تایم: ممکن است کودتا در ترکیه شکست خورده باشد اما ترس همچنان در این کشور حکمفرماست

تایم در مطلبی به کودتای نافرجام ترکیه و شرایط این کشور پس از آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "اندرو گاردنر" – کارشناس مسائل ترکیه در سازمان عفو بین‌الملل – در مطلبی در وب‌سایت تایم نوشت: ترس شکل‌های گوناگون دارد. ماه گذشته در شب کودتای نافرجام ترکیه، میلیون‌ها نفر در استانبول و آنکارا با شنیدن صدای شلیک گلوله‌ها مضطرب شدند. تانک‌ها به خیابان‌های استانبول و آنکارا آمده بودند و جنگنده‌ها و بالگرد‌های ارتش ترکیه درآسمان دیده می‌شدند. افرادی که گفته می‌شد کودتاگر هستند به غیرنظامیان شلیک کرده و آن‌ها را می‌کشتند.

پس از آن‌که مشخص شد کودتا در ترکیه شکست خورده است در ابتدا آرامش در ترکیه حکمفرما شد. اما همچنان ترس در جامعه وجود داشت. با اینکه جشن‌هایی که به مناسبت شکست خوردن کودتا برگزار می‌شدند فضای شادی را در شب‌ها به وجود می‌آوردند، در روز جو سنگین‌تری در خیابان‌های ترکیه احساس می‌شد. لبخند فروشنده‌های محلی جای خود را به اخم داده بود. بسیاری از مردم در خانه مانده بودند و لحظه به لحظه و با اضطراب اخبار را دنبال می‌کردند.

یکی از عواملی که به این ترس‌ها دامن می‌زند تاریخچه کودتاهای گذشته ترکیه است. به عنوان مثال، پس از کودتای سال 1980 در ترکیه، عده بسیاری بازداشت، شکنجه و یا اعدام شدند. افرادی که آن روزها را به یاد دارند اضطراب بیشتری دارند. اما جوان‌ترها تنها از والدین خود درباره این کودتا شنیده اند.

در روزهای پس از کودتای نافرجام، اعلام وضع اضطراری به افزایش ترس‌ها دامن زد. در ماه گذشته، بیش از 23 هزار نفر در ترکیه بازداشت شدند و نزدیک به 82 هزار نفر نیز از شغل خود برکنار شده اند. هر فردی که مشکوک به داشتن ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن – رقیب تبعیدی رجب طیب اردوغان – بود هدف قرار می‌گرفت. سربازان، نیروهای پلیس، قضات، وکلا، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران، معلمان، پزشکان و حتی داورهای فوتبال نیز از این اتهامات مصون نبودند.

نویسنده این مطلب آورده است: وظیفه دولت تامین امنیت شهروندان و اعمال قانون درباره افرادی است که علیه مردم عادی دست به حملات خشونت‌آمیز می‌زنند. اما افراد تنها باید در شرایطی دستگیر شده و مجازات شوند که مدارک مستدلی علیه آن‌ها وجود داشته باشد. مردم نباید به صورت خودسرانه دستگیر شده و محکوم شوند. اما به نظر می‌رسد دولت رجب طیب اردوغان در این مورد عملکرد مناسبی نداشته است.

تاثیر این اخراج‌ها و محکومیت‌ها بر خانواده متهم‌ها بسیار بیشتر است. افرادی که شغل خود را از دست داده اند به سختی می‌توانند شغلی دیگر بیابند.

همچنین اخراج ناگهانی در سطح گسترده بر عملکرد دولت تاثیر گذاشته است. یک پنجم از کارکنان قوه قضاییه تعلیق، اخراج یا محکوم به حبس شده اند. برخی دیگر از نهادهای دولت – مانند بخش آموزش – با مشکلات بسیاری روبرو شده اند.

علاوه بر دستگیری‌های گسترده و توقیف روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در ترکیه، تنش‌های دولت با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به ترس‌های حاکم در ترکیه افزوده است.

در انتهای این مطلب آمده است: با نگاهی به شرایط امروز ترکیه، به نظر می‌رسد وضع مخالفان دولت در آینده نامساعدتر شود. کودتای نافرجام خونین، و سرکوب‌های گسترده پس از آن، بر چهره ترکیه زخمی وارد کردند که در آینده نزدیک بهبود نخواهد یافت. ترکیه در حال رسیدن به شرایط عادی است. اما این شرایط عادی با گذشته متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار