عفو بین الملل: کمک های بشردوستانه در عراق ناکافی است

سازمان عفو بین الملل کمک های بشردوستانه به جنگ زدگان عراق را ناکافی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل  از ناکافی بودن کمک های عراق به افرادی که به علت جنگ مجبور شده اند خانه های خود را ترک کنند، ابراز تاسف کرد.

عفو بین الملل در خصوص فاجعه انسانی، در صورتی که شمار آوارگان افزایش یابد، هشدار داد و اعلام کرد «پاسخ مقامات عراقی به مشکل آوارگان به طور وحشتناکی ناکافی است و جامعه جهانی نیز به طور گسترده ای از اوضاع این اشخاص غافل است».

مقامات عراقی، سازمان های غیر دولتی و جامعه بین المللی در ماه ژوئن به علت ناکامی در تامین کمک اساسی به ده ها هزار نفر آواه که بر اثر درگیری های میان نیروهای دولتی عراق و تکفیری های داعش در فلوجه واقع در 50 کیلومتری بغداد، پایتخت عراق گریخته بودند، هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفتند.

در حالی که نیروهای عراقی می خواهند برای آزاد کردن موصل از اشغال داعش ، حمله جدیدی را آغاز کنند، و با توجه به این که موصل دومین شهر عراق و بسیار پر جمعیت تر از فلوجه است، مقامات سازمان عفو بین الملل از وقوع فاجعه انسانی جدیدی بیم دارند.

دوناتلا روورا مشاور سازمان عفو بین الملل در امور اوضاع بحرانی معتقد است «در صورتی که کمک های بشر دوستانه به شیوه مناسبی سرمایه گذاری، سازماندهی و اجرا نشود، هجوم بالقوه صدها هزار نفر از آوارگانی که از نبردها و آزار و اذیت داعش فرار می کنند، عواقب ویرانگری به دنبال خواهد داشت».

بر اساس ارزیابی هایی که منابع نظامی وبشر دوستانه به عمل آورده اند، حدود 600 هزار نفر ممکن است بر اثر نبردهای آزاد سازی موصل، به ترک خانه های خود مجبور شوند.

پیش از این، زمانی که داعش کنترل موصل را در ژوئن 2014 به دست گرفت، ده ها هزار غیر نظامی آواره شده و اکثر آنها به طرف کردستان عراق گریخته بودند که منطقه ای همجوار با استان نینوا است که موصل، مرکز آن، در کنترل داعش قرار دارد.

روورا با ابراز تاسف اعلام کرد غرب بیشتر علاقه مند است برای عملیات نظامی علیه داعش سرمایه گذاری کند تا حمایت از تلاش های بشر دوستانه برای جمعیت غیر نظامی.

وی همچنین اعلام کرد «قدرت های بزرگ باید به نحوی فوری مشارکت مالی برای کمک های بشر دوستانه به آوارگان غیر نظامی را افزایش دهند، چرا که شماری از این آوارگان به علت عملیات نظامی که جامعه بین المللی از آنها پشتیبانی می کند، مجبور شده اند، از خانه های خود بگریزند».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار