را می‌کنند.

وی درباره انتخاب سالن‌های نمایشی جشنواره عنوان کرد: انتخاب سالن برای اجرای نمایش به عهده خودمان بوده و از ما خواسته شد تا خودمان پیشنهاد دهیم که در کجا اجرا برویم و پس از بررسی‌ها همان درخواستی که داشتیم مورد تایید قرار گرفت.

افتخار زاده درباره دبیر جشنواره نمایش عروسکی مطرح کرد: یکی از کارهایی که ما را بیشتر به جشنواره دلگرم می‌کرد تماس مستقیم خود مرضیه برومند بود تا در مورد نمایش و مشکلاتمان با ما صحبت کند و تمهیداتی برای بهتر شدن اثر بیاندیشد. در واقع می‌توان گفت وی در پس هیچ مقامی پنهان نشد.

وجود مرضیه برومند در جشنواره عروسکی انگیزه شرکت کنندگان را بالا می‌برد
ریحانه باغبادی کارگردان نمایش «لیرخان» منتخب شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی در بخش فضای باز بیان کرد: این اثر برداشتی از نمایش لیرشاه ویلیام شکسپیر است که اجرایی سنتی از آن داریم و دخترهای بدجنس را به شکل دیو درآورده ایم. به همین منظور تغییرات بسیاری در متن بوجود آمده تا با فضای فانتزی نمایش عروسکی هم گام شود.

وی در رابطه با انگیزه خود از انتخاب این اثر مطرح کرد: نمایشنامه خارجی انتخاب کردم تا ثابت کنم می‌شود مسیر داستانی را از آن برداشت کرد و طی تغییراتی آن را روی صحنه تئاتر برد. از طرفی این اثر با فضای فانتزی بیشتر هم سو بود و امکان فضا سازی در این زمینه را به کارگردان می‌داد.

باغبادی در رابطه با جشنواره تئاتر عروسکی مطرح کرد: از زمانیکه جشنواره اعلام کرده است که امسال ایده‌های نو می‌خواهیم بچه‌ها ترغیب شده‌اند تا آثار بهتری ارائه بدهند. همچنین بازبینی‌ها فقط یک بازبینی ساده نبوده‌اند و جلساتی گذاشته شد تا ایرادها برطرف شوند که واقعا اتفاق خوبی بود و تمام تبادل نظرها با موفقیت انجام شد که نتیجه اش ارائه آثار بهتر بود.
 
وی درباره وجود مرضیه برومند در جشنواره مطرح کرد: از وقتی برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی شده بخاطر چهره بودن وی و کارهایی که در خصوص ارتقای جشنواره انجام داده اند هنرمندان جهت شرکت بیشتر ترغیب شده‌اند تا کارهای بهتری ارائه دهند.
 
کارگردان نمایش «لیرخان» درباره توقع خود از مسئولان در خصوص نمایش عروسکی عنوان کرد: وقتی حمایت مالی صورت بگیرد انگیزه‌ها بالا می‌رود و کارهای بهتری ارائه می‌شود. همچنین دست کارگردان باز است تا راحت تر ایده‌های خود را اجرایی کند.

گفتنی است؛ شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند از اول الی هفتم شهریور ماه برگزار می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار